Gisteren naar huis gereden en bij de eerste bocht begint de auto vermogen te verliezen en stottert. Aan de kant gezet en onder de auto gekeken, dacht aanvankelijk dat mn uitlaat eronderuit lag, zo klonk het. UItlaat was roodgloeiend maar zat er nog onder. Dus kap op en ja, motor stond goed te stampen op 2 poten. Alle bougiekabels nagelopen maar geen vreemde dingen te zien. een voor een de stekkers eraf gehaald en bij de eerste al geen verandering. bij de andere 3 wel. Nagelopen naar bobine en daar aan de stekker eraf gehaald. links, sloeg de motor af en rechts niet maar bleef stotterend lopen. Draad even nagelopen maar geen rare dingen te zien als een breuk of verschroeiing. Uiteindelijk de stekker er weer op en gestart. motor loopt weer op 4 poten. tot nu toe is ie het gewoon blijven doen maar ik ben toch bang dat er ergens een kabelbreuk zit. Weet iemand of deze kabel te vervangen is(eenvoudig)? of kan het ergens anders aan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"Gewoon" 1 bobine kapot !!
maar waarom loopt ie dan weer op 4 poten als het stekkertje terug gezet wordt? kapot is kapot lijkt me. zal morgen eens op zoek gaan naar een nieuwe bobine. is 1 vervangen genoeg of is het met deze ( heb ook v8 gereden en als je dan aan de ene kant iets vervangt moet dat aan de andere kant eigenlijk ook) ook zo dat je ze dan beter beide kunt vervangen. Zijn die bobines erg duur?
12 jaar
Beste om ze beide te vervangen. Als je het stekkertje terug zet zal er wel even een hoger spanning komen (piekspanning)
tja uiteindelijk heeft de volvo het gisteren (na zo'n 100 km rijden) weer opgegeven en kon ik, gelukkig vlak bij huis, het laatste stukje langzaam op 2 poten het parkeervak bereiken. Anwb trok eergisteren de stekker van de bobine met de witte stekker eraf toen de motor afsloeg. bij die met het zwarte stekkertje bleef ie lopen en na opnieuw afzetten en weer starten met het stekkertje er weer op liep ie weer op 4 poten. Nu heb ik wel gehoord dat de bobine met het witte stekkertje eigenlijk altijd de boosdoener is maar ik heb het idee dat het dit keer toch de andere is. Iemand opperde nog de bougiekabels. deze zijn van 4-03 (vlg de print op de kabel) dus wsl ook wel aan vervanging toe maar onnodig geld uitgeven is ook zo wat.
12 jaar
ok....ik denk wat die anwb kan, kan ik ook en dan kan ik m even naar een garage brengen om uit te laten lezen. Ik stap in de auto en start...wat denk je 4 poten!!!!! das niet even een hogere spanning toch(piekspanning) het lijkt meer op een verstoorde cpu!
12 jaar
bobines komen vaker voor dan cpu's... Ik zou het advies van volvo-specialist volgen en een nieuwe bobine plaatsen.
En daarnaast, 'zomaar' stekkers loshalen van een bobine als de motor loopt is zeer slecht!
nee 'zomaar'lostrekken is ook niet aan de orde en zeker niet als de motor loopt. ik ga even langs garage voor uitlezing. Nogmaals kapot is kapot lijkt me en dan doet ie het ook niet als ie even een nacht niet gelopen heeft.
12 jaar
Die bobines vallen meestal uit als ze warmer worden. Maar goed,laat hem maar eens uitlezen,ik ben benieuwd naar de uitkomst...
p.s. iemand met verstand van zaken heeft in dit geval geen testkast nodig om te kijken of de bobine nog goed is...
ben ook benieuwd. laat het zsm weten. tnx voor de reactie tot dus ver.
12 jaar
Ik durf bijna voor 100% te zeggen dat het de bobine is. Deze gaan wel vaker defect gebruik de zoekfunctie maar. Ik heb 9 jaar bij volvo gewerkt en 1 keer bij een V40 een CPU vervangen. Die auto liep helemaal niet meer.
Ik zal niet meer aan je twijfelen :-)). Na uitlezing inderdaad bobine 1 die kapot was. Nieuwe besteld, maandag binnen. wat mij betreft erin en weer lekker rijden. tnx all!!
12 jaar
bobine vervangen dus opgelost
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar