Volvo V70: Oranje pijl knipperd en engine licht brand

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: B5234T3, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 176

Hallo Allemaal,
Van de ene dag op de andere dag is na starten de oranje pijl op het dashbord gaan knipperen icm engine licht aan.
Heb een Volvo V70 2.3 T5 uit 1999 met automaatische bak.
Nu staat de automaat in een zgn limp-mode: rijdt alleen in 2e/3e versnelling: optrekken met hoog toerental om snelheid te krijgen.
Alsof het in WInterstand staat (maar nu knippert het orajne licht constant en engine light aan).
Ik heb hem uit laten lezen bij Volvo garage: bak is goed blijkbaar, maar gaf onduidelijke storing op contact oid.
Ik heb (was al nodig voordat probleem kwam) carterontluchting en slangen vervangen, Kleppenhuis schoongemaakt+ sleepcontacten aan beide zijden vervangen, automaat geflushed en treatment toegevoegd, PNP-positieschakelaar op de bak vervangen, olie en filter vervangen, nieuwe bougies en controle op lekkage vacuumslangen...
Auto blijft in Limp-mode met bak en oranje lamp bijft knipperen+engine licht...

Wie weet nog een oplossing/tip/hint?
Groet en bedankt.
Gertjan

galby66

Geplaatst door galby66 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Wat was de exacte fouttekst en/of het nummer van die zogenaamde "onduidelijke" storing?
Ik denk dat dat als 1e opgelost zal moeten worden.

ronny503 (0), 6 jaar geleden

De kans is aanwezig dat de PNP-positieschakelaar het probleem veroorzaakt want die moet op de bak uitgelijnd worden.

galby66 (0), 6 jaar geleden

@ronny503: Ik heb idd een nieuwe PNP-positieschakelaar gemonteerd, daar is het niet mee verholpen.
Ik heb de moer en de as met marker gekleurd voor het verwisselen. Schakeld gewoon goed, dwz in juiste posities: P-R-N-D-3-L.
Ik heb bij online onderdelen volvo site idd een uitlijntool gezien (rond 50eur), vond dat een beetje prijzig aangezien in gelezen had dat je het ahv in R zetten en achterlicht moet branden en N is vrij en P parking. Heb ik het zo gelaten.

galby66 (0), 6 jaar geleden

Bij uitlezen kwam niet echt iets zinnigs uit, weet niet meer de codes maar volgens volvo kon het vanalles zijn vanuit motor etc zelf. Ik heb intussentijd ook nieuwe accu geinstalleerd (was af en startte slecht), heeft ook geen invloed/verbetering gehad.
Kan het ook in het contactslot zitten? Vanwege ouderdom is begin van sleutel draaien wat versleten en tik terug/voruit met sleutel en dan doet radio het wel erbij/ en electr. ramen. Starten gaat gewoon goed.

galby66 (0), 6 jaar geleden

Zaterdag nog een potje Wynn's Automatic gearbox treatment erbij gedaan: loopt wel wat soepeler maar blijft in lage versnelling (winterstand lijkt het) optrekken en schakeld eigenlijk volgens mij nog 1 versnelling ophoog....

galby66 (0), 6 jaar geleden

Iemand een idee?

Highway (145) PRO, 6 jaar geleden

Is dit een Volvo classic of nieuw model?

galby66 (0), 6 jaar geleden

Classic denk ik, is van 1999

galby66 (0), 6 jaar geleden

Weer aan computer gehad:
foutcode: 530D

Wie weet wat dat is kan zijn, en waar dit zich evt bevindt?

galby66 (0), 6 jaar geleden

Gezocht en gevonden speedsensor.
Nou zitten er volgens mij twee bovenop de bak (onder luchtfilter).

Eentje voorop en eentje aan de achterzijde (wel beide bovenop) de bak.

Welke moet ik nu vervangen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.