Volvo 850: sludge en onregelmatig lopen koude motor

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 20v

Er zit beige kleurige sludge op mijn oliepeilstok, niet op de olievuldop.
Er worden ritten gereden van 9km(woon-werk).Auto wordt alleen voor woon-werk gebruikt.De auto verliest geen koelvloeistof en deze blijft ook mooi helder.
Zit er misschien een carterontluchting dicht?waar zit deze?
Tweede probleem:
bij koude start loopt de motor onregelmatig(alsof er een cilinder niet meedoet,of te veel benzine)
De motor gaat dan ook staan te zagen(600-1100 rpm)Na een 15 seconden is dit weg.
Ook wil de auto wel eens afslaan bij het intrappen van de koppeling.
Ik heb het gasklephuis al een paar keer gereinigd, stappenmotor vervangen,bougiekabels vervangen.
Als de motor warm is start en loopt hij veel beter.Alleen stationair loopt hij dan niet mooi rond, de wagen schud dan een beetje.
Wat kan dit zijn?

rob69

Geplaatst door rob69 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

9 km wordt je motor niet vrolijk van als je alleen maar deze afstanden rijdt, dan is de olie nog niet echt warm.
Regelmatig een langere rit waarin je de motor ook laat werken, dan kan de vocht door de warme olie pas weg.

Voor de carterontluchting kijk naar het kleppendeksel en de luchtfilter daar zit dan de carter ventilatie tussen.

Cor

rob69 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Cor.Ik weet dat 9 km geen lange rit is, maar andere auto's die ik in het verleden had lieten geen sludge zien.Ik zal de carterventilatie eens nalopen.Olie wordt om de 5000 ververst trouwens incl. filter.

Rob

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je hebt dan ook nu een groot blok om warm te stoken, dat is echt niet klaar in 9 km, de koelwater meter geeft dan wel aan dat het koelwater war is, maar dan is de bak olie in je blok nog niet echt warm.
Na het warm worden van de olie zal je er ook nog ff mee moeten rijden om het condens vocht eruit te krijgen.

Vandaar dat dit soort gebruik van de auto funest is voor de olie en auto, regelmatig een langere rit erbij zal dit soort problemen voorkomen.

Cor

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.