close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: S60 2.4 , 10-2003 stotteren motor, stationair afslaan.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Goedemiddag,

Sinds een maand trotse eigenaar van een S60 2.4.
Auto gekocht zonder garantie, maar dat terzijde ( bespaart geld )

Na een tijdje gaat mijn motormanagement lampje branden, maar geen melding in het display.

Naar de Volvo toe gereden, daar uitlezen.

Voorste Lambdasonde geeft onjuist waarde, dus: Lambdasonde vervangen ( orgineel ) meteen ook maar de achterste in de dat gedaan.
storingslampje gereset. maar na een kilometer of 20 gaat ie weer aan, motor houdt in en stottert.

Weeer naar de volvo: gasklep.
Gasklep vervangen, orgineel. weer gaat dat verdraaide lampje aan.

Ondertussen het carterventilatie slangetje gecontroleerd dat deze niet verstopt zit.
Bougies vervangen.
Brandstoffilter vervangen.

Vandaag is het lampje weer gaan branden, loopt de motor stationair de ene keer goed, de andere keer weer niet en valt uit.

Vandaag gelijk laten uitlezen: ECM-100A onjuist signaal van de motorregeleenheid & ECM-140A Meter voor absolute luchtdruk inlaatspruitstuk onjuist signaal.

is er iemand, die hier ook ervaring mee heeft? wat zou het in godsnaam nog kunnen zijn?

Gaspedaal sensor?

Ik zie graag wat reactie tegemoet, dan kan ik weer verder.......


alvast bedankt,

Danny de Vos

Geplaatst door

djdevos (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

owja, lmm meter is ook vervangen!!

djdevos 0

12 jaar

Gezien de vervangen componenten is het voordeel van kopen zonder garantie alweer een stuk kleiner?

Heeft die dealer ook gekeken of de meest recente software is geladen? De laatste van de 2 foutcodes kan daardoor veroorzaakt worden.

Wauter 0
badge

12 jaar

Hallo Wauter,

Ja, de laaste update van de ECM zijn geinstalleerd. tevens zit hier het type gasklephuis op welke niet hoeft worden ingeleerd.
Ik heb gister nog even het gaspedaal gedemonteerd en de contactpunten schoon gemaakt.

Ben bang dat het euvel echter nog niet weg is aangezien het motor management lampje nog brand.


bedankt voor je reactie,

Danny

djdevos 0

12 jaar

Danny,

Na iedere handeling die de storing zou kunnen oplossen zal je moeten resetten, foutcodes blijven namelijk opgeslagen.

Wauter 0
badge

12 jaar

Even zoeken met Google geeft het volgende:

P0106 translates to Volvo ECM 140A
This code is stored if the measured value from the MAP doesn't change beyond 0.1 volt when accelerating from a stable idle speed where the throttle angle exceeds 11 degrees over 3 seconds.
Map sensor waarde verandert dus niet als je bij stationair gas geeft, Dat is wel te meten/uit te lezen.

P2227 - ECM-100A - Engine control module (ECM), internal fault
If the MAP sensor and circuit is good, the problem is likely internal to the ECM - with the internal baro sensor.
Baro fout kan zijn omdat de map-sensor een verkeerde waarde geeft en vergeleken wordt met de waarde van de baro-sensor.

oldford 0
badge

12 jaar

dus omdat de map al vervangen is, kan het nog de baro meter in de ecm zijn? ofwel, ecm vernieuwen?

want de foutcodes staan in connectie met elkaar.

het rare is echter wel, dat het niet continue is. dus mechanisch is het sowieso niet.
Gisteravond nog 3 ritjes gemaakt, nergens last van! hopen dat het nu zo lang blijft, maar ik heb het vermoeden van niet.

djdevos 0

12 jaar

Is de map-sensor (druksensor) dan vervangen? Zag die er niet bij staan. Wel LMM, maar dat is iets anders.
Ik zeg ook (nog) niet ecm vervangen - ik zeg meten/uit lezen. Interne Baro kun je niet meten, maar moet uitgelezen worden.

Ben je professional, omdat je bij particulieren post?
Uit lezen kan ook met een algemene EOBD scanner. Inlaatdruk (map) staat in Pid 0B (11 decimaal) en Baro staat in Pid 33 (51 decimaal).
Het kan zijn dat je wel een aardig goede scanner nodig hebt. Mogelijk is dit Can-protocol met een afwijkende snelheid van 250kb.

oldford 0
badge

12 jaar

Ik ben partivulier, maar zelf 1e monteur alleen bij de trucks:)

Waar ergens zou die map sensor moeten zitten? Dan kan ik die eens controleren.

Dankjewel voor je reacties oldford!

djdevos 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.