Hallo,
Mijn probleem is dat de motor van mijn Volvo 440 automaat af en toe uitvalt. Ik zal de geschiedenis van dit probleem zo gedetailleerd mogelijk proberen uit te leggen, dus dit wordt een lang verhaal.
Het begon allemaal met het feit dat mijn radio af en toe uitviel en meteen weer aanging. Daar heb ik in eerste instantie niet veel aandacht aan besteed: ik dacht dat de radio misschien stuk was.
Een paar weken nadat dit probleem zich voordeed, startte mijn auto niet. Bij het omdraaien van de contactsleutel gebeurde er niets (ook de startmotor begon niet te draaien). Ik dacht in eerste instantie dat de accu dood was maar wanneer ik de schakelaar van het licht omzette, ging dit wel aan. ANWB gebeld, deze vermoedde dat er ergens in de kabel naar het dashboard iets mis was. Hij heeft contactspray gespoten op een stekker in de kabel van de accu naar het dashboard, vervolgens startte hij weer. Vervolgens heb ik een paar weken probleemloos gereden, alleen viel af en toe wel nog de radio uit.
Na die paar weken kreeg ik last van andere problemen: mijn centrale deurvergrendeling werkte af en toe niet. Na een paar keer proberen deed deze het wel weer. Soms zag ik bij het instappen dat de klok op het dashboard een paar minuten acherliep, alsof de stroom er enkele minuten vanaf geweest was. Vervolgens kwam het echte probleem: op een dag haperde mijn motor opeens. Ik reed 50, en het leek net alsof een fractie van een seconde de electriciteit uitviel: de radio ging uit en aan, de verlichting van het dashboard viel even uit en de motor sloeg een keer over. Dit was aan het begin van een rit van ongeveer 150 km. Toch maar doorgereden maar na ongeveer 90 km viel de motor opeens compleet uit en met hem de electriciteit. De verlichting op het dashboard viel ook uit, evenals de radio en de lichten maar de waarschuwingslichten deden het wel nog en het acculampje op het dashboard brandde ook (pas na het uitvallen van de motor). Nu staan de lampen van de Volvo 440 (en veel andere foto's) altijd aan, maar er is wel een schakelaar om hem op stadslicht en een stand waar je ook groot licht kunt gebruiken te zetten. Als ik de schakelaar naar die laatste stand draaide, gingen de stadslichten branden en ging ook de dashboard verlichting weer aan. Dit is hetzelfde wat er gebeurt wanneer de auto "gewoon" uit staat en je die schakelaar omdraait. Een paar minuten nadat ik de auto langs de weg had gezet, hoorde ik de CD speler in mijn radio weer opspinnen en kon ik de auto ook weer starten. De rest van de weg heb ik probleemloos kunnen afleggen.
Nu moest de auto het weekend erna voor een grote beurt, dus ik heb het probleem bij de (Volvo) garage ook aangekaart. Zij wisten zo ook niet wat het was maar zouden er naar kijken. Voor zover ik weet hebben zij er niets aan gedaan (behalve de standaard zaken die bij een grote beurt moeten gebeuren). De problemen met de radio waren er nog steeds en anderhalve week nadat ik de auto terughad, viel hij weer uit: ik had het groot licht aangehad en op het moment dat ik dit uitschakelde, viel de motor ook uit. Voor de rest was het precies hetzelfde als de keer ervoor (dus ook dat het stadslicht en dashboardverlichting het wel deden bij het omzetten van de lichtschakelaar). Na een paar minuten deed de auto het weer en ik kon ik verder rijden. Ik heb de auto naar een andere garage gebracht, daar vermoedde men dat er ergens een kabelbreukje was of dat er iets mis was met een van de massapunten (de accu en dynamo waren volgens hun in orde). Deze zijn gecontroleerd maar men heeft geen probleem kunnen vinden. Die avond (gisteren) reed ik weer 150 km. Dat ging goed, totdat ik bij mijn eindbestemming aankwam: ik had vlak voor de eindbestemming geprobeerd om het probleem te triggeren door het groot licht aan en even later uit te zetten. Dat ging goed maar zodra ik de lichtschakelaar (dus niet de hendel van het groot licht) terugdraaide naar zijn standaardpositie viel alles weer uit met dezelfde verschijnselen. Een paar keer geprobeerd om de auto weer te starten maar er gebeurde niks. Omdat ik toch al was waar ik wezen moest besloot ik maar om uit te stappen. Ik deed de deur open en na een paar seconden sprong de dakverlichting aan en hoorde ik mijn CD speler weer op spinnen: er was weer stroom. Dit doet mij vermoeden dat het niet aan het contactslot ligt, de sleutel zat daar immers niet in.
Zoals ik al zei een lang verhaal. Een heel vervelend probleem ook, omdat het zo lastig te vinden is, vandaar dit zo uitgebreid mogelijke verhaal. Erg vervelend ook omdat ik twee keer per week 's avonds zo'n 150 km moet rijden waaronder grote stukken over 80km wegen waar niet altijd plaats is om bij je problemen je auto in de berm te zetten. Iemand enig idee?
Alvast bedankt.
NB: voor ik het vergeet: een week voordat de motor niet wilde starten, is de remschakelaar vervangen omdat bij de oude een van de twee contactpunten gesmolten was. Dit probleem uitte zich doordat het waarschuwingslampje voor een defecte lamp af en toe ging branden. Ik weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben maar ik vermeld het voor de zekerheid toch maar even.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er is een serie 440/460ers geweest die een slechte stekkerverbinding had links onder het dashbord, dit is een dikke witte twee-polige stekker met 2 dikke rode draden er in.
Meestal verbrand dan een van de stekkers waardoor een groot aantal functies uitvalt, dit is meestal te zien aan een zwarte vlek op de stekker of een kabel die bij de stekkerverbinding wat donkerder van kleur is.
Maar ook de massakabel tussen de accu -> carrosserie -> versnellingsbak is een bekende om rare storingen te veroorzaken, en ook accupoolklemmen -> + kabel en de relaisvoeten in de relaiskast !!
Je ziet.....mogelijke oorzaken genoeg !!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar