Hallo,
ik heb 2 weken geleden een volvo v40 gekocht. Nu is dit mijn eerste diesel en dat was te merken. Ik drukte het gaspedaal veel te snel in, de motor ging te keer en het duurde een week voordat ik dat onder controle had. Nu heb ik problemen met het schakelen, voornamelijk achteruitschakelen lukt niet snel.
Ik had gedacht dat ik moets wennen aan de schakelbak. Het euvel is nu wel minder geworden maar het loopt niet soepel, ook terugschakelen van 2 naar 1 gaat niet in een vloeiende beweging. Altijd even vast en dan gaat het wel.
Nu ben ik bij de buurt garage geweest voor een service beurt en die vertelde mij dat de koppeling hoog zit ?
Heb hem gevraagd wat dat nu perscies was maar veel info kreeg ik niet behalve dat de koppeling binnenkort stuk zal gaan. Hij kon dat vervangen voor 450 a 500 euro.
Ik heb wel gelezen dat je koppeling door te snel met het gaspedaal te drukken omhoog kan gaan. Mijn vraag is, klopt en is dit nog terug te draaien ?...en is 450 a 500 euro de "normale" kosten voor het vervangen van de koppeling ?
Auto heeft 170000 gelopen en motorisch klinkt ie perfect.
Bvd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je hem in zijn vrij hebt staan kun je dan de pook met een kleine moeite naar links en naar rechts bewegen. dit totdat je weerstand voelt. als dit veel is dan zijn je schakelbusjes versleten. dit komt vaak voor bij deze auto. kosten liggen niet hoog.
wat betreft de koppeling dit kun je op verschillende manieren doen. een simpele manier is inderdaad 120 rijden en dan plankgas. je toeren mogen dan absoluut niet een keer omhoog gaan voordat je versnelt.
oftewel je geeft gas en de snelheid moet dan ook met de zelfde hoeveelheid toenemen.
een andere manier is (meer een beunhaas manier)
is de auto stilzetten, dan handrem en vol op de rem stampen. wanneer je de koppeling op laat komen moet de motor direct afslaan.
verder kun je de aangrijppunt van de koppeling op zoeken. dit mag niet te hoog liggen
ik weet zeker dat deze over een hydraulische koppeling bediening heeft en geen kabel. dus het kan zijn dat dit inder tussen tijd ook bijgestelt is.
170000km is al veel maar hoeft de koppeling nog neit op te zijn.
wanneer je hem op laat komen schokt de wagen dan iets of gaat dit soepel. gaat dit schokerig dan is de koppeling op. misschien niet volledig maar er is dan zo gereden dat de koppeling op is.
ik zie wel meer v40's maar daar zit de eerste nog onder bij 240000km dus het ligt veel aan hoe je rijdt.
als laatst 450 euro voor het vervangen is een mooie prijs.
dag werk plus nog 200euro aan onderdelen.
tenminste ik neem aan dat hij het slim aan pakt en drukgroep en druklager samen met de koppeling gaat vervangen. anders sta je later nog met een kapote druklager
Hallo truckerOwner,
bedankt voor je snelle reactie. Nee hij gaat soepel heen en weer in zijn vrij. Schokt niet bij het opkomen en alle schakelingen gaan soepel, behalve van 2 terug naar 1, niet altijd maar vrij vaak. Achteruit gaat vrijwel zelden in een keer.
"verder kun je de aangrijppunt van de koppeling op zoeken. dit mag niet te hoog liggen
ik weet zeker dat deze over een hydraulische koppeling bediening heeft en geen kabel. dus het kan zijn dat dit inder tussen tijd ook bijgestelt is. "
Dit snap ik niet zo goed.
Klopt, heeft een hydraulische koppeling bediening.
Ik weet niet wat ie allemaal mee zou pakken, hij had het over de koppeling.
15 jaar
[quote=trucker0werner].....een andere manier is (meer een beunhaas manier)
is de auto stilzetten, dan handrem en vol op de rem stampen. wanneer je de koppeling op laat komen moet de motor direct afslaan. ..[/quote]
Waarom is dat een beunhaas manier?
15 jaar
Beide manieren uitgeprobeer, auto slaat meteen af als ik mijn voeten van de kopelling haal. Plankgas bij 120 km gaat ook prima, toerental loopt evenreding op met de snelheid.
15 jaar
@rfbroek
voor mij is het een beunhaas manier. van ff snel achterkomen en scheit aan de wagen manier.
@rataplan
dit wil dus zeggen dat de koppeling nog goed is
edit
eerst typen en dan alles lezen is niet slim
maar goed je hebt puur last van 2 naar 1
als je dit langzaam doet gaat dit makkelijker
wil je hem erin vlammen dan gaat het moeilijk
klopt dit dan is je synchormesh ring ver op.
met de achteruit als je hem erin hebt staan. staat hij dan in een verkeerde versnelling.
verder zie ik dat hij uit 2000 komt dus de kans is er dat je een versnellingsbak hebt met boven op de klok inplaats eronder.
dit wil zeggen dat je met kabels te maken hebt met het schakelen en niet met een stang zoals ik eerst dacht.
dus even kijken of je de schakelkabel en de hele meut boven op de bak kunt zien. als je maat de koppeling kan vervangen dan zou ik hem eerst laten kijken of hij dit niet kan afstellen.
uit het verhaal van jouw zou ik de koppeling laten zitten. zonde van het geld en vooral als het goed werkt. zoals gezegt uit het verhaal neem ik op dat dit het geval is/
Hallo truckerOwner,
nou het maakt niet zoveel uit of het nu rustig of erin vlammen. Soms hapert ie en soms niet. Het is wel als ie hapert even in z'n vrij en hij kan weer. En als ie lang stil staat doet ie het ook zonder problemen.
Achteruit is wel lastig, ring omhoog en naar links lukt niet, dan staat ie in z'n een. Het is ring omhoog schuin naar achteren en dan lukt het wel.
Het probleem met de buurt garage is dat de eigenaar niet bepaald veel kennis/ervaring heeft. De zaak was van z'n broer, die kon er wel wat van, maar hij heeft het sinds een klein jaar overgenomen.
Misschien bij de dealer een offerte opvragen, of als er eventueel hier mensen zijn die hem kunnen/willen nakijken, omgeving Utrecht, dan hoor ik dat graag.
15 jaar
@ rataplan
Is de bakolie ooit al eens ververst geweest??
15 jaar
ik weet niet als de bak een keer onder uit is geweest
en/of dit probleem daarna pas afspeelt.
als dit wel zo is dan kijken of je niet de afstelling moet wijzigen betreffende het schakelen.
verder geloof ik niet dat het de bakolie is.
ik heb aan veel volvo's gewerkt en dit kwam niet echt aan de bod.
moet wel vertellen dat bij deze auto nog een renault bak volgens mij onder zit. bij de eerdere v40 weet ik dit haast zeker. alleen met de kabels durf ik niet zo te zeggen.
het enige met problemen betreffende olie was met automaat bij de 200.000km (1 gehad waar de kleppenhuis vervuilt was, een andere waar de pomp zelf afgebroken was) een versnellingbak zelf heb ik geen moeite gezien.
en ik heb dan wel auto's gezien met bijna 460.000km op de teller.
verversen gebeurde echt alleen als de bak onderuit ging
Olie verversen is bij deze bak geen probleem en het is inderdaad een Renault bak.
kijk eens of vervang de schakelstangbusjes als daar te veel speling op zit is je schakelpook als een klopper voor de pudding.
Ik weet niet of de bakolie is ververst, ik heb hem pas 2 weken. Wat mij opvalt is dat smorgens als ik naar mijn werk gaat, dat ie dan wel soepel schakelt. Na veel schakelen begint ie te haperen. Ook als ik terugkom van mijn werk dan schakelt ie soepel. Het lijkt erop dat waneer hij (lang) stil staat het allemaal op de juiste plek valt.
Het schakelen van en naar alle andere versnellingen gaat heel soepel. Alleen terug naar 1 lijkt het alsof die blijft haken, dan even terug in z'n vrij en hij gaat weer. Achteruit blijft lastig en is vaak even zoeken voordat ik hem erin krijg.
Ik ken wel een garage houder maar die is een echte Opel kenner, zal kijken of ie zaterdag tijd heeft om ernaar te kijken en of hij iets weet.
15 jaar
@toezicht
van de schakelbusjes heb ik al vertelt.
helaas gaat dat hier volgens mij net niet meer op
ik weet dat de laatste v40's geen schakelstang meer hadden maar een kabel dit boven op de bak bevestigt zit
ik durf dan hierbij ook niet te zeggen als dit ook een renault bak is of als dit een andere merk bak is
verder kan dit ook op de oude type s40 zitten, misschien dat ik daar mee in de war zit.
verder klinkt het als of het schakelen perfect gaat echter wil hij soms happeren.
zo ver ik het bergrijp ligt het probleem niet bij de synchro mesh ringen, eventuele schakelbusjes, bakolie lijkt me sterk dat je dit met een handbak voelt.
dus dan ben ik bang dat het meer in de bak zelf zit.
ben de naam kwijt van het balletje. maar in de bak zit een systeem waar de versnelling vast gehouden wordt. deze zorgt er ook voor dat hij niet in een andere versnelling kan komen tijdens het rijden.
http://www.mobikit.nl/atotz/News_Search....
http://www.mobikit.nl/atotz/News_Search....
zoals eerder gezegt zou kunnen dat de synchromeshringen aan het verslijten zijn. en dat de afstelling van de bak zodanig is dat hij dan net niet wil.
ik ben nog van mening dat deze een schakelmechaniek met kabel heeft.
zoals gezegt kan dit voorkomen dat het om een oudere type bak gaat met een schakelstang deze zul je nooit moeten afstellen. ga je hem afstellen dan krijg je geheid problemen.
met deze systeem is het wel dat de motor niet moet gaan kantelen dit omdat het dan ook invloed heeft op de schakelpook
dus remmen en terugschakelen probleem
met optrekken in zijn neutraal terwijl je gas geeft in zijn 1 proberen te krijgen.
zodoende hem je de motor beide kanten laten kantelen en kun je misschien er iets mee
Hoi TruckerOwner,
het is wel een phae II volvo. Ik heb zelf vrij weinig verstand van auto, maar dat zul je wel hebben gemerkt.
Ik kan je niet zo goed volgen met je laatste voorstel.
Ik heb wel een afspraak gemaakt bij de garage. Morgen ga ik er naar toe en laat weten wat hij ervan denkt.
15 jaar
Ben net terug van de garage, jullie hadden het bij de juiste einde. Volgens de garagehouder zit er te veel speling in. Hij gaat een rivisieset bestellen en deze zou het schakelen moeten verhelpen. Hij gaat ook de bakolie verversen. Dus al met al zijn de punten hier wel benoemd.
Verder is het een Renault bak en wordt die aangedreven door een schakelstang (volgens hem beter dan een kabel). Na reparatie laat ik weten hoe het schakelen gaat.
15 jaar
Hallo, je kunt aan het olie opvangbakje ziendat hetnaultbak is en aan de wiel kant zit een kustof kap daar zit de 5 versnelling achter, gewoon nieuwe schakel bussen en rubbers opzetten, dan schakeld hij eerst wel zwaarder maardat wordt wel soepeler, voor 10 aan onderdelen ben je klaar, en een half uurtje werk suc6....
15 jaar
dan was het waarschijnlijk een s40 waar een andere soort bak in zit.
wat betreft de gedachte dat de stang beter is dan kabel, ben ik het niet mee eens maar ook weer niet.
met kabel of stangen zit voor mij weinig verschil tussen. het schakelen gaat bij beide hetzelfde. met kabel is makkelijker bij moderne auto's dit scheelt in de ruimte onder de auto. met stang heb je meer ruimte nodig en de busjes willen vaak slijten.
verder gaat met een stang de pook ook mee op en neer bij gas geven en remmen (voor de grap een keer op letten) bij een kabel gebeurt dit niet. dit omdat de kabel het kantelen op vangt.
dus voor mij geen voorkeur maar met kabel zit in mijn inzien iets meer voordeel.
het belangrijkste is dat de spelling weg is.
als je een brug of put had dan had je dit zeker met gemak kunnen doen.
als laatst zul je veel meer profijt krijgen van het vervangen van de busjes dan dan van de olie.
Ben zaterdag geweest naar de garage om het het schakelbusje te laten verwisselen. Het is zoals gezegd hier amper een half uur werk, verder heeft hij ook het bakolie bijgevuld en ik moet zeggen, het schakelt als een zonnetje. Geen haperingen meer in zijn een en achteruit gaat probleemloos. Totale kosten 40 euro !
Allen bedankt voor jullie messescherpe diagnose.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar