auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 440: raar volvo 440 probleem oververhitting en airco gaat vanzelf a

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: b18u

hallo

Volvo 440 bouwjaar 95 met airco

ik zit hier met een echt misterie

probleem
de watertemperatuurmeter op het dashboard gaat van half de schaal plotseling en willekeurig naar oververhitting en het desbetreffende lampje gaat branden.
Tegelijkertijd gaan het toerental stationair onregelmatig (koude motor (1000-1200) en warme motor 900-1000)
Men hoort een geklik vanachter het verwarmingsregelpaneel onde de radio alsof iemand de airco steeds op en af zet .
Soms zelfs de gedachte dat de airco inderdaad koud staat te blazen maar de aan/uit knop staat op uit????

En dan plotseling is het weer weg

Ik ben al naar de garage geweest en het wtertemperatuur ligt binnen de normale grenzen (gemeten met een ir temperatuur meter)
De watertemperatuursensor meet 2500 ohm koud en 250 ohm warm dus ook normaal denk ik

Kent iemand dit probleem

Eventueel een kabelbreuk tussen sensor en meter maar wat dan met de airco
Weet er iemand hoe de verbinding tussen de sensor en de meter loopt?
Is er een verbiding tussen dit circuit en de ecu/airco ecu???

hopelijk kan iemand mij helpen hiermee

Geplaatst door

volvo68 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dirk, ik heb een schema naar jou e-mail adres gestuurd.
Misschien heb je er wat aan.
Er is inderdaad verbinding tussen ECU en Airco.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

hallo hans

alvast bedankt voor je snelle antwoord

Ik ga het schema eens analyseren maar denkdat ik inderdaad het dashbloard zal moeten demonteren

Nu is de vraag op het probeem ligt bij de verbinding sensor meter of aan de airco kant

dank u

volvo68 0

17 jaar

hallo hans

ik heb het schema eens bekeken en inderdaad de sensor wordt verbonden met de ecu
Maar is dit het schema van een volvo 440 met een standaard dashboard of een informatiecentrum
Ik heb er ene met een standaard dashboard.

Hoe wordt de tempratuurmeter aangesloten in dit geheel want dat ontbreekt spijtig genoeg in dit schema.

Vermoedelijk moet ik zoeken richting kabelbreuk of slechte verbinding bij ecu.

Weet u per toeval waar de ecu zich bevindt bij dit type voertuig??

alvast bedankt en tot hoors

volvo68 0

17 jaar

Ik ga even zoeken in de database, je hoort nog.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Dirk, het schema is van jou type auto, maar op Autodata staat helaas geen schema van de complete electrische installatie.
Allen motormanagement en ABS.
de temperatuurmeter in het dashboard krijgt spanning via de spanningsstabilisator achterop het instrumenten paneel welke ook de brandstofmeter van spanning voorziet.
Het massa signaal komt van de temperatuurzender onder een bepaalde weerstand, de temperatuurzender is n.l een NTC weerstand.
(is een weerstand met een Negatieve Temperatuur Coëfficiënt. Dit betekent dat de elektrische weerstand afneemt als de temperatuur toeneemt.)
De ECU zit onder het dashboard, zie plaatje. (let wel, dit is een Engelse uitvoering met stuur rechts.)

[url=http://imageshack.us][img]http://img248.imageshack.us/img248/7026/...[/img][/url]

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

hallo hans

ja hebt me al een hele hoop in de richting van een oplossing gebracht waarvoor ik je dank.

Ik ga het van 't weekend eens proberen of ik r aan uit geraakt.

Trouwens blijkbaar een hele intressante database die je hebt.

bedankt

dirk

volvo68 0

17 jaar

De temperatuur-aanwijzing van de 400-serie is een bekend probleem en eenvoudig op te lossen, het probleem is de massakabel tussen de accu -> carrosserie -> versnellingsbak.
De massakabel compleet demonteren en goed reinigen en ALLE raakvlakken GOED BLANK schuren (ook het oogje van het dunne massakabeltje).
De kabel weer met nieuwe M6 boutjes en ringen en de gereinigde M10 bout monteren en goed behandelen tegen corrosie !!
Bij auto's met een Volvo-gasinstallatie kwam dit probleem het eerst voor omdat daar de steun van de verdamper ook nog bij de massakabel geschroefd was.

hallo


kan dit ook de andere rare gevolgen als oorzaak hebben zoals verandering toerental en onregelmatiger lopen


ik ga het alvast proberen


dank je

dirk

volvo68 0

17 jaar

Massaproblemen hebben de raarste gevolgen !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.