Goedemorgen,
Momenteel met de V70 op vakantie in Oostenrijk.
Gisteren de Oostenrijkse wegenwacht op bezoek gehad voor storing aan de auto.
De wegenwacht heeftvde volgende uitkering gedaan:
1) sensor koppelingspedaal
2) sensor drosselklappen. Een vertaling van deze sensor zou ik niet weten, maar het zou met de lucht te maken hebben. Zou het de luchtmassa meter kunnen zijn?
De auto loopt momenteel in noodloop, maar trekt nog wel goed. Ik heb sinds de foutmelding niet harder nog gereden dan 80km/uur en/of in de 6e versnelling.
Wat me opvalt is dat de auto erg raar schakelt. Als ik opschakel en het pedaal op laat komen zakt het vermogen heel even (extra groot turbo gat?) en zie je iedereen in de auto even naar voren veren.
Verder doet de adaptieve cruise control het niet meer en moet ik bij het starten de knop nu ingedrukt houden ipv van 1 druk op de knop.
Morgen ga ik de auto naar de lokale dealer hier brengen.
heeft iemand wat tips en informatie zodat ik zelf nog iets kan doen of voorbereid ben op de lokale dealer?
Hartelijk dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Drosselklappen is in het Nederlands gasklep, dus geen luchtmassa meter.
Het schakelprobleem, het cruise control probleem en waarschijnlijk het probleem bij starten komt omdat de stand van het koppelingspedaal niet meer herkend wordt. Als de fout op de sensor van het koppelingspedaal wordt opgelost verdwijnen die gerelateerde klachten vanzelf.
Weet je toevallig de nummers van die foutcodes?
Oldford, bedankt voor je snelle reactie.
Op het moment van uitlezen was ik niet zo adrem om de foutcodes te vragen, we zaten op dat moment in een wolkbreuk.
Kan de melding sensor gasklep ook nog een gevolg zijn van de Koppelingsensor? Of moet ik dit als 2 apparte meldingen zien?
Met jouw uitleg denk ik dat het even terugvallen tijdens opschakelen ook te verklaren is dat de stand van het koppelingspedaal niet herkent wordt.
Heel erg bedankt voor zover!
7 jaar
We zijn weer terug van de vakantie met de Volvo.
De Oostenrijkse dealer heeft de storing netjes verholpen. De reparatie was vrij prijzig, maar goed de auto rijd weer.
Na onderzoek bij de dealer bleek dat er water in de koppelingsensor zat.
De foutmeldingen zouden CEM-C110801 en CEM-C1A4121 zijn. Na vervanging van de sensor bleken alle gerelateerde storingen ook verholpen. Deze sensor zou gemonteerd zitten op de cilinder van de koppeling.
Totale kosten voor diagnose, reparatie en sensor €685,40. Waarvan de sensor €137 bedraagt.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar