Het schuif-kanteldak wil niet meer kantelen of schuiven. Eerst begon hij wat te haperen, nu heeft hij helemaal de geest gegeven.
Ik heb hem uit gelezen en de volgende mogelijke oorzaken werden gegeven:
- Beschadigde schuifdakeenheid (SRM), maar het motortje doet het gewoon.
- De schakelaar ziet er van binnen schoon, goed ingevet en perfect uit.
- De electronica-module (UEM, unit met de printplaat, die tegen het motortje aan is gemonteerd) heb ik open gehad en op het oog is er geen scheurtje in een soldering of een doorgebrand plekje te zien.
- Er komt stroom aan bij de UEM en het kan via de massa kabel ook weer weg, dus het probleem lijkt ook niet in de seriekabel (heb ook de voeding en de massa bij de A-stijl gecheckt), massakabel of voedingskabel te zitten.
Waar kan ik het probleem nu nog zoeken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoorde onlangs dat het te maken kan hebben met de melding 'alarm service vereist'. Het zou dan kunnen zitten in de unit die rechtsvoor aan de binnenkant van het spatbord zit: een lekkende batterij (die zorgt voor noodstroom) zou de oorzaak kunnen zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat bedoel je met motortje doet het gewoon , als je hem apart spanning geeft ?
Goede vraag. Het is al weer enige tijd geleden, maar meen mij te herinneren dat het motortje het gewoon deed als je de unit los schroeft, maar de bedrading gewoon laat zitten, en dan de bedieningsknoppen gebruikt.
Zou in dat geval de 'blokkade' in het schuifsysteem zelf zitten? Komt het voor dat een schuifsysteem gereinigd of gesmeerd moet worden?
Het vreemde is alleen dat je geen enkele beweging kunt waarnemen als alles gewoon gemonteerd zit, terwijl je bij een vastzittend systeem toch dikwijls een 'poging' ziet om de zaak in gang te krijgen....
5 jaar
Mechanisme kan te zwaar lopen waardoor de overbelastingbeveiliging inschakeld.
Motortje kan onbelast wel werken maar belast het niet redden.
Mechanisme heeft wel onderhoud nodig .
Dank voor de toelichting.
Dan ga ik dat een keer uitzoeken.
5 jaar
Is niet meer gelukt om het uit te zoeken: de mensen hebben de auto verkocht.
Omdat ik van een bevriende garagist hoorde dat het te maken kan hebben met de melding 'alarm service vereist' ga ik er maar van uit dat dat het probleem was. Het zit dan de unit die rechtsvoor aan de binnenkant van het spatbord zit: een lekkende batterij (die zorgt voor noodstroom) is dan de oorzaak.
5 jaar
Nog een nabrander: het probleem is opgelost! Het bleek gewoon het opnieuw kalibreren en initialiseren van het schuifdak te zijn. Alleen uit te voeren met software
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar