Beste mensen,
Onze volvo v70 1.6d uit 2010 met 195000 km op de teller heeft gisteren mogelijk motorschade opgelopen, graag jullie advies.
Wij hebben deze auto ruim 2 jaar geleden gekocht met 125000 km op de teller. Tot nu toe vrijwel geen problemen, een fijne en luxe auto die superzuinig rijdt, wij halen bijna 1:20 gemiddeld. Ik ben bekend met de kwetsbaarheid van deze motor, en laat daarom op tijd de beurten doen bij een kleine garage bij ons om de hoek. Prettig contact, goede en eerlijke techneut die deze PSA motor ook kent uit andere merken. Eén keer de EGR klep vervangen en één keer een (naar buiten) lekkende verstuiver uit- en ingebouwd.
Recent weer een lekkende verstuiver. Ook vond ik dat de motor stationair soms licht onrustig liep. Auto naar de gerage gebracht, en daar werd geconstateerd dat naast de verstuiver ook de turbo lekte (roetsporen onder de afdekkap). Verder verdenking dat het roetfilter erg vol zat. Het advies was: pak het goed aan bij deze motor om nieuwe problemen te voorkomen. Goed plan leek me.
Vóór het aftappen van de olie heeft de monteur additief aan de olie toegevoegd en de motor een tijdje laten lopen om eventuele verontreinigingen los te maken. Vervolgens: olie eraf, carterpan uitgebouwd, verstuivers uitgebouwd en bij revisiebedijf laten testen (één bleek zodanig slecht dat hij vervangen moest worden), roetfilter uitgebouwd en laten reinigen, gloeispiralen vervangen (er bleken er enkele defect, nooit gemerkt), zitting van lekkende verstuiver bijgefreesd, nieuw olie-aanzuigfilter geplaatst, schone carterpan teruggeplaatst, nieuwe turbo gemonteerd inclusief bijbehorende onderdelen, rest van de onderdelen teruggeplaatst en nieuwe olie erin. Oh ja, de steun van het roetfilter aan het blok bleek afgebroken, hij heeft die op een andere manier weer vastgemaakt. Verder niets bijzonders te zien in of aan de motor.
Het volgende verslag heb ik gisteren telefonisch gekregen. Na afmontage had hij moeite met starten, waarschijnlijk vanwege lucht in de dieselleidingen. Na ontluchting liep de motor korte tijd stationair, alle lampjes op het dashboard waren uit (dus voldoende oliedruk). Vervolgens een enorm geratel in de motor en de motor direct gestopt. Afgaande op het geluid is de monteur bang dat er een drijfstanglager uit ligt maar hij snapt niet hoe dat kan: er is immers niets binnenin de motor gebeurd. Natuurlijk verschrikkelijk balen voor hem, en voor ons. Hij wil er morgenochtend een monteur van een motor-revisiebedrijf bijhalen om te luisteren / mee te denken.
Graag jullie feedback op mijn vragen, ivm overleg met de garage en het motor-revisiebedrijf:
- Is het mogelijk dat een eventueel slecht lager na zo’n reparatie aan externe onderdelen (waarbij de motor wel ruim een week zonder olie heeft gestaan) er ineens uitloopt?
- Zou er een andere oorzaak van het geratel kunnen zijn na een dergelijke reparatie?
- Mocht het inderdaad een lager zijn: is zo’n motor nog te redden?
- Wat is een eerlijke manier om met de (vervolg)kosten om te gaan?
Ik ben benieuwd naar jullie advies. Ik had het voornemen om deze auto tot minimaal 300.000 km door te rijden..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Update: het waren niet de lagers. Vandaag is de kop eraf gehaald, er bleek een stukje metaal in de motor terecht gekomen te zijn, in de zuiger geslagen. Nog een raadsel waar dit vandaan is gekomen, het inlaatcircuit is vanaf de intercooler niet open geweest en de motor heeft na de eerdere reparatie 10 minuten zonder problemen stationair warmgelopen. Na verhoging toerental ging het mis. Kl*te voor de monteur en voor ons, maar het wordt keurig netjes door de garage afgehandeld. Zuiger wordt vervangen, kop gevlakt en teruggeplaatst. Het inlaatcircuit was erg vervuild! Hopen op een goede afloop.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar