Ik heb een V70 TDI, erg tevreden over!
Alleen nu het kouder wodt is ie nogal nukkig, vooral als ie nog niet helemaal warm is. Ben aan het overwegen om naar een Bosch-dienst te gaan voor diagnose/reparatie, maar wil toch eerst hier even vragen.
Ik denk zelf aan EGR-klep, of lucht-massameter. Vallen die schoon te maken, en heeft dat zin? (en voor hoe lang)
Zit er ook over te denken om die EGR zowieso maar eens af te sluiten, of krijg ik dan problemen met de roetmeting?
Dank voor jullie reacties,
Frans.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zegt dat hij nukkig is als het koud is en verders is je klacht omschrijving een beetje vaag.
EGR geeft bijna nooit problemen bij dit type motor. De luchtmassameter kan wel voor problemen zorgen maar dat is meestal zowel koud als warm en dan heeft hij niet de trekkracht die je gewend was. Luchtmassameter kun je niet schoonmaken maar de EGR klep wel omdat die kan door vervuiling open kan blijven staan.
Ook deze diesels moeten voorgegloeid worden. het lampje brand op het dashboard dan eventjes maar dat is bij tempraturen rond het vriespunt en ik weet niet welke tempraturen er nu zijn in Tjechie.
Langs een dealer of Bosch dienst gaan voor storing uitlezen is nooit verkeerd.
Bij deze wat meer info: Het is hier nu rond de 0 graden, we hebben al sneeuw gehad... Het verschijnsel is als volgt: als ik met half-warme motor stationair rijd (2000 - 2500 tpm) heeft ie de neiging om te gaan "hokken", vergelijkbaar met oude auto's met een stangenstelsel voor het gas. Ik dacht dat dit met het open-en dichtgaan van de EGR-klep te maken kan hebben.
Verder is het wel zo dat ik de distributieriem en alles wat daarbij hoort vervangen heb. De nieuwe waterpomp heeft een groter tandwiel, waardoor de nokkenas iets vroeger komt te staan, dus die heb ik weer getimed. Daarna pas riem vd pomp vervangen. Zou dus goed moeten staan, tenzij het ècht heel nauw komt (?)
Trouwens de inspuitpomp heeft axiale speling, hoort dat? Ik dacht van wel, omdat hij zo'n groot (dik) vliegwiel heeft.
Voorgloeien doet ie, alhoewel hij niet erg vlot start.
18 jaar
Het isspuimoment komt bij deze autos heel nauw. Als je de distributsie op tijd zet moet de nokken as vlak liggen of anders gezegd aan de kant van de pompzijde kun je een soort van meetlatje leggen dat vlak met de kop moet liggen en dan moet je het tandwiel monteren en de pompriem. Als de auto dan loopt moet je de pomp dynamische afstellen. De dealer heft daar gereedschap voor. Als het inspuitmoment niet goed staat kan hij slecht starten en zeker ook de klacht geven die je hebt. Het is ook verstandig om de gloeibougies te controleren.
De axiale speling heb ik geen idee over want dat heb ik nog nooit gevoeld dus dat zal wel los lopen heb nog nooit gezien dat er bij ons een pomp is vervangen laat staan omdat er te veel speling op zat.
gloeid pas beneden +5graden
Okee, bedankt zover. Ik ga hem maar eens dynamisch laten afstellen. Kom erop terug als het niet helpt ;-)
Heb hem vandaag laten uitlezen: 0 errors, maar de pomp staat 4 graden te vroeg. Wordt morgen afgesteld, ben benieuwd...
18 jaar
Afgesteld, hij loopt weer als een zonnetje!
Hij rookt ook wat minder, maar als je flink doortrapt zien ze niks meer achter je.
Nu de vacuümpomp nog, die tikt.
Kan iemand me vertellen of ik dat ding kan reviseren? Ik las iets over een keerring? Welke maat zou dat zijn?
Nieuw kost zo'n pomp hier in Tsjechië bijna 500 !!
In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe, ik hoop dat anderen er ook hun voordeel mee kunnen doen.
Frans.
17 jaar
Dat de pomp tikt hoor je wel vaker is niet verontrustend je zou ook bij de vw kunnen vragen want daar is die stuk goedkoper
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar