Volvo S60: Ratel (lager) Geuid

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: b5234t3

Ik hoor een ratel en of een lager geluid bij langzaam opkomend doortrekken bijv in de eerste en tweede versnelling (hoorbaar) .
Uit de facturen kan ik opmaken dat er 40 euro voor de distributie riem betaald is. Ik zie geen span of geleiderol .
Spanrol van de multiriem was niet goed heb het vervangen . Kan het de spanrol of de geleiderol zijn ?
Motor heeft 150000 gelopen en bij 100000 km alleen distributie riem waarschijnlijk vervangen .

Wat zal het me kosten voor het vervangen evt .

Volvo_T5

Geplaatst door Volvo_T5 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

De student (0), 13 jaar geleden

Normaal vernieuw ik al die rollementen v/d distributie.Acceleratie-geluid hangt normaal niet samen met de de distributie

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Zijn de volgende foutcodes niet verdacht vanwege onjuiste stand distr. riem ?


ECM-2810 Voorste verwarmde lambdasonde, rij 1 verwarming;Signaal ontbreekt;Onregelmatige storing
ECM-928C Communicatie, centrale elektronicamodule;Signaal ontbreekt;Onregelmatige storing
ECM-644A Nokkenasregeling;Onjuiste stand;Permanente storing
ECM-3503 Onregelmatige loop;.;.
ECM-3513 Onregelmatige loop cilinder 1;.;.Onregelmatige storing
ECM-3523 Onregelmatige loop cilinder 2;.;.Onregelmatige storing
ECM-3543 Onregelmatige loop cilinder 4;.;.Onregelmatige storing

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

Staat de timing wel goed? Is de waterpomp ook vervangen?

Haenzel (0), 13 jaar geleden

Kan kapotte VVT sensor of VVT pulley zijn.

Heb je dit geluid ook met uitgeschakelde airco? Dit om de compressor uit te sluiten...

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Het lijkt meer een geluid vanuit de motorblok te zijn .
Ik ben vandaag bij een volvo specialist geweest en mij werd verteld dat het mogelijk de drijfstang of de krukaslagers zijn .
Moeilijk te geloven bij een motorblok van 150.000 km .
Zelf heb ik gemerkt dat er een VVT sensor van voor bj. 2002 met een waarde van 4,6 ohm ipv 3,6 ohm ingebouwd is .
Airco doet het op dit moment niet , pomp schakelt wel in .
Waterpomp is niet vervangen en geen idee van de timing . Kan het dmv Vadis gecontroleerd worden ?

Ruud10657 (0) PRO, 13 jaar geleden

Multi riem verwijderen, distributiekap verwijderen en checken of de merktekens juist staan. Maakt je waterpomp dan niet die herrie?

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Nokkenas en krukas op 12 uur toch ? Maakt de VVT sensor niet zoveel uit?

Heb geen lekkage en temp problemen .

[url=http://img375.imageshack.us/i/vvtx.jpg/][img]http://img375.imageshack.us/img375/8918/...[/img][/url]

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

VVT Sensor vervangen probleem is er nog blijkbaar.

Ik zie geen merktekens . Is het normaal dat het een ratel geluid maakt als ik de auto achteruit duw voor de merktekens ?

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Ik krijg de volgende foutcode (niet met Vadis) P0014

SAE/ISO diagnostic trouble code (DTC)Volvo DII diagnostic trouble code (DTC)Diagnostic trouble code (DTC) designationFault type

P0014 ECM-644A Camshaft reset valve Slow control. Intermittent fault
P0014 ECM-644A Camshaft reset valve Slow control. Permanent fault

Heb Mobil olie 5/40 van kwik fit , volgens mij is dat een acea a3/b3 .
Volvo advies is ACEA A1/B1 Of A5/B5 0w30 .

Ben er net achtergekomen , kan het een mogelijke oorzaak zijn ?

Stationair loopt ie echt super lekker :) en als de temp laag is .

Eind deze week gaat het hele distr. eraf .

De student (0), 13 jaar geleden

Ik ken je oliepomp type niet.Zit hij achter de krukas poelie ?.Voor de rest is er nog gezegd,de multiriem afleggen en motor laten draaien voor het opsporen van het ratelen(slechte airco,poelie alternator,power assistance steering,al wat draait

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

oliepomp zit achter krukaspoelie . Is het normaal dat de dynamo poelie horizontaal kan bewegen ?

De student (0), 13 jaar geleden

Axiale speling.Als de afstandshouder van de kogeltjes stuk is van het lager dan heeft men een ratelgeluid.Ik dacht dat alleen een audi een slipkoppeling heeft op de alternator(gaat nog wel eens stuk)

rensk001 (0) PRO, 13 jaar geleden

Zou inderdaad wel eens de vrijlooppoelie van de dynamo kunnen zijn.

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

[quote=De student]Axiale speling.Als de afstandshouder van de kogeltjes stuk is van het lager dan heeft men een ratelgeluid.Ik dacht dat alleen een audi een slipkoppeling heeft op de alternator(gaat nog wel eens stuk)[/quote]
Foutcode P0014 en oliepomp , denk eerder aan olie kwaliteit (Kwik **it).
Vadis geeft geen nokkenas foutcode wel geen signaal lambda na wissen codes . ECM-2810.

Misschien een Lpi verschijnsel ??

Oliepomp:


[url=http://img8.imageshack.us/i/306501440.pn...][img]http://img8.imageshack.us/img8/6300/3065...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition

Diagnostic trouble code (DTC) ECM-644A is stored in the engine control module (ECM) if the camshaft is not in the correct position. The engine control module (ECM) registers this as a fault as soon as the engine is started.
The engine control module (ECM) registers a fault and diagnostic trouble code (DTC) ECM-644A is stored in the engine control module (ECM) if the camshaft position (CMP) sensor flanker is not correct in relation to the engine speed (RPM) sensor.
The engine control module (ECM) registers a fault and diagnostic trouble code (DTC) ECM-644A is stored in the engine control module (ECM) if the camshaft does not rotate quickly enough in response to the control signal.


Substitute value
-the variable camshaft is disabled


Possible source

Faulty position
-camshaft belt has jumped out of place on the cogs
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit
Faulty control
-defective camshaft position (CMP) sensor
Control too slow
-open-circuit in signal cable
-open-circuit in power cable
-contact resistance
-short-circuit to ground in signal cable
-short-circuit to supply voltage in the signal cable
-low oil pressure
-poor oil quality
-defective reset valve
-mechanical fault in the Variable valve timing (VVT) unit


Fault symptom[s]
-poor performance

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Update: Distributie timing was goed , het was alleen te strak . Spanner was een beetje versleten. Waterpomp was wel goed.
Na wissen foutcode werkte het aantal dagen heel goed , ratel geluid was verminderd.
Foutcode p0014 (ECM-644a) is er nog steeds .
Kan het ook aan de ACEA a3/b3 olie zijn ? er moet een a1/b1 of a5/b5 olie erin.
Forte Flush (400ml) toegevoegd en verse olie erin , Castrol Slx Longtec Volvo 0w/30 > resultaat niet geholpen.
Graag advies , heb al eeen gebruikte VVT geprobeerd daarvan is ook de weerstand 4.7 ohm ipv 3.6 volgens specific.
Code gewist gelijk dezelfde dag terug ipv aantal dagen.
VVT Sensor vernieuwd geen foutcode momenteel .
Ratel geluid is er nog steeds . V snaar spanner denk ik.
Hoe kan ik krukaslagers en drijfstanglagers uitsluiten ?

bormie (0) PRO, 13 jaar geleden

haal de stekker van de vvt los.
is er nu nog geluid?

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Bormie ik heb nog steeds geluid .
Ik heb ongeveer 10 km gereden heb nog geen emmisie controle lampje gezien .
p0014 is een moelijk oplosbare foutcode denk ik .

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Ik krijg minder geluid als ik de foutcode p0014 wis .
Soms voel ik een lichte schok tijdens het rijden , net alsof het versteller aan het afstellen is .

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Ik weet bijna zeker dat het de VVT pulley is . Het is een onregelmatige storing . Het maakt een bonkend geluid .

Omdat dit een ander motorblok is , die hoogstwaarschijnlijk maanden in de sloperij heeft gelegen (sinsdien 50000 gelopen) kan het verstopping van de oliekanalen van vvt zijn.

Onder de oliedop is sludge vorming te zien 9en zelfs geel schuim) .[url=http://img683.imageshack.us/i/imag0098xd...][img]http://img683.imageshack.us/img683/9612/...[/img][/url]

Kan het dmv additieven opgelost worden ?

Haenzel (0), 13 jaar geleden

Is wel serieus vervuild!! Twee flesjes Forte Flush toevoegen. 1 Uur stationair laten draaien, waarbij om de 15 minuten heel geleidelijk het toerental even verhoogd moet worden tot 3000 rpm. Olie aftappen, eventueel spoelen met goedkopere olie, aflaten, filter vervangen en met juiste vullen. Heb goede resultaten met Valvoline Maxlife....

Een aggressievere methode om het blok te reinigen is ATF aan de olie toevoegen. Hier durf ik echter verder niet in te adviseren.

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Haenzel heb al 1 flesje forte flush gebruikt , jammer achteraf kon ik beter 2 flesjes gebruiken .
Nu ga ik Forte top end treatment gebruiken .
Ik heb ook over marvells mystery oil gelezen , heeft iemand nog meer ervaring met deze additiebven?
Idioten hebben de motorblok volledig gemarteld (zie mijn berichten ) , verkeerde lambda sensor , verkeerde lmm en te strakke distributie .
Gebruik voor volvo door Volvo geadviseerde olieen de (meeste) Dealers weten het niet !
0/30 w A1/B1 of A5/B5 .
Ze moeten de regels voor de dealers aanpassen . Zie je een klant lopen met een flesje goedkope spul Shell !!!
Waarom geen co engineerde olie ?
Hebben ze zeker meer klanten met een defecte VVT systeem en hydraulische systemen .

Haenzel (0), 13 jaar geleden

Dat ene flesje heeft weinig resultaat gehad zo te zien. Zou het toch echt met 2 flesjes proberen op de beschreven methode. (Op advies van een echte Volvo specialist) Heeft bij mij prima gewerkt. Als je bij mij in de vulopening kijkt is het brandschoon. Vergeet niet dat er bijna 6 liter motorolie in zit. 1 flesje is meen ik voor 4 liter....Top End Treatment zou ik pas in na de Flush toepassen.

Hoe kwam de olie eruit na de flush? Was het pikzwart?

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Ja het was pikzwart . Paar maanden oude olie was het eigenlijk . 5/40 van mobil .
Ik heb net een dure olie van Castrol Slx volvo erin gedaan , ga het over paar maanden weer doen , tot die tijd top end treatment .
heb je valvoline maxlife gebruikt ? (marvells mystery oil is van turtle wax!!)

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Heb het volgende gemerkt.
Als de motor koud is maakt ie geen bonkend klep geluid bij stationair lopen. Als ie warm is doet ie het wel .
ik geef langzaam gas tot 3000 toeren is het geluid over bij warme motor(stationair lopen). Na een restart is het geluid weer tevoorschijn .
Wat kan het zijn ? vertopte oliekanalen van (naar) VVT of een verkeerde nokkenas of krukas signaal ?

Volvo_T5 (0), 13 jaar geleden

Vanwege vervanging versteller is de nokkenas eruitgehaald omdet de nokkenasversteller vast zat.
Na zorgvuldig montage blijkt dat de auto slecht start en de motor schudt .
Ook komt er geluid uit de versnellingsbak , dit verandert wanneer de koppeling ingetrapt wordt .
Moet de evt foutcodes door de dealer gewist worden en eventueel ingeleerd worden ?
(zal een inleer methode van 4000 rpm gasloslaten tot 1500 rpm voldoende zijn ? )

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.