close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 850: Motor komt niet of nauwelijks op toeren

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5202FS

Hallo,

Wie heeft een idee waar het volgende motor probleem gezocht moet worden.

Als de motor op temperatuur is komt deze nauwelijks of niet op toeren, houd in en het volgende moment schiet hij vooruit en houd vervolgens weer in, dit gebeurt zowel bij het rijden op benzine als op gas en onder normale rij omstandigheden, optrekkende met een laag toerental/versnelling stottert de motor.

Gasgevende bij het stationaire draaien van de motor is er een dof geroffel hoorbaar onderin op de hoogte van de katalysator/lamdasonde. ( lijkt of de motor vals lucht aanzuigt ) .

M.vr.groeten

Hans

Geplaatst door

daltons (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dof geroffel wijst op het verbranden van benzine/lpg in de uitlaat. Niet goed voor je dure katalysator.

Koud loopt de motor wel goed? Dan zou ik als eerste de uitlaat op lekkage controleren en als dat goed is lambdasonde laten doormeten/uitlezen.
Kan ook nog een koelvloeistof temperatuur zijn die veel te koud blijft aangeven.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor je reactie ga de uitlaat controleren, wat is de oorzaak als de koelvloeistof temperatuur te koud blijft aangeven ?

bijvoorbaat dank

m.vr.groeten

Hans

daltons 0

13 jaar

Defecte sensor, defecte bedrading en heel uitzonderlijk defecte ecu.
Meestal de sensor zelf die dan defect is. Maar dat kun je bevestigen met uitlezen.
Defecte/slecht werkende lambdasonde is ook een mogelijkheid.

oldford 0
badge

13 jaar

Heb inmiddels de uitlaat grondig nagezien maar hier is niets aan te zien, naar ik aanneem heeft je bovenstaande antwoord ( defecte sensor,bedrading,ecu ) betrekking op een eventueel probleem temperatuur koelvloeistof ?


Met dank,

Hans

daltons 0

13 jaar

Ja, je vroeg wat de oorzaak voor verkeerd aangeven was van de koelvloeistof temperatuur.
Maar, hoe loopt de motor koud?

oldford 0
badge

13 jaar

Ik heb het idee nu de buiten temperatuur hoger is als een paar weken terug is het al vrij direct dat het probleem zich voordoet, ook de eerste start van de motor gaat nu moeizamer moet doorstarten en iets gas bij geven, de tweede keer hoef je de sleutel maar om te draaien en hij loopt.

Bij het gas geven vanuit stationaire draaien geeft de motor vrij snel hetzelfde doffe geroffel, kan niet op toeren komen ?

Hopenlijk kun je iets met deze info ? overigens is een lamdasonde door te meten met een ordinaire stroomtester voor volts Ohm etc. ?

m.vr.grtn.

Hans

daltons 0

13 jaar

Tijdens en vlak na de koude start werkt de lambdasonde niet.
Hoe is het met de staat van de bougies e.d.? Hoe oud (lees versleten) zijn die?
En het brandstoffilter? Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Vernevel in het donker met een plantenspuit bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Kontroleer gelijk of er geen brandstof staat in het vacuüm slangetje dat naar de benzinedrukregelaar gaat. Dat wijst op een defecte drukregelaar.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

oldford 0
badge

13 jaar

De bougies heb ik pas vervangen voor het type van NGK laserline LPG3, het probleem lijkt hierdoor alleen maar erger door te zijn geworden ? wellicht door de betere onststeking van de nieuwe bougies.
De benzine tank is niet leeg geweest, het brandstoffilter moet ik nakijken, echter dat het probleem te maken heeft met benzine toevoer ? daar het probleem zich voordoet op beide brandstoffen, en nadat ik het filter(tje) voor de Vapodetendeur (weet zo niet het nederlandese woord voor deze laatste het is het apparaat waar de gas instroomt en gemengd word met lucht) schakelt de motor na het starten vrijwel direct over op gas.

Ik ga in iedergeval met de plantenspuit aan de slag ik houd je op de hoogte wat hiervan het resultaat is.

Heb zelf een uitlees apparaat bestelt en hoop dat deze eerdaags binnenkomt.

M.vr. groeten

Hans

daltons 0

13 jaar

Je hebt toch wel Volvo-FCR besteld hoop ik? Want iets met OBD2 gaat niet werken bij dit bouwjaar, ook al heeft ie de 16-polige stekker.

Starten doe je op benzine. Gezien de klachten daarbij zit er iets niet goed in het benzinesysteem.

oldford 0
badge

13 jaar

[quote=oldford]Je hebt toch wel Volvo-FCR besteld hoop ik? Want iets met OBD2 gaat niet werken bij dit bouwjaar, ook al heeft ie de 16-polige stekker.

Starten doe je op benzine. Gezien de klachten daarbij zit er iets niet goed in het benzinesysteem.[/quote]
Zo zie je maar je kunt eigenlijk nooit genoeg vragen, ik heb dus geen FCR (diagnose kabel voor een pc ) besteld, weer een les voor het volgend probleem.

Maar hopenlijk hebben we nu het probleem gevonden ? juist voor dat we (de door je voorgestelde test met de plantenspuit te doen) hebben we eerst de bougiekabels doorgemeten en bij bougie no. 5 hierbij bleek de bougie kabel beschadigt d.w.z. het blauwe gedeelte waar de bougie wordt ingestoken .

We hebben gestart met de bougiekabel no 5 niet aangesloten op de bougie, hierbij was het vonken duidelijk zichtbaar n.m op de plaats waar het bougie gedeelte was beschadigt, de motor gaf het zelfde geroffel als voorheen d.w.z met alle vijf de bougies aangesloten.

Dus waarschijnlijk is het probleem opgelost met een nieuwe bougiekabel set ?

Wat denk je ?

m.vr. groeten

Hans

p.s ik heb een tweetal foto's van de defecte bougiekabel doorgestuurd maar waar deze te vinden zijn ?

daltons 0

13 jaar

Het probleem zat in een van de bougiekabels d.w.z. in het omhulsel wat over de bougie wordt gedrukt, in dit gedeelte waren brand gaatjes ontstaan waarschijnlijk doordat de bougie slecht is geweest en er zo (kort) sluiting was, gevolg motor liep daardoor maar op 4 cilinders.

Bougiekabels vervangen van het merk BOUGICORD (made in france) dit is wat Volvo origineel monteert, prijs tussen de 60,00 en 70,00 euro per set incl kabel verdeelkap/bobine.

Dus is het geenzins noodzakelijk om duurdere kabels te monteren welke vaak dubbel of zelfs drie maal duurder zijn.

Met dank aan een ieder die heeft meegedacht.

daltons 0

13 jaar

Het probleem zat in een van de bougiekabels d.w.z. in het omhulsel wat over de bougie wordt gedrukt, in dit gedeelte waren brand gaatjes ontstaan waarschijnlijk doordat de bougie slecht is geweest en er zo (kort) sluiting was, gevolg motor liep daardoor maar op 4 cilinders.

Bougiekabels vervangen van het merk BOUGICORD (made in france) dit is wat Volvo origineel monteert, prijs tussen de 60,00 en 70,00 euro per set incl kabel verdeelkap/bobine.

Dus is het geenzins noodzakelijk om duurdere kabels te monteren welke vaak dubbel of zelfs drie maal duurder zijn.

Met dank aan een ieder die heeft meegedacht.

Bovenstaande geantwoord op 26 maart 2011

Hans

daltons 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.