Rijdend met verlichting aan, loopt mn accu langzaam leeg. Wat kan de oorzaak zijn?
-spanning op de accu , moter loopt niet, is ongeveer 12.6v
-spanning op de accu, moter op 2000 toeren, is ongeveer 13.0v
-spanning op de accu, motor op 2000 toeren lichten aan, is ongeveer 12.7v
-spannng op de accu, motor stationair op 1000 toeren lichten aan, loopt terug naar 12.0v
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koolborstels versleten en/of spanningsregelaar defect, kan een losse regelaar zijn die op het schutbord is geplaatst maar ook een ingebouwde (Bosch) regelaar waar de koolborstels mee samengebouwd zijn. Het laatste model is nog zeer courant.
Dank. Weet je toevallig het typenummer van de dynamo? Ik kan namelijk geen courant vervangend exemplaar van Bosch vinden.
Dat is moeilijk te zeggen, op de site van een onderdelen-leverancier zie ik dat de modellen van die leeftijd hoogstwaarschijnlijk een losse regelaar (ong € 25,-) hebben, ik voeg een plaatje toe. In dat geval heeft de dynamo een set koolborstels (€ 10-15) die je kunt vervangen en uiteraard kun je de dynamo (€ 100-200) in zijn geheel vervangen, dan merk je vanzelf wel of de regelaar nog functioneert. Een bedrijf als Brezan of Fource e.d. kunnen een passende dynamo wel leveren.
3 jaar
Dit schijnt toch ook voor te komen, dure grap,>€500. Revisie is dan veel goedkoper.
VALEO REMANUFACTURED PREMIUM Dynamo / Alternator 14V, 80A, Met geïntegreerde regelaar
3 jaar
Waarom dynamo niet afzonderlijk laten testen wat de opbrengst is bij een dynamo en startmotorenrevisie bedrijf,in plaats van delen te gaan vervangen wat misschien helemaal niet nodig is.
Wat te denken slechte verbindingen te veel weerstand aansluitingen,
Inderdaad, dat staat eigenlijk ook in mijn opmerking hierboven maar sommigen vinden het geen punt om een nieuwe dynamo te plaatsen, bovendien heb je dan ook nieuwe lagers. Blijft het feit dat versleten borstels of slecht functionerende regelaar de eerste verdachten zijn en het goedkoopst en meest eenvoudig om te vervangen. Daarna diode, sleepring of veldwikkeling.
3 jaar
Dank Hempie en Bert, Kan ik zelf de opbrengst van de dynamo niet meten? Ik heb een multimeter.
Met een multimeter kan dat wel maar je multimeter kan veelal niet meer dan 10A hebben terwijl een goede dynamo 70 tot 90A levert. Dus heb je een shunt nodig die je in serie moet zetten, dat is veel te ingewikkeld. Bovendien is de opbrengst bij een voltage van max 13,0 V sowieso onder de maat en heeft meten dus geen zin. Pas als je bij draaiende motor (>1200 rpm) tussen 14 en 15 volt meet (14.6V ideaal) heeft het zin om het amperage te meten en dan bij voorkeur met een goede stroomtang (van Fluke bijv).
3 jaar
Kan ook door een versleten of te slappe v-snaar worden veroorzaakt (soms zoek je te diep)
Ik ga er maar van uit dat dat al uitgesloten is.
Heb overigens veel van uw artikel (ergens op deze site) geleerd en meteen maar een (goedkope) stroomtang gekocht en een multimeter met wat meer mogelijkheden. Er gaat een wereld voor me open!
2 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 265 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar