Volvo S40: Na koude start tikkend geluid bij 2000rpm gedurende +/- 1km

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B4184S

(S40, 1.8 16v, automaat, 1996, 115.000 km)


Als de auto een tijdje heeft stilgestaan ("koude" start) hoor ik bij het wegrijden een tikkend geluid zo rond de 2000 rpm. Dit geluid verdwijnt binnen zo'n 1 kilometer rijden en komt dan ook niet meer terug.
Het klinkt als een tikkende hydraulische klepstoter maar dat is het niet denk ik.
Als je n.l. het toerental vasthoudt op 2000 rpm en je trapt dan het gaspedaal diep in is het geluid even direct luider en veel sneller in frequentie. Het loopt dus niet synchroom op met het toerental.
Het treedt ook op als je stilstaat met de versnelling in P of N.

Kan het een tikkende injector zijn of maken die niet zoveel geluid?


Alvast bedankt,

Marc

Marc6904

Geplaatst door Marc6904 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Marc. Doe eens om te beginnen 0,75 l ATF bij de motorolie, haal er anders eerst wat uit als het te veel zou worden. Pingelen sluit ik uit omdat de motor nog koud is . Hoe is de conditie onder het kleppendeksel wordt er wel ieder jaar olie ververst.??? We beginnen eenvoudig . Succes.

Marc6904 (0), 14 jaar geleden

Dank voor je snelle antwoord Punt.
De auto krijgt elk jaar zijn "grote beurt" plus APK bij de Volvo dealer.
De motorolie die er nu inzit is 5W-40 (Shell Helix Plus).

Wat is het nut van ATF toevoegen?

Gr,

Marc

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Geeft een reinigende werking en vooral het geeft een anti schuim werking met als doel het verdrijven van lucht uit de klepstoters . Vooral na een tijd stilstand wordt er door de oliepomp ook lucht wat in het oliekanaal zit weer naar boven gevoerd., vandaar dat geklepper in het begin. ATF is een olie voor automaten.en ook voor stuurbekrachtigingen. De motorolie die gebruikt wordt zou ik ook doen.

Marc6904 (0), 14 jaar geleden

Op de diverse fora (incl. AMT) adviseren ze om dit te doen +/- 500km voor een beurt i.v.m. olieverversing.
Moet ik nog even wachten tot de beurt in december om dit te proberen.

Marc6904 (0), 14 jaar geleden

Maar voordat we ons blindstaren op een klepstorer;
Zoals ik in mijn openingsbericht al aangeef. Ik denk niet direct aan een klepstoter.

Als je bij een constant toerental van 2000 rpm (het geluid treed dan op) het gaspedaal intrapt neemt het geluid direct waarneembaar in niveau en frequentie toe. Dit stijging loopt totaal uit de pas met het toenemen van het toerental. Als het een een klepstoren zou zijn zou verwachten dat het geluidsniveau en de frequentie lineair meestijgen met het toerental. Dat doet het dus niet.
Mijn gedachten gaan uit naar een injector omdat die bij het intrappen van het gaspedaal sneller moet gaan werken i.v.m. de acceleratie van het toerental.

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Marc wij doen wat suggesties ,jij hoort het geluid. Moet je er voor gaan rijden of kan je met behulp van iemand onder de motorkap gaan luisteren. Er is ook een klep die er voor zorgt dat het koolfilter geregenereerd wordt .Het is niet toerental afhankelijk maar je hoort hem wel degelijk tikken maar doet dit niet als de motor stationair draait. Buitenwerking.!

Marc6904 (0), 14 jaar geleden

Punt dank voor het meedenken.
Ik hoef er niet voor te rijden dus ik kan zelf onder de kap kijken.
Waar kan ik dat koolfilter en klep vinden?

Thanks, Marc

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Zo'n filter zit meestal in het rechter voorspatbord en de klep tegen het schutbord . Volg een 8mm plastic slang vanaf het spruitstuk en je komt hem tegen,je zal er toch iemand bij moeten hebben om de motor op toeren te houden. Ik vraag mij ook af is het plotseling gekomen want dit geluid was er altijd al maar valt het je nu pas op? Benzinedamp uit de tank wordt ,als de auto niet in gebruikt is, In het koolfilter opgevangen en gebonden aan stukjes koolstof . Bij rijden wordt deze houder geventileerd en de kooltjes geregenereerd.

honda4ever (0), 14 jaar geleden

heeft de auto variabele kleptiming? aanstuurklep of nokkenas tandwiel wil weleens lawaai maken....

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Als het binnen een km verdwijnt zou ik me er niet druk over maken,het zal wel met een stoter te maken hebben.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.