👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Geachte,
Bij de vorige autokeuring hebben ze bij mijn Volvo 850 geconstateerd dat er speling is op mijn stuurhuis.
Ik vraag mij echter af of dit het enigste is wat er aan de hand is ?
Problemen: bij het wegrijden met stuuruitslag kraakt er iets bij de voorwielen(duidelijk binnen hoorbaar). Dit is al zo sinds de aankoop van deze wagen in 2002. De garage waar ik hem kocht(Volvo-dealer) had bij de keuring de kleine stabalisatorstangen welke verticaal achter de wielen staan moeten vervangen.
Tijdens het rijden is een rinkelend metaalachtig geluid hoorbaar(zacht geluid), welke duidelijk van onder voorin vandaan komt.
Dit geluid is niet de uitlaat welke ergens tegenaanslaat en is ook niet de kat(materiaal binnenin). Al verschillende malen naar gekeken en niemand kan iets vinden !
De banden welke voorop liggen slijten sneller als normaal. Tevens zie je ook dat de banden rond sluiten(zijkant slijt ook ??). Bij de laatste aanschaf van 2 nieuwe banden ongeveer 1,5 jaar gelden zijn de achterbanden naar voren gegaan en zijn alle banden uitgelijnd. Nu 5000 km later zijn deze 2 voorbanden kompleet op omdat de zijkanten versleten zijn !
De banden welke bij het vervangen eraf kwamen hadden precies hetzelfde slijtage beeld maar hadden wel 45000 km voor de kiezen.
Vraag: kan iemand uit bovenstaande kalchten concluderen wat er zeer waarschijnlijk aan de hand is. Ik vraag me namelijk af of het speling op het stuurhuis een gevolgschade is van iets anders. Dus ik kan het stuurhuis wel laten vervangen maar is dan het probleem wel opgelost.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
O ja, misschien nog belangrijk:
Het metaalachtig geluid heeft duidelijk te maken met het wegdek, dus slecht wegdek geeft het geluid met het bewegen van de voortrein !
De auto is voorzien van een automaat
Heb je al gekeken naar de draagarmrubbers. Als dit rubber af is kan het ijzer tegen elkaar aan komen en lawaai maken.
17 jaar
Volgens mij heeft de garage terecht geconcludeerd dat het kan liggen aan de stabilisatorstangen. Ik heb het probleem al vaker gehad; de krakende geluiden tijdens het rijden en sturen kunnen daarvan het gevolg zijn. Zijn eenvoudig te vervangen.
17 jaar
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik probeer nog wat informatie toe te voegen, zodat het beeld wat duidelijker wordt.
De auto heb ik 4 jaar geleden gekocht. In Belgie werd toen bij de keuring geconstateerd dat de verticale stabilisatorstang teveel speling hadden en deze zijn dus toen vervangen.
Vanaf dat ik de wagen heb, kraakt de voortrein maar dit heb ik alleen kunnen constateren bij max. stuuruitslag en bij het oprijden of afrijden van een oprit(wagen gaat dus ook een beetje omhoog/of omlaag).
Het metaalachtige geluid is alleen hoorbaar tijdens het op en neer bewegen van de voortrein. Dit kan ik niet simuleren door als de auto stilstaat op de voorschokbrekers te drukken.
Omdat aan het stuur zelf niets te constateren is(d.w.z. wielen reageren direct op het stuur, stuur trilt niet) heb ik twijfels bij de opmerking(het was geen afkeur of ernstig gebrek) speling stuurhuis.
Tevens wordt tijdens de keuring heel goed gekeken naar alle bewegingspunten aan de voortrein(maar goed, het kan niet gezien zijn of slecht zichtbaar). Zou het nog kunnen zijn dat het kraken tijdens het draaien en rijden(alleen draaien bij stilstaande auto geeft geen kraak) nog iets met de aandrijving te maken zou kunnen hebben;zien ze dit wel tijdens de auto keuring ?, en zou dit relatie kunnen hebben met het metaalachtige tikkend geluid en de slijtage van de voorbanden ?
