Volvo S60: Motor management service spoed melding "brandstofdruk te laag"

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 D5

Allen,

Sinds een aantal weken haperd de motor van mijn Volvo.
Vooral de laatste dagen is het heel erg, de situatie is:

Als ik gas geef schiet de auto om de haverklap in storing "motor management service spoed". Dan komt ik niet meer boven de 2000 toeren uit en snelheid is maximaal 100 km/h.
Vanmorgen uit laten lezen bij de Volvo dealer, en die zei dat de code "brandstof druk te laag" was. Kan het zo zijn dat ik de brandstoffilter moet vervangen?
Naar mijn weten was deze namelijk al vervangen ca. 3 maanden terug (ca. 10.000 km).

Nu wil ik zelf kijken of dat het is en wil hem zelf gaan vervangen, echter hoe moet ik dat doen? Moet ik daar echt heel handig voor zijn, of met een beetje handigheid en interesse zelf goed te doen?
Kan via internet geen goeie of normale handleiding vinden namelijk (waar die zit, welk gereedschap etc).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, ik zit met mijn handen in het haar.

Mvg,
Jeroen

snaeckel

Geplaatst door snaeckel (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

pjotter9146 (0), 12 jaar geleden

Ik heb dezelfde symptomen maar heb em nog niet uit laten lezen (niemand die dat tegen vergoeding op locatie wil doen)
grofweg kan het in jouw geval aan 4 dingen liggen
-Opvoerpomp in de tank of de hevel pomp aan de andere kant in de tank rond de halve tank gaat dat problemen geven
-hoge druk pomp
-drukregelaar (of de connector/sturing)
-Te hoog retour verlies over de verstuivers (kun je zelf controleren met wat flesjes en slangetjes 40 ml per minuut per cilinder is de grens plus dat de verschillen onderling niet te hoog mogen zijn)

Brandstoffilter lijkt me niet waarschijnlijk tenzij ze em niet goed gemonteerd hebben en lucht aanzuigt
Hij zit onder de auto onder de rechter achterstoel met of zonder kap eroverheen

Je kunt beter bij de hoge drukpomp de brandstoftoevoer losmaken en daar de opbrengst controleren met het contact aan of de druk

snaeckel (0), 12 jaar geleden

-Opvoerpomp in de tank of de hevel pomp aan de andere kant in de tank rond de halve tank gaat dat problemen geven
Met een volle tank heb ik het ook...maakt dat verschil??

-hoge druk pomp
Is dat zelf te checken?? Of geeft dat meer kuren??

-drukregelaar (of de connector/sturing)
Is dat zelf te checken?? Of geeft dat meer kuren??

-Te hoog retour verlies over de verstuivers (kun je zelf controleren met wat flesjes en slangetjes 40 ml per minuut per cilinder is de grens plus dat de verschillen onderling niet te hoog mogen zijn)
Waar zitten de verstuivers dan :-)?? En moet ik daarvoor een garage box huren of kan dat ook op de stoep? (sorry ik ben een leek in dit haha)

pjotter9146 (0), 12 jaar geleden

Gezien je bouwjaar zou je weleens slechte verstuiver(s) kunnen hebben als ze teveel over de retour lekken valt je raildruk tever weg
2002/3 bouwjaren hadden slechte verstuivers

-Als je het bij volle tank hebt is het in ieder geval niet je hevelpomp ,opvoerpomp moet je nog steeds controleren

-Hoge druk pomp is lastig te controleren en blijft meestal over als alles is uitgesloten

-Drukregelaar zit rechts op de brandstofrail en als ie electronisch stuk is geeft ie ook nog een aparte foutcode

-Retourobrengst v/d verstuivers meten is met wat knutselwerk prima zelf te doen alleen als je niet weet waar de verstuivers zitten vrees ik dat je algehele motorenkennis onvoldoende is om het te doen

Dit is het idee
http://www.youtube.com/watch?v=Tp6n2q9Ei...

snaeckel (0), 12 jaar geleden

Mmmmm...ik zie het al haha...alleen voor de echte kenner dit.

Dan wordt het denk ik toch een duur geintje bij een dealer.
Ik ben lid van een auto hobby club waar ik gratis gebruik kan maken van meest gangbare gereedschappen, bruggen, onderdelen verkoop etc...alleen daar heb ik nu weinig aan ben ik bang. Dit gaat me te ver. Of jij moet tijd over hebben ;-)?

Maar de brandstof filter vervangen is geen optie dus?? Dat leek me namelijk wel makkelijk om zelf te checken...of valt dat ook vies tegen?

pjotter9146 (0), 12 jaar geleden

ik wil best de retour opbrengst voor je controleren alleen mn eigen auto staat nu stil en heb daar even de handen vol aan
Maar dan nog als het de retouropbrengst is moet je verstuivers vervangen herprogrammeren (kan alleen bij de dealer) en als de opbrengst goed is moet je weer verder zoeken
Meestal zijn er genoeg autoliefhebbers bij een autohobbyclub die je best willen helpen met een lektest vaak hebben ze ook de slangen en de flesjes

Wat betreft het filter, je kunt beter de brandstoftoevoer op de hoge druk pomp loshalen en de opbrengst meten met het contact aan
Als dat goed is hoef je de opvoerpomp en filter niet meer te controleren

snaeckel (0), 12 jaar geleden

Oke dank je...ik ga het bekijken of zij wat kunnen :-).

jos.nies (0), 12 jaar geleden

denk maar aan een defecte brandstofpomp, ik heb het ook gehad met mijn v 40 ,hij kwam niet boven de 4000 toeren en geen vermogen als ik gas gaf om de oprit van de snelweg op moest rijden ,hij kwam moeizaam boven de 80 km per uur uit

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

probeer eens een goede brandstofreiniger ik gebruik altijd forte je kunt het bij de diesel gieten dat is de makkelijke manier of je kunt de auto puur op de reiniger laten lopen dit werkt het beste. omdat hij dan het beste reinigt. dit reinigt je pomp en verstuivers zonder demontage het werkt niet altijd maar lukt het wel heb je veel geld verdiend. mij is het al meerdere keren gelukt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.