close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S60: S60: Slecht starten bij warme motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 170 pk

Beste heren en dames,

Ik ben in het bezit van een prachtige S60 uit 2000. Deze rijdt op GAS:LPG:GPL. Even de benodigde specs:
- S60 uit sept 2000
- automaat
- 2.4 170pk 5 cilinder
- 188.000 km
- LPG: Vialle 100L/waarvan dus 80L effectief.

Probleem:

De auto start perfect als hij koud is (heb hem 2 weken niet gebruikt, bij temperaturen van -15 in de nacht en startte perfect).
Zodra de auto is opgewarmd start hij niet lekker: Motor lijkt aan te slaan, waardoor ik de sleutel los laat, maar dan zakt de motor weer en gaat hij uit. Dit zakken gebeurt binnen een halve seconde. Daarna probeer ik de auto nogmaals te starten en 'hapert' hij behoorlijk. Wanneer ik een paar keer het gaspedaal indruk start hij. De auto loopt verder prima. Enkele opmerkingen hier beneden:
- de auto start 100% prima als hij koud is.
- wanneer warm lijkt de motor te starten (zoals hij bij koude start start, maar valt hij uit)
- na een keer uitval 'warme' start hapert de motor
- bij gas bijgeven start hij uiteindelijk wel

Dit probleem heb ik al eerder gehad. Ben bij de Volvo garage te Venlo geweest (woon in Amsterdam) en het volgende is vervangen:
- LPG Injectoren: 3 injectoren lekten. Deze zijn vervangen, maar helaas dus geen resultaat.

Volgend probleem:
Af en toe stottert de Volvo, vooral bij het gas geven (zonder kick-back). HIj gaat dan dus niet soepel in 1 beweging van de 90 naar de 130 kmpu, maar af en toe schokt het. Ook loopt de auto stationair niet altijd lekker (bij warme motor): De motor loopt normaal rond de 700 toeren, soms waggelt de auto en merk je dat hij niet subtiel stationair loopt, gaat het iets haperen, en trekt het na éen of 2 seconde weer 'stabiel' bij. Dan rij ik weer 2000 km zonder het te merken en doet het kreng het weer. Het is dus wel degelijk een terugkomend probleem.

Nogmaals volgend probleem:
Als ik van de 2 naar de 3 ga in de automaat, dan heeft de auto 5x gehad dat hij flink in de toeren slaat (net onder de 3000) en hij niet van de 2 naar 3 schakelt tot ik het gas loslaat. En dan druk ik het gas rustig in, dus een kickback van de automaat is niet ter sprake. De éérste keer dat ik wegreed van de garage had ik dit al, de eerste keer dat de auto naar de 3 schakelde.

Oplossing Volvo Garage Venlo:
Ze hebben mijn Gasklephuis vervangen. Dit is natuurlijk het bekende euvel van een S60 (en dacht ook V70 en S80) uit de jaren 1999 t/m 2003. Sinds de beste makkers van de Volvo Garage (officieel dealer) mijn gasklephuis hebben vervangen schakelt de automaat tussen de 2 en de 3 niet meer geheel lekker. Wanneer ik relatief hard op de rem trap voel ik een schok. Deze schok voelde ik ook toen de auto de eerste 20-maal van de 2 naar de 3 optrok (en dit was nog veel erger). Volvo Rutten Venlo (wilde de naam niet meer achterwege houden ivm ruim 5000 euro aan kosten ondertussen) berichtte mij: Komt omdat het gasklephuis zich moet inlezen. Van de 2 naar de 3 loopt lang niet meer zo soepel als ooit te voren (overige versnellingen wel ) en als ik rap rem en de automaat dus rap van bv 4e naar 3e naar 2e ga, voel ik nog altijd die schok.

Ik ga binnenkort terug naar de garage en ga geen ruk meer betalen natuurlijk, maar wat zou het volgens jullie kunnen zijn? We hebben dus eigenlijk 2 problemen:

- slecht starten bij warme motor (alleen op LPG)
- van 2 naar 3 gaat niet soepel

Ik zie graag julllie professionele reacties tegemoet.
Hartelijk dank alvast.

Geplaatst door

bossi (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou me meer druk maken over het stotteren, het inhouden bij accelereren en het slechte stationair. Dit alles wijst op een LPG-systeem dat te arm staat.
Doorrijden met deze verschijnselen kan tot zeer dure reparaties leiden, zoals verbrande kleppen en/of een gesmolten katalysator.

De motor start toch op benzine (ook warm) en schakelt dan pas om naar LPG? Dat zou dus ook een probleem in het benzinesysteem inhouden.
Kan een slechte krukas-sensor zijn of iets met de benzinedruk. Bij Volvo komt het wel voor dat de benzinedrukregelaar kapot gaat en dan lekt er brandstof in het inlaatssyteem, waardoor de motor te rijk komt te staan. Dat kan ook de klachten van het stotteren enz. verklaren.

Zpoek de brandstofrail op de motor (daar zitten de injectors aan vast). Aan het eind zit de drukregelaar. Trek het vacuüm slangetje los en kijk of daar benzine in zit.
Kontroleer dan gelijk ook de rest van slangen en slangetjes op scheuren, lekkage, poruesheid, loszitten e.d.

De klachten met betrekking tot de bak staan hier volgens mij geheel los van. Misschien eens een automaat-specialist raadplegen zoals autrans?

oldford 0
badge

14 jaar

Oldford, bedankt voor je reactie.
Het slecht starten komt alleen voor als de motor al warm is. Als hij een dag of week stilstaat. Als de motor warm is, ik even wacht en daarna opnieuw start, start hij af en toe.. (dus lang niet altijd) slecht.

Het schakelen is pas voorgekomen sinds ze een nieuw gasklephuis hebben geplaatst. Dat is het rare. Hiervoor nooit last van gehad.

bossi 0
badge

14 jaar

Foutje; ALs hij en dag of week stilstaat start hij altijd perfect moet het zijn.

bossi 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.