Het kunnen natuurlijk ook gewoon 3 lostaande problemen zijn.
Hopelijk is het nu wat duidelijker, als iemand advies voor mij heeft graag.
17 jaar
Ik ben net 10 keer links en 10 keer rechts de werft op en af gereden. Op het moment dat ik met volle stuuruitslag de verhoging pak van de oprit hoor je een knak en lijkt het dat het wiel even meegeeft. Het gekke is dat dit zowel bij links op de werft rijden als rechtsom de werft oprijden gebeurt en het gebeurt bij het wiel welke het eerste op de oprit staat tijdens de draai. (dus linksvoor bij de linkerbocht en rechtsvoor bij de rechterbocht). Tijdens de knak voel je aan het stuur niets.
17 jaar
Als ik de motorkap open doe en ik kijk vanuit de motorruimte bovenop de gemonteerde schokbrekers dan zit bovenop een ring en deze sluit niet aan op de onderliggende ring. Ik zie zelfs dat bij verschillende stuurstanden de bovenste ring van positie veranderd. De bovenste ring is de ring gelijk onder de bovenste moer. Op de ring eronder zie je afdrukken van de bovenste ring maar als de auto stilstaat raken deze elkaar niet.
De schokbrekers heb ik vervangen gelijk bij aanschaf 4 jaar geleden(monroe Sensatrec of zoiets) dus kwa kraken zou dit kunnen.
Klopt het dat de bovenste ring gewoon kan meebewegen met de stand van de ondertrein ?
17 jaar
Ik heb een schokbreker van een 850 nog nooit uit elkaar gehad maar bij een V70 kunnen de bovenste veerschotels scheuren misschien is dat bij jou ook. Ik denk dat er wel iemand is die daar antwoord op kan geven. Ik weet wel dat als je daar wat vet boven in spuit of kruipolie kan het geluid minder worden en dan moet je daar verder zoeken.
Ik heb er net kruipolie ingespoten zowel van boven als vanonder. Zo ver ik kon zien als ik onder de auto lag kon ik aan de veren/veerschotel geen gebreken ontdekken(kon lang niet alles zien).
Na een uur gaan proefrijden, de kraak bij max stuuruitslag is er nog, maar het metaalachtige geluid bij het op en neer gaan van de voortrein is weg !? Ik heb het nu 1 keer gehoord, terwijl dit normaal een doorlopend concert op de achtergrond is. Wagen rijd normaal rechtuit(geen stuurcorrecties nodig)en remt ook met noodstop kaarsrecht.
Moet ik nu bij de schokbrekers verder laten kijken ??
17 jaar
Vraagjes aan de Volvo xc90:
Is het zo dat als er speling aan het stuurhuis wordt geconstateerd dat je dit altijd zou moeten merken met het draaien van het stuur ??
Ik heb net een stukje zitten lezen over iemand welke ook een kraak had bij maximale stuuruitslag en daar bleek dat het lagertje bovenin de schokdemper kapot te zijn. Volgens zijn uitleg waren de veren verkeerd gedraaid geplaatst. Dit lijkt een beetje op mijn verhaal. Toen ik mijn wagen kocht zijn er gelijk nieuwe monroe's ondergaan en het viel mij toen gelijk al op dat de wagen voor iets hoger kwam te staan.
Zou dit het geval kunnen zijn en hoe zou ik dit vast kunnen stellen ??
17 jaar
Rene ik zou je best willen helpen maar heb nog nooit een schokbreker van een 850 uit elkaar gehaald en weet alleen hoe het zit bij een V70 daar zit een schotel die gedeeltelijk van rubber is. Het gebeurt wel eens dat het rubber helemaal doorslijt en dit geeft vele kraakgeluiden en ik vermoed je metaalachtige geluid bij het veren van de auto maar ik zeg er bij ik weet het niet zeker.
