Volvo V40: Slecht koud starten 1.9 td v40 66kw

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4192T

Ik heb vorige week de cilinderkop vervangen van een 1.9 td v40.
Tevens zijn de kleprubbers en alle pakkingen, keerring en andere vervangen, dit was nodig omdat er in de oude kop een scheurtje zat en de pakking was doorgeslagen (olie in het koelsysteem).
Na montage van dit alles start de motor slecht als hij koud is, er moet vol gas worden gegeven en lang gestart worden. De motor loopt dan ook te laag stationair (600-700 tpm) en tot de motor warm is schudt hij en rookt hij grijzig. Als hij warm is is het allemaal prima. Dieselpomp is niet verdraait geweest tijdens montage en distributie staat goed.
De gloeipluggen zijn goed, verstuivers komen uit de oude kop, kleppen sluiten goed, geen lekkende diesel-leidingen of slangen.

Is er een manier om de opbrenst van de pomp te testen, of simpel af te stellen, of moet ik dit toch ergens anders zoeken?

janbakker

Geplaatst door janbakker (50) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is de klepspeling goed?

Volvo-Specialist (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=rensk001]Is de klepspeling goed?[/quote]
Dit lijkt inderdaad een geval van (GEEN) klepspeling !!!

Als je de kleprubbers hebt vernieuwd dan controleer je toch meteen de klepspeling.............of niet soms ??????

Je hebt dan toch alles los en het is DAN in een paar minuten gebeurd !!

janbakker (50) PRO, 15 jaar geleden

Er zitten van die bussen in zonder plaatjes erop, zijn er dan verschillende busmaten?

Volvo-Specialist (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=janbakker]Er zitten van die bussen in zonder plaatjes erop, zijn er dan verschillende busmaten?[/quote]
Ja !!

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja, volgens mij 10 verschillende dikte's. En inderdaad als je de kop er af hebt altijd klepspeling controleren. Nu ben je weer een halve dag kwijt.

alfredb (0), 15 jaar geleden

worden deze busmaten aangegeven in lettercodes bijv bv,bt,bu

janbakker (50) PRO, 15 jaar geleden

[quote=alfredb]worden deze busmaten aangegeven in lettercodes bijv bv,bt,bu[/quote]
Dat wilde ik ook graag weten, er staan codes in de bussen, is er ergens te vinden wat de maten zijn, of moet ik gewoon met de schuifmaat de binnenafstand meten?

rensk001 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je moet met een micrometer de dikte van schotel opmeten. Heb je de klepspeling al opgemeten?

janbakker (50) PRO, 15 jaar geleden

Morgen ga ik de boel meten en dan demonteren, heb er wel extra bussen bij, hier staan enkel cijfers in de binnenkant.

janbakker (50) PRO, 15 jaar geleden

Inmiddels zijn de klepspelingen goed,
starten gaat nog niet optimaal s`morgens.

Stationair loopt hij warm te hard en koud iets te langzaam.

Is er nog iets waar ik verder naar kan kijken?

Volvo-Specialist (0) PRO, 15 jaar geleden

Stationair toerental afstellen en koudstart-verstelling controleren/afstellen !!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.