Volvo 850: Rammel in uitlaat (Kathalysator??)

Bouwjaar: 1995

De laatste tijd heb ik bij het optrekken te maken met een rammel die metaalachtig klinkt (ook soms hoorbaar bij stationair draaien)het lijkt ergens bij de kat weg te komen.
Nu heb ik mij laten vertellen dat er in de kat.een soort steenachtig materiaal zit (dus geen schotten o.i.d.)wat los is gaan zitten en voor dit probleem zorgt. Zijn er oplossingen zonder de kat. te moeten vervangen?

jagerdj

Geplaatst door jagerdj (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Kat gaat niet veel stuk. Ik denk meer aan een lekke spruitstuk of de flens van de voorpijp die aan het losschuren is en daar zit wel een katalysator aan vast. De flens van de voorpijp is meestal alleen als je een voorpijp hebt met een flexibel stuk.

Henk Jan4425 (0), 19 jaar geleden

voordat je van alles gaat vervangen, controleer het hitteschild even. Dit beschermt de auto tegen de warmte van de uitlaat en kan of onder de auto zitten of rondom de dempers. Rondom de demper wil hij weleens los gaan en gaat dan rammelen. Regelmatig heb je twee hitteschilden (uitlaat en onder de auto) en volgens mij kun je dan het schild om de demper gewoon verwijderen. Misschien dat iemand anders dat kan bevestigen (of juist niet?)

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Heren bedankt voor het meedenken. Het geluid is te vergelijken met het resoneren van metaal vandaar dat ik een gescheurde flens of spruitstuk niet waarschijnlijk acht (hoewel een veel voorkomend probleem bij volvo 850)En hogere toeren is het geluid verdwenen.... dus zou er in het spruitstuk of flens een scheur zitten dan zou het geluid bij hogere toeren blijvend en sterker moeten zijn toch?

volvoxc90 (0) PRO, 19 jaar geleden

Nee, want dan is het niet te horen.
Het is meestal alleen te horen bij lage toerentallen en stationare. Ik heb vandaag de eerste kapotte katalysator van een 850 meegemaakt.

Paul8584 (0), 19 jaar geleden

is bijna zeker te weten een los hitteschildje. Je loopt wel het risico dat je behoorlijk lang aan het zoeken bent. Bij mij was het een keer een heel klein hitteschildje dat een sensor bij het uitlaatspruitstuk beschermd.

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Heren bedankt voor het meedenken. Ben zojuist bij de dealer geweest. Het binenwerk van de kathalysator ligt los. ca.¤700 ..........zucht

guy wuytens (0), 19 jaar geleden

Ik heb het ook meegemaakt met een s40, ik had ook een hitteschildje stuk, maar dit was slechts een klein probleempje. toen was een van de bobines stuk gegaan en draaide hij op 2 cilinders, hierdoor is de motor beginnen schokken en stoten en is het binnenwerk stuk gegaan. Hij maakte veel lawaai als ik in de buurt van de 4000 toeren kwam, stationair hoorde ik er niks aan... Ik heb gewoon de katalysator er uit geslaan met een lange buis en nu is het geluid normaler,wel veel dieper... Maar klinkt wel sportief. De maand erna moest ik naar de controle en het was geen enkel probleem de co test te passeren (mss omwille van lpg???)
gegroet guy

jagerdj (0), 19 jaar geleden

Vandaag een nieuwe immitatiekat (eurocat) laten monteren. Klaar voor nog geen ¤ 400,-- met twee jaar garantie.
Ik roffel weer,ben af van dat gerammel en het vermogen is weer terug.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.