close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V40: V40 1.9 TD 1997 enorme zwarte rookwolken bij accelereren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TD

Ik zit al een tijd met het probleem dat ik bij lichtjes gasgeven ENORME zwarte rookwolken krijg.
Dus alleen als ik lichtjes versnel bijvoorbeeld van 100 naar 105 km-u ofzo.

Verder geen klachten, start prima, lekt niks, geen witte of blauwe rook......
Alleen heb ik de indruk dat hij licht stottert bij wat lage toeren, dus net voordat je terug zou moeten schakelen.

We hebben de EGR klep nog niet bekeken.
Wel hebben we getest om het slangetje (dat naar de voorbumper toe wijst, dus aan de voorkant) van de bovenkant vd EGR-klep af te halen en dan te rijden. Hij rookt dan NIET MEER!!!
Dus niet het slangetje dat naar beneden toe gaat, maar het slangetje dat je bovenop kunt zien lopen en dat naar een soort van licht ratelend relais / klepje toe gaat samen met 1 ander slangetje.

VRAAG:
a- Kan ik dit slangetje gewoon afgedopt er af laten en dan daarmee verder rijden?? (giftige gassen? motorschade?)

b- Is het feit dat het roken daarmee weggaat wellicht een signaal over wat er echt mankeert aan de motor?
Dus een signaal dat ik iets anders moet gaan bekijken?

c- Het relais/klepje waar dat slangetje naar toe gaat samen met nog 1 slangetje, hoe heet dat ding?
En het ratelt tijdens het rijden heeeeel lichtjes, als de radio uit is kun je het net horen, is dat okee?


Zie hier een foto van het slangetje + van het ratelende relais/klepje:
http://i33.tinypic.com/an1vtj.jpg

Alvast bedankt,
Bob

Geplaatst door

Bob1331 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat is een vacuumklep die ervoor zorgt dat bij deellast via die vacuumdoos je egr klep opent zodat er uitlaatgassen terug naar je inlaat gaan.
ik denk dat het probleem gewoon in dat klepje zit waardoor de ene keer wel je egr klep opent en de andere keer niet. als deze klep open staat dan heb je ook minder vermogen.
weet niet of je dat toevallig gevoeld hebt?

Herman BMW 0
badge

16 jaar

[quote=Herman Scholten Volvo]dat is een vacuumklep die ervoor zorgt dat bij deellast via die vacuumdoos je egr klep opent zodat er uitlaatgassen terug naar je inlaat gaan.
ik denk dat het probleem gewoon in dat klepje zit waardoor de ene keer wel je egr klep opent en de andere keer niet. als deze klep open staat dan heb je ook minder vermogen.
weet niet of je dat toevallig gevoeld hebt?[/quote]
Nu je het zegt.... op het moment dat hij rookt heb ik merkbaar minder trekkracht.
Wat concluderen we daaruit.....?

Ik zie in het vraagbaak boek van de v40 dat er 2 onderdrukkleppen naast elkaar zitten, hebben we het hier over de ''onderdrukklep vd uitlaatgasrecirculatie''? (= die met 2 slangetjes bovenin).
Of hebben we het hier over de ''onderdrukklep vd stationair toerental''?

ps: Is dat een duur vacuumklepje?? Want ik overweeg die hele EGR klep af te dichten met een metalen plaatje, zou ik dan ook van het gedoe af zijn? Of zal dat afdichten juist niet helpen als ik een defecte vacuumkep heb?

ps2: Die vacuumklep, kan ik die niet loshalen en even schoonblaze of de contactjes schoonkrabben en voila...??

Bob1331 0

16 jaar

[quote=Bob1331]Nu je het zegt.... op het moment dat hij rookt heb ik merkbaar minder trekkracht.[/quote]
De oorzaak van het probleem is dat de brandstofpomp (iets) te veel brandstof levert, maar dit word versterkt (lees: zichtbaar gemaakt) doordat de EGR-klep een deel van de onverbrande uitlaatgassen terug het inlaatspruitstuk in stuurt, maar dat dit in de motor nog minder verwerkt kan worden (nog rijker mengsel !!) en de motor gaat dan roken en inhouden !!!!

De oplossing is dus:...brandstofpomp vernieuwen (DUUR !!!),....of de EGR afdichten !!

we hebben het hier puur over je onderdrukklep van de uitlaatgasrecirculatie.
als je heb af zou dichten heb je sowieso geen last meer van inhouden van je trekkracht.
en je zou daarbij anders ook de stekker van dat klepje eraf kunnen halen maar kan zijn dat dan je
motorstoringslampje gaat branden.
durf niet te zeggen wat hij kost maar bij www.h-base.nl kun je je kenteken invoeren en kijken wat deze kost
weliswaar universeel.
al is het alleen maar voor de prijs indicatie.
schoonmaken werkt niet wabt is een elektrisch probleem

Herman BMW 0
badge

16 jaar

[quote=Herman Scholten Volvo]we hebben het hier puur over je onderdrukklep van de uitlaatgasrecirculatie.
als je heb af zou dichten heb je sowieso geen last meer van inhouden van je trekkracht.[/quote]
Bedoel je afdichten van die onderdruk-klep?

Of bedoel je afdichten van de EGR-klep? (en waar afdichten? op de opening aan de onderkant? Of op de openeing boven aan de voorkant? Of simpelweg dat slangetje boveno per afhalen en afdoppen?)
Zie hier een plaatje van de opbouw vd EGR klep: http://i37.tinypic.com/9bcis0.jpg

[quote=Herman Scholten Volvo]en je zou daarbij anders ook de stekker van dat klepje eraf kunnen halen maar kan zijn dat dan je
motorstoringslampje gaat branden.[/quote]
Sorry maar even voor de zekerheid:
Bedoel je met de stekker er afhalen die datakabel er uit trekken die data naar de electronische regeleenheid stuurt?
Of bedoel je slangetje er afhalen?

Bob1331 0

16 jaar

[quote=Volvo-Specialist][quote=Bob1331]Nu je het zegt.... op het moment dat hij rookt heb ik merkbaar minder trekkracht.[/quote]
De oorzaak van het probleem is dat de brandstofpomp (iets) te veel brandstof levert, maar dit word versterkt (lees: zichtbaar gemaakt) doordat de EGR-klep een deel van de onverbrande uitlaatgassen terug het inlaatspruitstuk in stuurt, maar dat dit in de motor nog minder verwerkt kan worden (nog rijker mengsel !!) en de motor gaat dan roken en inhouden !!!!

De oplossing is dus:...brandstofpomp vernieuwen (DUUR !!!),....of de EGR afdichten !![/quote]
Dan kies ik de niet-dure optie: EGR afdichten :-)))
Hier zie je een plaatje van de opbouw vd egr klep (volvo onderdelen software): http://i37.tinypic.com/9bcis0.jpg
En hier een foto van hoe het er uit ziet in het echt: http://i33.tinypic.com/an1vtj.jpg
(dat witte ding waar ''slangetje'' bij staat is dus de bovenkant vd EGR klep dacht ik zelf??).

Kun je aangeven WAAR PRECIES op die tekening ik een metalen plaatje moet zetten?
En moet ik er rubberen pakkingen tussendoen of ander materiaal dat tegen hoge temp kan?

Bob

Bob1331 0

16 jaar

In geval de plaatjes niet werken dan op deze klikken + op het plaatje klikken maakt hem groter.

http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo=F...


http://nl.tinypic.com/usermedia.php?uo=F...

Bob1331 0

16 jaar

als je die vacuumdoos ziet zitten dan zit deze met 2 bouten vast aan je uitlaatspruitstuk die haal je eraf en doe je een plaatje tussen.

