Allen,
Recentelijk heb ik een vervelend probleem. Soms als ik van de snelweg afkom, en aan het einde van de afrit sta ik te wachten om de weg op te draaien, durft mijn motor nogal eens op hol slaan. Het toerental klimt dan tot een kleine 2000 toeren en de motor loopt dan erg ruw (net een traktor). Dit gaat gepaard met flink wat rookontwikkeling ook (wit-achtig). Gisteren had ik het bijvoorbeeld ook wanneer ik na een flink stuk rijden plots in de file stond. Even de koppeling laten aangrijpen zorgt er meestal voor dat het toerental terug zakt. Gezien de kleur van de rook, zou ik denken dat hij eventjes op olie rijdt. Ik heb wel gemerkt dat de carterontluchting behoorlijk vuil is langs de buitenkant. Dat potje vanwaar een slangetje naar de luchtinlaat gaat hangt vol zwarte smurrie. Zou die de reden kunnen zijn van dit probleem? Hoe werkt zo'n carterontluchting eigenlijk?
Alvast bedankt!!
Steven
Edit: ik heb het slangetje van de carterontluchting naar de luchtinlaat al eens losgekoppeld, maar dat hielp niet.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb dit ooit voorgehad met een golf diesel.Motor was totaal versleten en door overdruk in het carter kwam via de carterontluchting oliedampen in de luchtinlaat waardoor de motor op hol sloeg. (met dezelfde symptonen als die van U)
1- ofwel versleten
2- ofwel een zuigerveer vast
3- ofwel een zuigerveer gebroken
Hopelijk kent iemand een andere oorzaak.
Ik heb toen de motor volledig uit elkaar gehaald en het blok laten reviseren.
Zit er niet teveel olie in ???
[quote=Volvo-Specialist]Zit er niet teveel olie in ???[/quote]
Zou best kunnen. Heb het een paar keer nagekeken en het niveau stond altijd op of zelfs over het maximum-streepje. De auto stond misschien niet altijd vlak.
18 jaar
Problem solved ... Ik dacht het hier effe te melden.
Blijkbaar is er een membraan aan de dieselpomp gescheurd. Hierdoor werd diesel aangezogen via een vacuumslangetje dat aan de luchtinlaat zit. Dit zorgde voor het occasioneel hoog oplopend toerental. Hier zijn we achter gekomen na een uurtje of 2 debuggen :-)
Slangetje heb ik voorlopig losgekoppeld en binnen enkele dagen kan ik langs bij een service-center van Bosch (Volvo doet dit niet zelf) om het membraan te laten vervangen.
't is maar dat jullie het weten
18 jaar
Bij Volvo doen ze alles zelf.:)
Ben gisteren langs geweest bij een Bosch Service center. Membraan is vervangen en hij loopt weer helemaal als een trein. Testrit met de technieker wees uit dat alles in orde is (paar keer doortrekken tot 5500 toeren).
Verder hebben ze de EGR klep wat aangepast. Ze hebben het vacuumslangetje dat erop zit afgetopt. Is dit voldoende om de EGR-klep buiten werking te stellen?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar