Volvo 740 1986: Motor houdt in versnelling en bij gas geven spontaan op

Bouwjaar: 1986, Motorcode: B230E

HET IS OPGELOST. VANMIDDAG PROEF GEREDEN EN NA EEN TIJDJE KWAM HET GENOEMDE PROBLEEM WEER NAAR VOREN. THUIS EEN ANDERE (KOUDE) BOBINE GEMONTEERD EN HET PROBLEEM DEED ZICH NIET MEER VOOR. METEEN EEN NIEUWE BOBINE GEHAALD EN DIE GEMONTEERD. HEB ONDERTUSSEN 70 KM GEREDEN EN NERGENS LAST MEER VAN GEHAD. MOCHT HET PROBLEEM ZICH TOCH WEER VOORDOEN, DAN MELD IK DIT WEL.

PS TOCH VREEMD DAT ZOWEL DE ANWB ALS DE GARAGE DIT NIET HEBBEN ONTDEKT. GEEFT TE DENKEN OVER DE KWALITEIT VAN HET GELEVERDE WERK.

IN IEDER GEVAL BEDANKT VOOR DE REACTIE.

Goedemiddag,

ik heb al eerder een topic geplaatst over dit onderwerp. Na een inspectie bij de garage, waarbij alle contacten zijn nagelopen, was het probleem tijdelijk opgelost. Nu is het in een andere vorm weer aanwezig.

Het probleem is het volgende:

De motor (zowel op LPG als Benzine) hield het voor gezien wanneer ik in een file terecht kwam. In zijn vrij bleef hij mooi stationair lopen, zodra ik hem in de D of R zette, begon hij te stotteren en sloeg af. Moeilijk weer te starten en alleen door in zijn vrij een dot gas te geven en abrupt in de D te zetten, kon ik weer even rijden. Tot de file weer begon.

Dit probleem deed zich vorige week na een korte rit weer voor en sinds die tijd heeft de auto dit probleem continu. Starten gaat moeizaam, stationair loopt hij goed, zodra ik hem in zijn D of R en ik dan het gaspedaal indruk, houdt de motor er mee op.

Soms is het wel mogelijk in de versnelling weg te rollen (zonder gas te geven) en zodra ik een beetje gang krijg met mate gas te geven. Dan blijft de motor aan en kan ik ook daadwerkelijk rijden. Tot ik stil kom te staan bij een stoplicht/ rotonde, waarna het hele verhaal zich herhaald.

Nu zijn alle contacten en kabels vervangen die te maken hebben met de ontsteking en de afsluiters, maar het probleem blijft.
Daarnaast ook de temperatuurgever vervangen.

Aangezien het blok niet af fabriek in de auto heeft gezeten, maar door de vorige eigenaar is geplaatst, heb ik geen injectie, maar een Solex carb. Verder wel elctronische ontsteking, maar geen regeleenheid/ pingelgever. Dus het is een beetje een bouwpakket en dat breekt me nu op.

Heeft iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken en vooral HOE? Al meerdere malen bij een garage geweest, maar die kunnen er helemaal niets mee.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Meindert Bouta

ps Ik zag dat ik de vorige keer niet meer heb gereageerd op adviezen. dat zal ik deze keer wel doen. maakt het voor iedereen leuker.

mjbouta

Geplaatst door mjbouta (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 740? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

Gertjan3702 (0), 19 jaar geleden

Ik heb ooit met een 240 uit 1980 een soort gelijk probleem gehad. Oorzaak was toen een gescheurde membraam in de carburateur (Weber?). Symptoom was toen ook, dat de auto amper vermogen had.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 740 of stel zelf een nieuwe vraag.