Volvo S60: motorolie specificatie ineens anders dan voorheen, is dit nog ve

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 d5

geachte forumleden,

ik zit met een kleine vraag.
Ik heb altijd castrol edge turbodiesel 5w -40 voor mijn volvo s60 d5 uit 2001 gebruikt.

gastrol deze olie nog steeds maar met een iets andere naam; als toevoeging bij de naam FST. (gastrol edge turbodiesel fst)

Volgens de volvo dealer moet bij de specificaties B4 staan wil deze olie geschikt zijn voor mijn motorblok.

Alleen sinds gastrol overgestapt is naar de nieuwere olie wordt B4 niet meer vermeld bij hun specificaties.

dit is hun nieuwe specificatie:

SAE 5W-40;
ACEA C3;
API SM/CF,
VW 502 00/ 505 00/ 505 01,
BMW Longlife-04,
MB-Approval 229.31/ 229.51,
Renault RN0700/0710,
Meets Ford WSS -M2C917-A,
Meets Fiat 9.55535-S2.

Ik heb met gastrol gebeld en die zeggen dat je deze olie gewoon kunt gebruiken ondanks dat hij eigenlijk gemaakt is voor auto`s met roetfilter en dat zij de specificatie B4 niet meer mogen gebruiken ivm met een wijziging van de acea norm. is het zo dat een hogere B5 ook geschikt is ipv een B4

Kan iemand mij hier wat meer over vertellen. Of moet ik nu weer op zoek gaan naar een andere goede olie. (graag iemand die weet waar hij over praat en niet mensen die zeggen: volgens mij .........)

alvast bedankt voor de hulp.

sinterklaas

Geplaatst door sinterklaas (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Is perfect in orde.

C3 voldoet aan B4.
In de toekomst worden alleen nog de C specificatie's gebruikt omdat na enkele jaren iedere wagen een uitlaatgasnabehandeling heeft en dan vallen de A en B normen weg

Een B5 is een B4 met een lagere HTHS waarde, enkel te gebruiken als de constructeur dit voor schrijft. Dus niet voor jouw motor.

sinterklaas (0), 11 jaar geleden

ik ga de gok dan wagen. Ik hoorde verhalen dat je niet van olie moet wisselen daarom stelde ik de vraag hier.
groet,

sinterklaas (0), 11 jaar geleden

kom net bij de dealer vandaan waar ik een oliefilter ben gaan halen en die zegt dat er perse acea B4 bij de specificaties vermeld moet staan. Toen ik hem vertelde dat olieen wijzigen en steeds moderner worden en op een gegeven moment niet meer de oude normering vermeld wordt, was zijn antwoord dan moet je onze olie kopen die is altijd goed :-(
De monteur kon niet zeggen of ik deze olie gastrol edge turbodiesel FST 5w-40 veilig kan gebruiken. (vroeger heette het gastrol edge turbodiesel 5w-40 zonder de letters FST)
Hendrik4290 weet jij zeker dat de C3 hetzelfde is als de B4 en wil de dealer alleen zijn olie verkopen.
alvast bedankt.

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja, heel zeker

C3 is gebaseerd op A3/B4 olie met als extra dat de olie minder as vormt en zodoende geschikt is voor katalysatoren en roetfilters.

Het verbaast me niet dat sommige techniekers in de garages niet ( meer) op de hoogte zijn.

kijk ook hier: http://www.tribolex.nl/acea.html

sinterklaas (0), 11 jaar geleden

auto snort er intussen lekker op los met de nieuwe olie, heb zelfs het gevoel dat de motor wat stiller draait dan voorheen.
hendrik4290 dank voor de info

xc70 amsterdam (0), 11 jaar geleden

Ik zit met dezelfde vraag en ik zie op de link van tribolex dat het NIET aan te raden is om over te stappen van A/B naar C of E. Klopt het dan dat de Volvo dealer wel gelijk heeft en dat je dus geen gastrol edge turbodiesel FST 5w-40 kan gebruiken?
Wie weet het?

Het overschakelen naar een andere categorie dan aanbevolen (van A/B naar C of E, van C naar A/B of E en van E naar A/B of C) is niet aan te raden, omdat dan op langere termijn vrijwel zeker problemen kunnen optreden.

GR

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

In dit geval is er geen enkel probleem te verwachten.

sinterklaas (0), 11 jaar geleden

ik heb het ook aan die tuning gasten gevraagd in Amsterdam Zuidoost toen ik iets wilde weten over het tunen van mijn d5 en die zeggen hetzelfde, namelijk dat de a en b normen op een gegeven moment zullen verdwijnen en dat weinig mensen/monteurs/garages hier nog kaas van gegeten hebben. Daarom is het voor een garagebedrijf heel belangrijk om hun monteurs te blijven bijscholen.
De dealer in dit geval wil alleen zijn eigen olie verkopen. Wat mij opvalt is dat toen ik de de oliewissel door de dealer liet doen zij juist met verschillende merken olie werkten. Ik heb meegemaakt dat ze eerst shell helix ultra gebruiken later is dit olie van esso geworden en tegenwoordig hebben ze weer een ander merk. Ik begrijp dat de olie aan de specificatie moet voldoen maar verschillende merken gebruikten toch ook verschillende additieven ?? dus wat is hier nu wijsheid wat de dealer zegt en hun olie moeten kopen terwijl zij zelf niet altijd het zelfde merk gebruiken. Of trouw blijven aan je eigen merk met een moderne norm.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.