Volvo 460: schakelen gaat best wel rottig.

Bouwjaar: 1993

als de motor koud is dan krijg ik hem met enige moeite in de 3de versnelling maar dit gaat niet met liefde.
als de motor warm is dan is dit probleem grotendeels over.
de motor zelf is in orde.

wat kan het probleem zijn van dit rottige schakelen. had begrepen dat er meer 440 en 460 zijn die rottig schakelen.

groet,
martin

mvdkant

Geplaatst door mvdkant (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Remi9433 (0), 18 jaar geleden

gaat het schakelen zwaar ? of krijg je hem gewoonweg niet in de vesnelling ?
als het 2e het geval is heb je dan een grote slag van de pook als de auto in zijn 1 3 of 5 staat ?
zo ja dan zijn de bussen van de schakelstang versleten en dienen deze te worden vervangen en natuurlijk weer worden afgesteld.

als hij zwaar schakeld kan het zijn dat er verkeerde olie in de versnellingsbak zit of tewijnig.

Mijn 2e antwoord is meer een gedachte dan een echt antwoord


Groet,

Remi

mvdkant (0), 18 jaar geleden

ik denk dan dat het de versleten bussen zijn van de schakelstang.
ik zal hier binnenkort even naar laten kijken.
bedankt.

gr,
martin

Remi9433 (0), 18 jaar geleden

Geen probleem

cruiser1849 (0), 18 jaar geleden

Er is blijkbaar verschil tussen een warme en een koude bak. Dat duidt op de ATFolie. Gezien de leeftijd van de auto is het heel goed mogelijk dat de ATF behoorlijk in kwaliteit achteruit is gegaan en de viscositeit niet optimaal meer is. Bij een warme bak werkt de ATF iets beter.
De ATFolie vervangen is dus een mogelijke optie.

mvdkant (0), 18 jaar geleden

hoi ton,

is dat gemakkelijk zelf te vervangen en zo ja, hoe moet ik dit doen.

of is het handiger om het bij een garage te laten doen met oog op de kosten.

groet,
martin

cruiser1849 (0), 18 jaar geleden

Als je de spullen hebt om de auto goed op te krikken en op bokken kan zetten, is het goed te doen. Ik weet niet precies waar de aftapplug zit bij de 460, maar dat is makkelijk op te lossen als volgt: ga naar een bibliotheek en zoek daar bij de afdeling auto naar een "Kluwers Vraagbaak" van een Volvo 460. Is die er niet, dan kun je die van de 740 eens inkijken. Het is nl. best mogelijk dat de versn.bak van een 460 (2 ltr. immers) en een 740 overeenkomen.
Die laatste vraagbaak heb ik toevallig naast me liggen. Heb je een M46 bak, dan moet je 2,3 liter verversen (ATF, type F of G); heb je een M47, dan gaat het om 1,3 liter. Bij een M47 type II weet ik het niet: geen gegevens van hier.
Bij een M46 of M47 zitten er aan de linkerkant (dus aan de kant van het bestuurdersportier) 2 identieke vulpluggen boven elkaar. De pluggen zitten ver vooraan en een beetje naar onder. NIET aan de lagertap komen die meer rechts bovenaan zit!
Beide pluggen moeten eruit, eerst de bovenste, dan de onderste. Onderste er weer in en via de bovenste weer vullen.
Er zijn trouwens speciale tubes op de markt om de ATFolie te verrijken, speciaal voor lastig schakelende bakken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.