Beste mensen,
Enige tijd geleden heb ik van mijn tante een Volvo V40 gekocht met schade. Ze is er mee tegen een bloembak gereden. De Volvo heeft een kapotte voorbumper, kapot zijscherm en de wielophanging heeft een tik gehad.
Ik heb alle optische onderdelen inmiddels al nieuw in huis, dus dit kan gemaakt worden.
Ik vind het echter lastig om te beoordelen welke onderdelen nu kapot zijn als het gaat om de wielophanging.
Door de aanrijding staat het linker voorwiel naar achteren. Het loopt aan de achterkant bijna aan tegen het spatbord, terwijl het aan de voorkant dus meer ruimte heeft dan normaal.
Ik ga er dus van uit dat de draagarm krom is (dit is ook te zien van de onderkant) maar ik vraag me af of ik verder nog onderdelen moet bestellen.
Misschien kijkt hier iemand met wat meer verstand van deze auto dan ikzelf. Wat me opvalt is dat de aandrijfas behoorlijk "nat" is....
Alle tips zijn welkom! Bedankt alvast!
[url=http://postimage.org/image/5ia8qqa9t/][img]http://s16.postimage.org/5ia8qqa9t/foto_...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/tajk29cap/][img]http://s16.postimage.org/tajk29cap/foto_...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/6n4aw3wqp/][img]http://s16.postimage.org/6n4aw3wqp/foto_...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zult moeten gaan vergelijken, Te beginnen bij de bevestigingspunten van de wieldraagarm. Als die links voor meer naar buiten of aande achterkant naar binnen gedrukt is houd je na vervanginging van de draagarm een probleem. Het hart van de fuseekogel moet uiteindelijk op de zelfde plaats zitten als vroeger. De schokbreker van de mc pherson kan ook krom zijn. Net als de fusee zelf. Voor zover ik kan zien is de spoorstang ook geknikt. die zal ook vervangen moeten worden net als de stuurkogel. Controle van het stuurhuis is ook nodig. Als de aandrijfas door de klap nergens in het midden is geraakt zal er geen schade aan zijn. Het linker voorwiellager, de band en de velg moeten ook gecontroleerd worden op beschadigingen. De velg moet rond zijn. In het ergste geval is de linker chassisbalk opgelopen en zit er nu een bult op de vloer onder de pedalen. Meestal ligt de motorkap dan niet meer recht.
Wat een ellende... ik ben al 4 uur bezig om 1 bout los te krijgen. Het gaat om de bout onder de stuurkogel zoals te zien op foto 2.
De bout draait heel makkelijk rond, maar komt niet los. De schroefdraad draait niet mee! Ik heb dus werkelijk geen idee hoe ik deze bout er af moet krijgen....? Hij draait dus rond maar komt niet naar beneden... Iemand een idee? Ik ben ten einde raad.. :-(
12 jaar
Er bestaan wel wigachtige gereedschappen voor. Als je hem toch vervangt zou ik zeggen slijptol.
Gr Jaap
12 jaar
spoorstanghoes is kapot, spoorstang is krom...beide vervangen.
En die natte aandrijfas controleren op kapot rubber.
Wat die ene bout betreft: hou je de bout wel tegen als je de moer losdraaid?
De spoorstang zal ook losgemaakt moeten worden achter de linker bescherm hoes van het stuurhuis. de stang zit acher de kogel in de tandheugel.. De tandheugel moet echt vastgehouden worden met bv een steeksleutel. Een krachtige draaiende beweging erop zal schade tot gevolg hebben aan het kogellagertje erin.
Schoenmaker, blijf bij je leest........ Ieder z'n eigen vak. Laat het deskundig repareren door een vakman. Dan is het met enkele dagen klaar.
En een cursus "technische beginselen leer" volgen.. Daar leer je ook het verschil tussen een bout en een moer...
En als je al helemaal van slag bent van een moer die niet los wil,zou ik idd de rest maar aan een schade bedrijf over laten.
Dit zijn geen klusjes voor de beginner,je moet schade namelijk ook goed kunnen beoordelen.
12 jaar
Omdat de spoorstang krom is staat het wiel naar buiten... Maak een denkbeeldige lijn langs de rechter voorband naar de buitenste groef van het profiel van de rechter achterband.. (eventueel het stuur een beetje draaien.. Dus, 1 lijn voorste wang van de voorband----- achterste wang van de voorband----- buitenste groef achterband...
Meet dan de afstand van het loopvlak van de aachterzijde van voorband tot de wielkast. Die dit alles op de hoogte van het hart van de wielen...
Herhaal dit aan de linkerkant, nadat je natuurlijk dat wiel ook in de goede positie hebt gedraaid.. Als de afstand meer dan 1 cm anders is dan is er veel meer schade dan de stuurkogel en de spoorstang..
Auto is gemaakt, ik heb de draagarm en de stuurkogel vervangen. De auto rijdt nu prima! Bedankt voor jullie hulp!
12 jaar
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar