close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: V40 lekstroom?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo,

Een paar weken terug heb ik een leuke V40 gekocht maar hij start moeilijk als de auto een paar dagen niet gebruikt word. Ik had al opgemerkt dat er iets niet goed is aan het contactslot, de ruitenwissers werken bijv. als de sleutel eruit is. Dit lijkt me niet normaal? (Zelfde voor de electische ramen)

Na een paar dagen stilstand stond er nog maar iets meer dan 9v spanning op de accu wat dus niet voldoende was om te starten. Het lijkt me dat er ergens een lekstroom (gemeten door de minpool eraf te trekken een lampje tussen de massa van de auto en de minpool te zetten) is in de auto maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen om dit op te lossen. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Zekeringen 1 voor 1 eruit en meten? Relais eruit trekken?

Mvg Pim

Geplaatst door

3p0x (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de akku steeds na enkele dagn leeg is praat ik niet meer van een lekstroom, maar van een verbruiker welke nog aan staat... bv, lampje dashbord kastje, motorruimte of koffer. Ook de autoradio kan soms aan blijven staan..

Door echt de lekstroom te meten met bv een multimeter. weet je hoeveel stroom er verbruikt wordt en heb je alvast een richting om te zoeken,,

Een verbruik van 0,8 tot 0,14 mili ampere is heel normaal.. (klokje, afstand bediening cpv, radio geheugen,ECU ,,, Een alarminstallatie gebruikt meestal iets van 0,8 m.a. Ds opgeteld zit je dan al boven de 20 zonder dat er echt iets stuk is.

Als de akkupool aangesloten wordt gaan er nogal wat electronische delen aan het werk.. De stroom zal daaardoor een veelvoud zijn vam wat ik eerder vertelde...

Omdat de miliampere meter deze grote stroom niet aankan, zal de zekering van de multi tester ogenblikkelijk stuk gaan..

Om dit te voorkomen moet je als volgt te werk gaan..

Sluit 1 pen van de amperemeter aan op de massa en de andere pen direct op de - pool van de akku.. Als je nu pas de - klem losmaakt en verwijder over de pen van de meter heen. verandert de stroom niet en heb je een duidelijk beeld van de lekstroom...Natuurlijk mag je daarna het portier niet openen. Dan komt de binnenverlichting erbij..

En het lampje van de motor ruimte verlichting heb je vooraf al verwijderd, of beter nog de schakelaar zodanig vastgezet dat dze geen contact maakt..

Als je de akku na hem opgeladen te hebben een week niet aangesloten laat staan en daarna probeer te starten weet je direct of deze zelf de oorzaak van de ellende is..

Alle lampjes heb ik gecontroleerd en die gaan gewoon uit. Ik ga zo even exact meten hoeveel er nog loopt als ie uit staat, tevens trek ik het radio er ff uit (moet toch nog vervangen worden)

3p0x 0

12 jaar

Nou de radio was de boosdoener, nadat deze is verwijderd werkt alles weer zoals het hoort.

3p0x 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.