Volvo XC90 2004: Ontbreken Lambdasignaal

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9 T6, Motorinhoud (cc): 2900

Hallo,

Ik heb een XC90 uitgelezen met de volgende foutcodes:
280A Oxygen-sensor signaal niet logisch
290A Lambdasonde bank 2 signaal niet logisch

ik heb hierna de sonde van cilinder 4-6 vervangen dit was geen oplossing.
bij uitlezen van de meetwaardenblokken blijkt er geen regelspanning bij sonde 2 aanwezig te zijn. sonde 1 werkt wel goed.

heeft hier iemand ervaring mee en een oplossing voor?

ik hoor het graag.

Groet,
Autocenter van Maanen.

maanen

Geplaatst door maanen (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo XC90? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 13 jaar geleden

Is het niet zo dat deze motoren 4 lambdasondes hebben d.w.z. bij elke katalysator 2?
Welke van de 2 heb je vervangen?

maanen (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze auto heeft 2 sonde 's voor de kat tw. 1 in de turbo cyl 123 en 1 in de turbo 456. Verder heeft hij nog 1 controlesonde na de kat. Ik heb voor dat ik ging vervangen eerst de controlesonde losgetrokken, ik kreeg toen heel andere foutcodes. Toen heb ik de sonde 456 losgetrokken, ik kreeg toen weer 280a en een ander fout met de verwarmingskring. Ik heb toen die sonde vervangen.
Later heb ik nog de sonde 123 losgetrokken, dit gaf ander foutcodes.
Bij de stekkers meten is helaas onmogelijk, deze zitten zo lastig dat ze nauwelijks los te krijgen zijn, laat staan dat je er aan kan meten.
Ik heb de sonde zelfs nog een tweede keer vervangen voor een nieuwe, zonder resultaat.
Ook heb ik de auto laten uitlezen bij Volvo, hier krijgen ze dezelfde foutcode's, normaal kunnen ze dan gelijk in het progamma door naar de reparatie instructies, in dit geval komt er ook niet uit welke sonde het probleem zou zijn, 123 of 456.

Heeft er misschien iemand een schema dat ik de stekkerbezetting van de ecu heb en de bedrading kan doormeten?

Ron

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij twijvel kun je de foutcodes ook uitlezen met een generieke EOBD/OBD2 scanner.
Daar zijn de foutcodes beter gedefinieerd - tenzij je P1xxx codes krijgt.
Live data is ook goed gedefinieerd. Kun je zien welke bank er wel en welke geen signaal geeft.
Bank 1 is waar cylinder 1 op zit.

Zahra (0), 13 jaar geleden

Schema's voor nogal wat Volvo's kan u hier vinden:
http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-w...
Hetgeen u zoekt is er ook bij, in het bestand (pdf) van de
XC's van 2004 , Groep 23, emission Control, pag.63
U moet de kleuren van de bedrading letterlijk nemen ttz, als
de kleurencode aan de kant van de kabelboom staat dan
gelden de kleuren ook enkel voor de boom en niet voor de
bedrading van de probe tot aan de stekker.
Groeten,
Zahra

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

als bank 2 simultaan loopt op bank 1,dan is waarschijnlijk de kat defect(scoop functie in vida)

maanen (0) PRO, 12 jaar geleden

bleek toch de andere lambdasonde voor de kat te zijn !
Deze nu vervangen en auto is goed !
Is soms moeilijk vast te stellen welke van de twee het is, vooral als de stekker zoals hier het geval is zeer moelijk bereikbaar is. meten is dan erg lastig.

allemaal bedankt,

Ron

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.