Een ding is zeker na dat je het hebt ingespoten was het geluid weg dus moet je daar verder zoeken.
Het geluid bij maximale stuuruitslag is denk ik de aanslag nokken daar moet je wat kopervet op smeren..
Speling van het stuurhuis of de kogels voel je door het wiel onbelast te bewegen.
Ik bedoel niet van links naar rechts maar je pakt het wiel en probeert te voelen of er speling op zit.
Ga anders na een Volvo garage of andere garage en laat het daar controleren.
Ik weet niet waar je de schokbrekers onder gezet hebt maar daar heb ik slechte ervaring mee.
Ze repareren vaak niets maar verkopen een hoop.
Via internet via de verdeleren heb ik de montage instructies gedownload van de monroe schokdemper.
Op het montageplaat staat dat je de veer zou moet draaien tijdens het monteren dat aan de benedenkant van de schotel de veer moet beginnen bij het begin van de lage kant van de schotel. OP de tast voel ik dat de veer een halve slag verder zit. Hij begint aan de hoge kant !! (aan beide kanten)Dus ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Dat is natuurlijk ook de oorzaak waarom de auto voor omhoog is gekomen. De veer zit verkeerd. Wat voor consequenties kan dit evt nog meer hebben. Waar moet ik naar laten kijken ?? (ophanging, aandrijving etc ?)
17 jaar
Je niet druk maken over de rest herstel dit eerst en als het geluid dan weg is.
Ben je er van af en kun je weer jaren plezier hebben van je auto.
wees voorzichtig met het uit elkaar halen van de veerpoot en let op remslangen en de aandrijfas.
Aandrijfas dat door hangen niet de as uit elkaar valt en de remslang ook niet constant onder spanning hangt.
Dus als je de poot er onderuit hebt even er iets aan binden dat de remslang en aandrijas spannings vrij hangt.
IK ben gisteren bij de VAB diagnosecentrum geweest(zo beetje hetzelfde als in nederland de ANWB) om een diagnose te stellen van de conditie van het stuurhuis. Tenslotte was er volgens de auto keuring iets mee en mijn Volvo dealer geeft mij prompt een offerte van 900 euro om dit te vervangen. Zelf kon ik met het sturen geen rare dingen vinden.
Ook gelijk naar de kraak en naar een probleem in het elektrisch circuit laten kijken.
Uitslag: er is niets mis met het stuurhuis.
De kraak komt van de axiaal lagertjes in de veerschotel. DEze zijn helemaal weg en geven bovenin een zijwaartse speling. Volgens hun zaten de veren wel goed. Dit zou te vervangen zijn zonder de schokdempers te hoeven vervangen.
Deze week had ik een lege accu. Dit is nu al de 3e keer in 4 jaar tijd dat ik met dit probleem zit. De eerste keer gaf mijn spanningsregelaar te veel Volt(15V). De 2e keer zei mijn Volvo dealer dat de accu gewoon kapot was. (dikke pech, kan gebeuren) Nu was ik het beu. Het blijkt dat de spanningsregelaar nu te weinig spanning geeft(13,5 volt bij hogere toeren)
Ik had zelf alleen stationair gekeken, daar gaf hij 14,2 volt en ik dacht dat dit dus goed was. De accu is volgens mij nog in orde, want met de snellader laad hij gewoon nog op.
Vraag aan Frank:
Kan de spanningsregelaar bij een originele Volvo dynamo apart gewisseld worden ? De dynamo is 4 jaar geleden vervangen en heeft er maar 50.000 km opzitten ?
Moet ik als we de bovenste schotelunit vervangen van de schokdempers nog ergens anders opletten ?
17 jaar
Nee, tijdens het vervangen hoef je nergens op te leten alles even goed controleren en eventuweel invetten als het van rubber is met vasaline.
De spanningsregelaar is ingebouwd. Als het maar eens in de 4 jaar voorkomt is het ook niet de dynamo.
Ik zou kijken of het niet iets anders is zoals een kofferbakslot of deurslot dat blijft hangen waardoor de accu leegloopt.
Hallo Frank,
Het verhaal van het accu probleem,
4 jaar geleden is het gehele elektrische systeem vervangen: accu, dynamo-spanningsregeling,multiriem.
Binnen 1 jaar was er een accu probleem. Volvo Waregem(daar had ik de wagen gekocht) heeft toen onder garantie een nieuwe accu geplaatst en ervoor gezorgd dat de laadspanning oplaag ging(was 15v daarna 14,2 volt) Hoe ze dit gedaan hebben, hebben ze niet gezegd ! Ik was er maar een half uur, volgens mij hadden ze niet de dynamo vervangen.In het 2e jaar kwam het probleem weer terug. Volgens Volvo Turnhout was alleen de accu kapot. Nog gevraagd naar een oorzaak en dit zou gewoon pech zijn geweest. Alles was goed verder.
Nu weer een jaar verder weer een lege accu. Nu trekt VAB de diagnose dat de bijlaadspanning te laag is(13,5V).
Als er ergens een lekspanning is, dan is het toch raar dat elke keer het probleem toch pas naar een jaar ontstaat ?
17 jaar
Als ik een laadspanning hebt van 13.5 v zou ik me geen zorgen maken. Als je een keer in het jaar een lege accu hebt kan dat ook niet aan de dynamo of accu liggen. Wat ik je al vertelde is dat er een lampje blijft branden bijvoorbeeld van het kofferslot of binnenverlichting. De schakelaartjes zitten in het slot en die kunnen wel eens blijven hangen. dit zijn lastige storingen omdat je het net maar moet zien. Als het kofferslot is dan zie je het nooit en als het een deurslot is dan weet je nog niet welke deur maar dat kun je dan wel vinden door op de deur te timmeren en kijken of de binnenverlichting uit gaat.
Voel ook eens aan de accupoolklem of deze niet warm is als je wilt starten of als je gereden hebt met een aantal verbruikers aan. Ik noem verlichting en verwarming en misschien de achteruitverwarming.
Als deze namelijk heet is dan heb je daar veel weerstand en slecht bijladen en of niet starten.
Beste Frank,
De veerschotels van beide schokbrekers zijn gisteren vervangen. Rechtsvoor was het lager en rubber kapot.
Diagnose van de VAB was juist. Het kraken is nu geheel verdwenen.
Mijn accu heb ik bijgeladen onder de snellader en heeft nu 2 weken zonder problemen gefunctioneerd. Hier is voor de rest niet aangebeurd.
Het metaalachtige geluid bij het bewegen van de voortrein is echter nog aanwezig. (zacht geluid, als je het niet weet hoor je het niet)
17 jaar
Mooi dat het is opgelost. Het metaalachtige geluid kan ik niet goed plaatsen maar, als dat alleen maar is tijdens het stuur helemaal in de uiterste stand uitdraaien dan komen de stuuruitslagen tegen elkaar aan en een likje vet doet wonderen.
Beste Frank,
Ik wil ook nog mij carterontluchting schoonmaken. Is dit iets wat ik zelf kan ? Waarschijnlijk zal het inlaatspruitstuk hiervoor eraf moeten, want zo te zien kan je langs onder hier ook slecht bij. Waar bestand het onderhoud uit ?
Is dit alleen schoonmaken of moet er ook nog wat vervangen worden ?
17 jaar
Alleen schoonmaken en de vlamdover vervangen. In de luchtslang zit een soort van koppeling waar de slangen van de carterventilatie aan zitten als je deze koppeling er uit draait zit er een wit zeefje dit moet je altijd vervangen zeker als het dicht zit. verders ook alle slangetjes controleren of ze niet slecht zijn.
Ik zou van af de genoemde koppeling remmenreiniger in de slang spuiten met draaiende motor en daarna olie en filter vervangen. Motor ook een keer spoelen met Forthe is ook niet verkeerd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar