Volvo V40: Hoe krijg ik mijn V40 zuiniger????

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Met heel heel veel moeite redden we 1 op 9 gemiddeld waarbij 60% stad en 40% snelweg is.
Met de hedendaagse prijzen niet prettig. Zijn er tips hoe deze wagen zuiniger kan worden?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

erbou55

Geplaatst door erbou55 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

misschien is chippen een optie? Hier ben ik niet in thuis. Maar je kunt ook gewoon een 1.6 kopen,of gas laten inbouwen?

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Zo min mogelijk rijden met koude motor, zo min mogelijk korte ritten, schakelen bij max. 2500 t/m, zoveel mogelijk stroomverbruikers uitzetten, motor uit aan verkeerslicht en zo kan ik er nog wel enkele bedenken.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Gaan fietsen.
Injectorreiniger toevoegen,wil ook nog weleens schelen in combi met een keer V-power tanken.
autorijden kost nu eenmaal geld.

V50D (0), 12 jaar geleden

Banden op hogere druk zetten , ttz. boven de 2,5 bar, eerder 3 bar.
Kijk op de band welke maximale druk de bandenfabrikant toelaat.
Hou de bandenslijtage in het oog.
Op mijn V50 heeft een hogere bandendruk de slijtage gelijkmatiger gemaakt, die reed er voordien de kantjes af (niet ongebruikelijk op deze modelreeks).

Dat gaat ten koste van wat comfort, de auto rijdt voelbaar harder.
Als de auto echter springerig wordt met de banden op de hogere druk, druk aflaten tot het springerige gevoel weg is !

Rijstijl aanpassen.
Sneller opschakelen naar hogere versnelling.

Verder vooruit kijken.

Auto laten uitbollen in neutraal ipv remmen op de motor of met de remmen - hiervoor moet je nog verder vooruit kijken.
Gas geven en dan laten bollen tot volgende verkeerslicht of bocht.
Met wat experimenteren krijg je een goed idee hoe snel je moet rijden om x-aantal meters verder te rollen.
Je gaat mogelijk versteld zijn hoe weinig je in stadsverkeer nog gas moet geven ;)

Trager rijden op de snelweg - maar zonder in de weg van de vrachtwagens te gaan rijden graag ;-)
Van 120 naar 100 scheelt een slok op een borrel.

Niet manoeuvreren met koude motor, dus zo parkeren dat je meteen kan vertrekken.
Parkeerplaatsen of garage dus achteruit inrijden (met warme motor) ipv achteruit verlaten (met koude motor).

Brandstofverbruik bijhouden - spritmonitor.de/en doet dat leuk online (je kan er ook de onkosten ingeven indien gewenst)

Boordcomputer gebruiken, best op ogenblikkelijk verbruik.


Iets verdergaand is de bovenste radiatorgrille dichtmaken, voor het zicht kan je dat langs binnen doen.
Een oude truk uit lang vervlogen dagen, maar die terug actueel geworden is.
Zowat alle constructeurs doen het op hun minder verbruikende modelreeksen, de motor is sneller warm, en er gaat niet zoveel lucht doorheen de motorruimte (extra luchtweerstand)
Motortemperatuur in de gaten houden.
De onderste opening volstaat normaal voor de koeling - al moet je dan geen caravan gaan trekken in zomers Zuid-Europa. ;-)

Wauter (0) PRO, 12 jaar geleden

Banden op 3 bar???? Tot je een keer een noodstop moet maken en je amper voldoende grip blijkt te hebben..

1 op 9 is niet leuk, maar wel passend bij betreffend voertuig. Normaal rijden ipv de snelste zijn bij stoplicht, veel meer is er niet aan te doen. Gas inbouwen is mooie optie, kost echter ruim 2k op zo'n auto, en voor je dat er weer af hebt gereden ben je ook weer even verder (afhankelijk jaarkilometrage uiteraard).

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Banden op 3 bar,al je comfort weg.
1 op 9 is een redelijk normaal verbruik,injectorreiniger in de tank,2 flesjes,dat helpt in de regel wel.
Gaat tie naar 1 op 11.

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Ook niet te laag in toeren rijden dat kost ook brandstof. En op de motor afremmen is zuiniger dan in vrij laten uitrollen omdat bij afremmen op de motor de inspuiting stopt en bij stationair draaien niet.

Verder is het verbruik gewoon normaal voor zo'n auto. Heb zelf nog een oude 940 2.0 (qua gewicht ongeveer gelijk aan de S40) en die verbruikt bij max 110 op de snelweg en rustig rijden 1:11. De V40 heeft echter veel meer vermogen.

Groet Paul

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Kijk eens op deze site.

http://www.hetnieuwerijden.nl/wat-kunt-u...

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Ik zie dat het toerental aangepast is van 1500 naar 2000 omwentelingen.
Veel beter,in plaats van dat afwurgen.
Ik doe sowieso niet aan dat nieuwe rijden,veel te veel gedoe.

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Ook niet te laag in toeren rijden dat kost ook brandstof. En op de motor afremmen is zuiniger dan in vrij laten uitrollen omdat bij afremmen op de motor de inspuiting stopt en bij stationair draaien niet.[/quote]
Bij remmen op de motor rem je veel meer af, en leg je dus veel minder

V50D (0), 12 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Ook niet te laag in toeren rijden dat kost ook brandstof. En op de motor afremmen is zuiniger dan in vrij laten uitrollen omdat bij afremmen op de motor de inspuiting stopt en bij stationair draaien niet.[/quote]
Bij remmen op de motor rem je veel meer af, en leg je dus veel minder afstand af.
In neutraal laten uitbollen vertraagt enkel door de rolweerstand en de luchtweerstand, maar die heb je altijd.
Netto is het resultaat van laten uit bollen positief.
Je gaat er ook veel verder door vooruit kijken, wat ook weer positief is.

Met een hybride kan je trouwens minder verbruiken door net te zorgen dat die zo zelden mogelijk remenergie regenereert - tenzij je moet stoppen of zo, of sneller dan voorzien moet vertragen.

Eens we elektrisch rijden, zullen we allemaal zo rijden.
Of anders gezegd: wie zo rijdt zal veel verder komen.



Comfort met verhoogde bandendruk is inderdaad lager, maar problemen bij het remmen levert dat niet op.

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat elektrisch rijden is de opstap naar een andere vorm van verplaatsen.
Er zitten veel te veel mitsen en maren aan elektrisch rijden.
En met de koppeling ingetrapt uit laten lopen komt de stabiliteit van het voertuig niet ten goede,tenminste,dit is mij altijd geleerd met de rijles,altijd de koppeling los en doseren met het gas.

V50D (0), 11 jaar geleden

[quote=primera p11]Dat elektrisch rijden is de opstap naar een andere vorm van verplaatsen.
Er zitten veel te veel mitsen en maren aan elektrisch rijden.[/quote]
O.m. ook omdat de meeste mensen veel meer verbruiken dan nodig - en dus niet het mogelijke rijbereik uit elektrische auto's halen.
Maar ze halen dat ook niet uit een liter brandstof - alleen is die wat sneller bijgevuld en valt dat niet op.

[quote]En met de koppeling ingetrapt uit laten lopen komt de stabiliteit van het voertuig niet ten goede,tenminste,dit is mij altijd geleerd met de rijles,altijd de koppeling los en doseren met het gas.[/quote]
Men moet je dat daar zo leren, want laten uitbollen op het examen betekent nog een keertje terugkomen.
En men leert je dat er ook nog omdat het een paar decennia geleden ook nog wel opging.
Intussen zijn banden en ophangingen zoveel beter, dat je het verschil amper nog merkt.
(Met een motorfiets merk je het effect veel sterker.)

Rechtuit en in flauwe bochten maakt het met een auto alvast geen éne moer uit.
In scherpe bochten zal dat effect hebben als je tegen de limiet aan gaat rijden.
Punt is ook dat de vele bestuurders met rem en gas meer kwaad doen aan de bochtenstabiliteit, dan ontkoppeld - en dus ook zonder tractie-wijzigingen of lastwissels - door de bocht te gaan.

V50D (0), 11 jaar geleden

De energie om een V40 voort te bewegen is niet echt verschillend van wat mijn V50 (geen drive model) nodig heeft - en die gaat nu zonder veel problemen onder de 5L (diesel) / boven de 1 op 20.
Diesel heeft ongeveer 20% meer energie per liter, dus met de benzine moet je ergens rond de 6 liter uitkomen.
Doe daar nog wat bij omdat de motor wat groter en ouder is ... 7 liter (1/14) moet kunnen .
(snelweg +/- 100 km/h , maar dat is in NL al vaak zo)

Stadsverkeer met koude motor kan roet in het eten gooien - dat zijn rij-omstandigheden die je zoveel mogelijk moet vermijden.
Stadsverkeer met warme motor - wat vroeger mijn (nog hogere) gemiddelde verbruik verder omhoog jaagde - lukt me nu zonder dat het (intussen ook lagere) gemiddelde verbruik nog stijgt.

Het enorme voordeel van stadsverkeer is de lage snelheid, waar ook weinig energie voor nodig is.
Probeer dus zo weinig mogelijk energie te verspillen door:
Niet blijven accelereren als je verderop toch trager moet gaan rijden,
geen gas meer. geven als je verderop moet gaan stoppen,
zo weinig mogelijk proberen te remmen,
probeer zoveel mogelijk in beweging te blijven,
moeten stoppen betaal je dubbel : de energie die je reeds in de auto had gestopt en weggooide door te remmen + de energie om weer te versnellen vanuit stilstand.

Succes ! :-)

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Jongens,het is maar autorijden,het word zo wel heel erg wetenschappelijk en een heel gedoe om van A naar B te gaan.

V50D (0), 11 jaar geleden

[quote=primera p11]Jongens,het is maar autorijden,het word zo wel heel erg wetenschappelijk en een heel gedoe om van A naar B te gaan.[/quote]
erbou55 wil minder verbruiken, wat met de prijzen van vandaag niet verwonderlijk is.
Dat kan, maar het komt natuurlijk niet zomaar ;-)

Het is geen wetenschappelijk gedoe, het is een kwestie van je rijstijl aanpassen, oude gewoonten overboord zetten en nieuwe kweken.
Dat wordt ook een gewoonte.

Tegenover gewoon - en al redelijk zuinig - rijden scheelt het bij mij ongeveer een 20 tot 25% in verbruik.
Als je vertrekt van 1 op 17 is dat natuurlijk niet meer zo heel veel.
Vertrek je van 1 op 9 is er wel behoorlijk wat voordeel uit te halen.

Hans4040 (295) PRO, 11 jaar geleden

V50D, je wijkt af van het onderwerp en jou informatie is niet relevant.
Tevens is deze site niet opgezet voor het uitpluizen van economische zaken, maar voor het oplossen van technische problemen.
Aangezien het hier geen technisch probleem betreft, is dit topic gesloten.



Moderator Problemcar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.