Volvo V70: Motor slaat soms af bij stoplicht V70 2.4 170pk AUT LPG

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.4 170pk

Sinds een jaartje slaat soms, niet vaak, mijn motor af. Het gebeurt alleen op LGP, bij stoppen (stoplicht) of bijna stoppen (bijv rechtsafslaan). Vooral als kort daarvoor de auto even op hoog toerental gedraaid heeft.

Wanneer de automaat bij stoppen of bijna stoppen terugschakelt naar de eerste (denk ik) versnelling stuitert het toerental even tussen 1000 en 500 toeren. Die stuiter omlaag is voor LPG net even teveel en dan gaat het soms mis. Bij benzine blijft het toerental in dezelfde situaties keurig op 750 (al geeft de lpg-garagemonteur aan dat hij daar ook een storing merkte, maar benzine is er minder gevoelig voor).

Verder rijdt de auto als een zonnetje, ook op cruisecontrol. Soms voel ik een klein schokje op de snelweg wanneer de automaat schakelt van 4 naar 5.

De volgende dingen al gedaan:
-gasklephuis is gereinigd
-lambdasondes vervangen bij 150.000km nadat motormanagement ging branden
-lpg-mengsel is rijker ingesteld (motormanagementlampje brandt sindsdien permanent bij lpg, gaat uit bij benzine, lpg-verbruik x 1,5)
-softwareupdate gehad van Volvo
-gasklephuis ter revisie opgestuurd, maar teruggekregen want niks mee aan de hand
Alles bij elkaar is het probleem ietsje minder geworden maar nog niet weg.

Uitlezen van het motormanagement geeft steeds geen duidelijkheid.
Ik heb het idee dat in ieder geval mijn LPG-mengsel wat te rijk is nu, wat het motormanagement niet leuk vindt, maar minder rijk slaat hij waarschijnlijk al of onder de 700 toeren.

Volgens mijn garage kan de oorzaak vanalles zijn. Misschien zijn er hier wat tips om wat gerichter te zoeken?

dank,
Bart

betrwrld

Geplaatst door betrwrld (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het motorlampje gaat branden omdat LPG "wat" rijker staat, is dat wel een understatement.
We hebben dan over een afwijking van minstens 30%. Beetje te veel van het goede.
Dat is niet alleen duur in LPG verbruik, maar zal zeer waarschijnlijk ook zorgen voor een APK afkeur.

Kennelijk zijn niet alle gebieden goed afgesteld in de LPG computer.
Stuiteren van het toerental stationair wijst op te arm staan in dat gebied.
Als dat vooral voorkomt na hoge toeren (en hoog verbruik) ga ik aan te weinig opbrengst van gas denken.
Is dat laatste ooit wel goed geweest of is dit al vanaf het begin?

De motorcomputer (die uiteindelijk alles regelt) zal tijdens op LPG rijden merken dat het mengsel te rijk is en zichzelf aanleren om de inspuitduur te verkorten. Alleen loopt die verkorting tegen een vooraf ingestelde grens en dus gaat dan het motorlampje aan.
Als je nu van LPG omschakelt naar benzine (koude start, tank leeg) dan wordt die verkorting ook toegepast en is het mengsel ook dan op benzine te arm. Dat wordt als de lambda-sonde op temperatuur is en regelt wel weer gecorrigeerd, maar dat duurt wel even.
Eigenlijk zou je bij testen wanneer je omschakelt van brandstof eerst dat aangeleerde weer moeten wissen, omdat je anders misschien verkeerde conclusies gaat trekken. Dus de vraag is of de storing op benzine wel echt aanwezig is.

Wat zijn de foutcode(s) die uitgelezen worden? Liefst compleet met nummer.

betrwrld (0), 12 jaar geleden

De laatste concrete 'storing' die mijn garage uitlas was 'valse lucht'. Code weet ik niet. Er is toen wel gekeken naar loszittende of lekke slangen. Ik las in een ander topic dat bij een zelfde probleem, zelfde auto, een ontbrekend afdichtdopje ergens de oorzaak was.

Laatst ook bij Volvo dealer laten uitlezen. 'Geen directe foutcodes aanwezig'. Ik zal morgen nog eens langsgaan en codes opvragen.

Het afstellen van LPG is een keer of 3 gebeurd omdat het zo weinig effect leek te hebben, en er is precies gelet op dit gedrag na hoog toerental. Het LPG-verbruik is na het afstellen fors omhoog gegaan. Van 9,5l/100km naar 13,5l/100km. Het benzineverbruik is normaal, ergens rond 9l/100km. Hij neemt niet 'stiekem' ook wat benzine, heb ik gecheckt.

Bij rijden op benzine merk ik zelf volstrekt geen storingen en het motormanagement gaat dan inderdaad na een tijdje weer uit.

Volvo-Specialist (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat voor merk gasinstallatie zit er in ??

Een beetje moderne gasinstallatie kan men niet (meer) afstellen en regelt automatisch toch weer terug naar de "goede" afstelling !!

betrwrld (0), 12 jaar geleden

Volgens mij Landi, afgaand op hoe de brandstofindicator eruit ziet.

Storingscodes waarvan aangegeven dat ze actief zijn:
CCM-0021 luchtkwaliteitsensor interne storing
ECM-250A adaptieve lambdaregeling - bovengrens

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Fout ECM-250A was wel te verwachten met zo'n belachelijk verbruik.
Afstelling klopt helemaal niets meer van op LPG. Ik zou eens iemand anders gaan zoeken.
Uiteindelijk zul je wel moeten bij de eerstvolgende APK keuring, want dit wordt afkeur op CO.

betrwrld (0), 12 jaar geleden

Ik heb de afstelling laten doen bij Bodo in Amsterdam. Staat hier bekend als kundig. Maar ik sta open voor alternatieven.
Overigens is de auto een paar maanden geleden keurig door de keurig gekomen. Wel even op benzine gereden tot het motormanagementlampje uit is. Bij rijden op LPG springt ie pas na 2e of 3e ritje weer aan.

betrwrld (0), 12 jaar geleden

Vorige week nog maar eens naar Bodo gegaan. Daar is nog eens alles goed ingesteld. Helaas al snel weer melding van het motormanagement. En de motor is nog niet afgeslagen, maar da's een kwestie van tijd want het toerental stuitert af en toe flink als ik stop voor een stoplicht. Brandstofverbruik bij LPG onveranderd hoog.

Kan het toch iets anders zijn dan de afstelling?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.