Volvo 460: motor bokt rond de 1900 Rpm

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Sinds gister brandt het lampje van de lambda sensor en bokt deze wel is zodra het toerental rond de 1900 toeren ligt, er zit geen oude benzine in of iets dergelijks. wat zou dit zo kunnen zijn? ik hoorde dat het iets met de injectors zou kunnen zijn maar moet de motor dan niet altijd bokken?

aranaformae

Geplaatst door aranaformae (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Volvo noemt het dan wel een lambda-lampje, maar in feite is het gewoon een algemeen stroingslampje.
Helaas zijn er dozijnen redenen waarom deze kan branden en weet je pas meer nadat deze is uitgelezen.

Boven die 1900 toeren geen last of kom je er niet meer boven?
Is de uitlaat volledig dicht? Vooral het 1e stuk tot aan de katalysator.
Kontroleer alle slangen van en naar het inlaatspruitstuk op scheuren, lekkage, los zitten e.d.

aranaformae (0), 14 jaar geleden

boven de 1900 toeren geen last, dan rijd ie verder vlekkeloos alhoewel ik wel het idee heb dat ie minder zuinig rijd,
De uitlaat zou volledig dicht moeten zijn deze is namelijk een tijd terug gerepareerd.. maar misschien door al dat zout van de laatste tijd..
slangen zal ik dadelijk meteen controleren. alvast bedankt

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Lekje in de achterste demper van de uitlaat heeft hier geen invloed op. Gaat echt om het 1e stuk tot net na de lambdasonde.
Ook al omdat je denkt dat de motor iets meer gebruikt.
Kan een defecte/verouderde lambda-sonde zijn, valse lucht in de inlaat, lekkage in de uitlaat.
Als deze nog een map-sensor heeft dan kan het ook die sensor zijn of het slangetje wat daar naar toe loopt.

Zoek de benzinedrukregelaar op. Zit aan het einde van de rail met injectors. Haal het slangetje dat erop zit los. Komt hier benzine uit?
Dan is de regelaar defect. (Geldt voor multi-point injectie, niet voor monopoint).

aranaformae (0), 14 jaar geleden

mapsensor? is dat de vacuumsensor?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ja, dat is dezelfde. Als je de sensor bedoeld die het motor-vacuüm meet en aan de motor-computer door geeft.

aranaformae (0), 14 jaar geleden

Er is inderdaad een van de vacuum slangen poreus aant het worden, ik heb ook meteen de computer uitgelezen en deze kwam met de volgende fout codes
411 Throttle valve sensor: signal faulty
313 Charcoal absorption canister valve: signal faulty
212 Oxygen sensor: no signal or signal faulty

aranaformae (0), 14 jaar geleden

t slangetje was toch niet poreus bleek om een buitenmantel te gaan soort beschermmantel, maar ik heb wel een draadje gevonden die kapot is van de gasklepsensor... volgens mij komen we ergens

aranaformae (0), 14 jaar geleden

Vandaag de bekabeling naar de gasklepsensor vervangen, en de motor lijkt weer prima te lopen tevens zijn de foutmeldingen weg. Dus het lijkt erop dat dat de boosdoener was.

Bedankt voor de hulp

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.