Herman BMW 0
badge

16 jaar

ik bedoel inlaatspruitstuk sorry

Herman BMW 0
badge

16 jaar

Een defecte advance solenoide veroorzaakt ook zwarte rooK bij een bepaald toerental en komt tamelijk veel voor.
Dit fenomeen is een vijftal rubrieken eerder gepost onder vermelding: stotterende diesel.
Best ook eens controleren.
Succes

Roland10244 0

16 jaar

[quote=Roland10244]Een defecte advance solenoide[/quote]
Bedoel je daarmee dat de ''koudstartvervroeger'' stuk is welke op de brandstofpomp zit?
Want ik las de posting ''stotterende diesel'' en die ging daarover.

Ik vraag het omdat indien het klopt dat het met de brandstofpomp te maken heeft, ik wil wijzen op een bericht van 8 nov van ''volvo specialist'' en hij schreef:
''De oorzaak van het probleem is dat de brandstofpomp (iets) te veel brandstof levert, maar dit word versterkt (lees: zichtbaar gemaakt) doordat de EGR-klep een deel van de onverbrande uitlaatgassen terug het inlaatspruitstuk in stuurt, maar dat dit in de motor nog minder verwerkt kan worden (nog rijker mengsel !!) en de motor gaat dan roken en inhouden !!!!
De oplossing is dus:...brandstofpomp vernieuwen (DUUR !!!),....of de EGR afdichten !!''

Dus hij concludeert dat je die brandstofpomp kunt laten zitten indien je de EGR afdicht.

Bob1331 0

16 jaar

Is inderdaad de koudstartvervroeger welke op de brandstofpomp zit. Heb hem bij mijn wagen ook moeten vervangen. Typisch was ook dat als je geleidelijk aan wat gas geeft , dat de motor op een bepaald toerental gaat stotteren en roken. Geef je nog iets meer gas dan loopt de motor weer goedStarten en zo was probleemloos.
Onderdeel is makkelijk te vervangen. Bij het rijden heb je het gevoel dat af en toe een cilinder overslaat.

Roland10244 0

16 jaar

[quote=Roland10244]Is inderdaad de koudstartvervroeger welke op de brandstofpomp zit. Heb hem bij mijn wagen ook moeten vervangen. Typisch was ook dat als je geleidelijk aan wat gas geeft , dat de motor op een bepaald toerental gaat stotteren en roken. Geef je nog iets meer gas dan loopt de motor weer goedStarten en zo was probleemloos.
Onderdeel is makkelijk te vervangen. Bij het rijden heb je het gevoel dat af en toe een cilinder overslaat.[/quote]
Makkelijk te vervangen? Dat hoor ik graag!!
Dus niet een volledige andere DURE brandstofpomp nodig?
Dus dat onderdeel kan los van de pomp vervangen worden? Weet je de kosten nog?

En wat ik ook graag wil weten: Er schijnt een makkelijke test te zijn om te kijken of dat ding defect is.
Bij koude motor de motor op contact zetten (niet starten) en dan luisteren of je het ding hoort ratelen. Een minuut lang blijven luisteren.
Bij mij hoor ik eerst 10 sec lang niks, dan 2 sec lang Krrrkkrrrkkrr en dan weer 10 a 20 sec niets en dan weer 2 sec lang krkrkrkkrkrkr en dan niks meer.
Zou jij eens kunnen luisteren bij jouw wagen als hij koud is, of dat ding bij jou veel continue-er ratelt? Want dan zou ik het grote jarenlange mysterie opgelost hebben!!

Bob1331 0

16 jaar

[quote=Roland10244]Typisch was ook dat als je geleidelijk aan wat gas geeft , dat de motor op een bepaald toerental gaat stotteren en roken. Geef je nog iets meer gas dan loopt de motor weer goed[/quote]
Dit is precies het moment dat de EGR opengaat/openstaat, als je iets meer of iets minder gas geeft of bij een ander toerental gaat de EGR-klep niet open !!!! (zet maar eens een vacuummeter tussen de vacuumslang van de EGR-klep)

Ik dacht dat het toerental (wanneer de EGR-klep opent) ligt tussen 2700 en 3100 toeren en een klein beetje accelereren

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.