close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V70: probleem oliedruk koude start

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: d5

Sinds enkele weken heb ik af en toe bij de koude start de melding: oliedruk onvoldoende, zet direkt uw motor af. Garage heeft niets kunnen uitlezen en heeft de oliedruksensor vervangen. Nadien blijft deze melding zich om de paar dagen helaas toch voordoen. Melding verdwijnt, als de motor blijft draaien, na ongeveer 10 seconden. Bovendien valt op dat na het starten van de motor het controlelampje van de olie (het oliekannetje) altijd zo'n vijf seconden blijft branden. De auto heeft 170.000 kilometer gereden. Iemand enig idee van de oorzaak?

Geplaatst door

liefhebber van stijl (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb dit verschijnsel al een paar keer meegemaakt maar dan volgens mij bij de benzine uitvoering, de oorzaak bij deze auto,s was dat IN de carterpan de o-ringen van de pijpjes die naar en vanaf de oliekoeler liepen gewoon versleten waren waardoor de oliedruk verloren ging !!!

Deze pijpjes zitten dus IN de carterpan, ik weet niet of dit bij de 2003 D5 ook zo is, maar een oliedruklamje de lang(er) blijft branden is NOOIT GOED !!

Laat de oliedruk eens een keer controleren met een oliedrukmeter die je in de aansluiting van de oliedrukschakelaar schroeft en vergelijken met de gegevens die Volvo opgeeft !!

Een oliedruklampje gaat al uit bij +/- 0,5 bar, normale oliedruk met koude motor moet ongeveer 4 a 5 bar zijn.

Volvo-specialist, bedankt voor je reactie!
Het verhaal van de o-ringen lijkt me een goede verklaring. Er zal dan wel valse lucht worden aangezogen waardoor de oliedruk iets langzamer op gang komt. Ik zal vandaag nog een afspraak maken met de garage om het e.e.a. te laten controleren en evt. vervangen.
Kunnen deze ringen vervangen worden door alleen het carterpan te verwijderen of gaat dit via de kant van de distributieriem waar volgens mij (ik ben niet zo technisch) de oliepomp wordt aangedreven?
Alvast bedankt voor uw antwoord of evt. reacties van anderen.

[quote=Volvo-Specialist]Deze pijpjes zitten dus IN de carterpan, ik weet niet of dit bij de 2003 D5 ook zo is, maar een oliedruklamje de lang(er) blijft branden is NOOIT GOED !!

Laat de oliedruk eens een keer controleren met een oliedrukmeter die je in de aansluiting van de oliedrukschakelaar schroeft en vergelijken met de gegevens die Volvo opgeeft !!

Een oliedruklampje gaat al uit bij +/- 0,5 bar, normale oliedruk met koude motor moet ongeveer 4 a 5 bar zijn.[/quote]
In de carterpan dus. Je hebt wel het olie niveau op peil staan?

Highway 640
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.