Volvo 440: Motor loopt slecht , teveel CO

Bouwjaar: 1994

De motor van mijn 440 B18U met monopoint injectie loopt niet goed.
Stationair wordt de gasklep constant bijgeregeld, zodat het toerental steeds varieert tussen de 700 en 900 omw/min. Het CO gehalte is stationair als ook bij verhoogd toerental veel te hoog soms wel meer dan 10 %
De storingscode is 121.
De lambdasensor brandt niet bij dit hoge CO. Als ik het kontant aanzit brandt het lampje wel maar, gaat na een paar seconden uit.

Waar zit de druksensor?
Wat moet ik doen? Ik heb al een andere complete injectieunit geplaatst, maar geen enkele verandering geconstateerd.

Groet Timen

Smit10985

Geplaatst door Smit10985 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

Is de spruitstukpakking niet lek? Achter op het injectorhuis zitten 2 slangetjes een daarvan heeft een calibertje er in is deze niet verstopt? Wat is 121 voor foutcode ook al weer? lambdasensor?

Smit10985 (0), 18 jaar geleden

Code 121 is: bedrading absoluted ruksencor defect enz.
De slangetjes zijn niet verstopt. De spruitstukken lekken ook niet.
Misschien toch de lambdasonde defect?
Hoe kan ik de spanning op de lambdasonde het beste meten?

volvoxc90 (0) PRO, 18 jaar geleden

zit er in het slangetje ook dat calibertje?

Smit10985 (0), 18 jaar geleden

Onderaan de inspuitunit zitten 4 vacuum aansluitingen, 2 gaan er naar het koolfilter. 1 gaat naar de carterventilatie,in deze zit in het aansluitpijpje een restrictie (calibertje).Het vierde slangetje gaat naarde inlaatbuis net voor de injectorunit.

volvov50 (0) PRO, 18 jaar geleden

beste timen het verhaal van jou klopt niethelemaal,die vac slangen aan distr zijde is een bedoelt voor evap/de andere luchtdruk censor bij kachelmotor gemonteert schutbord,in die slang moet een restriktie zitten/lamda sonde is temeten met voltmeter/schommelt tussen 0,02/0,1 volt brandstofkast defect??
ik hoor het wel groetvolvov50

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

koop eerst maar een lambdasonde tester, kost niks en maximaal genot! ik denk dat de kat ook niet meer dicht is want anders kan ie nooit een co hebben van 10%. wat je kan doen is het volgende:(maak de draad van de sonde los. tijdens het stat. lopen pak je de lambda sonde draad met je ene hand vast, (aan mm zijde)en pak je met je andere hand de pluspool van de accu vast. daarna pak je de minpool vast. op deze manier kun je het lambda signaal perfect faken! kijk dan maar eens wat de uitstoot is. suc6

volvov50 (0) PRO, 18 jaar geleden

sytze/je word toch niet de nieuwe jomanda,die auto*s zo gaat repareren?????

Smit10985 (0), 18 jaar geleden

Het probleem gevonden. Lambdasonde vernieuwd, de CO waarde ging naar 5%. Daarna verder gezocht, zat de restrictie naar de MAP-sensor toch gedeeltelijk dicht. CO meteen naar 0.1 %. Allemaal bedankt voor de aanwijzingen.
Groet Timen

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee volvo50 dat was ik niet van plan. Maar heb je het wel eens geprobeerd, ik ben met je eens dat als je het leest het wel wat vreemd overkomt, toch is het waar en werkt het ook. Al moet je daar de grondbeginselen van de lambdawerking wel voor snappen.
Probeer het maar eens................ps. het was ook geen reparatie! Het was louter een test om te kijken of het co dan zakt. zoooeeeeemmmmmmmmm

volvov50 (0) PRO, 18 jaar geleden

beste sytze,het is namelijk zo dat als je met draaiende motor
de lamdasonde draad los maakt/groen/zwart groen is branstofkast zijde,zwart lamdasonde signaal draad,dan krijg je foutcode.
en deze moet gewist worden.v50

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

goh....

volvov50 (0) PRO, 18 jaar geleden

beste sytze ik wil het proberen dat faken,alleen de vraag luid met koude motor/of warme motor??? en met mm zijde bedoel jij dus de dikke groene draad,waar de lamdasonde aan vast zit.
zwart hoesje zit op zwarte draad.sonde zijde groetv50

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

warme motor, stekker van sonde los, en signaaldraad waar lambdasonde in komt aan mm(=motor management)zijde. werkt geheid! het mooiste is als je een labda tester hebt, dan kun je precies zien wat je doet. probeer het maar, je zult verstelt staan. is ook een hele makkelijke methode om te kijken of mm goed werkt. het enige wat je doet is een hoge/lage lambda creeren. laat je het ff weten?

volvov50 (0) PRO, 18 jaar geleden

beste sytze ik heb het gedaan,ik moet zeggen dat hij anders rijd
dan altijd,alleen de eventueele veroorzaakte foutmelding moet je wissen.anders blijft deze computerkast beinvloeden.hartelijk
dank voor de tip,houd het in de gaten.groet volvov50

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Zo zie je maar, komt misschien wat raar over, maar werkt wel! Je bent nooit te oud om te leren, zelfs met zo'n naam als jij! gegroet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.