auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S80 2002: Standaard lokatie parkeersensors voor en achter

Bouwjaar: 2002, Motorinhoud (cc): 2400

Weet iemand of er in de bumpers en/of daarachter standaard al rekening is gehouden met parkeersensors en zo ja waar de gaten dan exact moeten komen te zitten (zowel voor als achter)? m.a.w. moet je alleen een gat in de bumperhuid boren of moet je ook iets van de constructie daarachter doorboren?
Groet,

edwin

Geplaatst door

edwin2004 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Edwin,

Toen ze bij mij een trekhaak onder de wagen monteerden moest de achterbumper eraf. Toen zag ik dat er kruisjes staan aangegeven aan de binnenkant op de bumper voor de plaats waar de sensoren moeten komen te zitten. Ook zag ik dat aan beide kanten een buisje wat op de bumper zit de auto inschuift. In die buisjes zit al een connector om de sensoren aan te sluiten. Die connectoren komen binnen in de kofferbak onder je achterlichten.

Ben alleen benieuwd hoe je aan sensoren komt die er een beetje netjes uitzien en ik vermoed dat de sensoren aangemeld zullen moeten worden met VADIS?

Neo 0

19 jaar

Hoi Neo, Volgens mij zijn de sensoren een van de weinige dingen die autonoom werken in een S80.
Er zijn diverse fabrikanten maar deze
https://waeco.nl
Beide systemen hebben hun voor en nadelen.
Ultrasoon EPS
Gaten boren - +
Onzichtbaar - +
Meet continu + -
dode hoeken - +
Prijs - +
Valse meldingen ? ?

Ultrasoon is de standaard die de auto industrie omarmt heeft, maar als ik de voors en tegens afweeg begrijp ik dat niet. Vraag mij dus af wat ik over het hoofd zie. Ik ben nog nergens op internet een review tegengekomen waarin beide systemen naast elkaar worden vergeleken.
b.t.w. weet jij waar de bumper vast zit. Ik heb iets gelezen van 3 boutjes en wat popnagels. Weet je maten v/d popnagels?

Groeten,

Edwin

edwin2004 0

19 jaar

De achterbumper zit vast met een serie popnagels in de wielkasten. Ik meen 6 mm. Daarnaast zijn er normaal gesproken drie bouten die vanuit de kofferbak in de bumper vastzitten. Aan beide kanten eentje onder het achterlicht en eentje precies in het midden van de kofferbak. Bij mijn auto zijn ze heel voorzichtig geweest en zat er in het midden nog een tweede bout :-) Het is dus mogelijk dat in het midden niet 1 maar 2 bouten zitten. Die popnagels is trouwens ellende, als je ze er netje uit wilt boren moet je haast wel de achterwielen los maken..

Wat bedoel je trouwens met autonoom werken? Geen Vadis nodig?

Ben eigenlijk uberhaupt benieuwd hoe de sensoren werken die Volvo zelf inbouwt. Krijg je dan een signaal voor de afstand over de speakers, of krijg je iets te zien in het display of zo? Wie heeft de parkeersensors orgineel van Volvo en kan daar wat over zeggen?

Groeten
Danny

Neo 0

19 jaar

Ik ken iemand met een XC70. En ook dat is gewoon een bieperding. Niks fancy over de speakers o.i.d. vandaar mijn conclusie dat het volledig los van de electronica staat (m.u.v. van het achteruitrijlicht) Onbekend is welke gevoeligheid het systeem heeft. Wel lees ik op internet dat alle utltrasoon dingen een hekel hebben aan paaltjes e.d. Die vallen vaak, zeker als ze dicht bij de auto komen, buiten het bereik van de sensors. De enige remedie daartegen is veel sensors zodat het gat zo klein mogenlijk wordt.
Groet,

Edwin. PS dank voor conradlink.

edwin2004 0

19 jaar

Origineel zijn er 2 types:1 los systeem krijgt voeding van achteruitrijlamp en heeft een bieper.2 systeem met extra electronica module deze zet signalen op het CAN netwerk van de auto en heb je geluid uit je achter speakers en een melding op je radio display (alleen met originele radio).

Bird 0
badge

19 jaar

aha, weer wat wijzer. dank

edwin2004 0

19 jaar

Kun je wel rechtstreeks voeding pakken van je achteruitrij-lamp? Ik meen dat de computer van veel lampen checked hoeveel amp ze pakken en als dat niet de normale hoeveelheid is je met meldingen bestookt. Volgens mij hoort er achterin een schakelkastje te liggen vanaf waar de stroom voor de aanhangwagen wordt gepakt. Dat is niks meer dan een relais wat aangestuurd wordt door de voedingsdraad van het achterlicht die vervolgens een eigen 12v draad open stuurt.

Kortom moet je daar niet de sensoren op aansluiten?

Neo 0

19 jaar

Zou kunnen, geen idee. Maar als de computer cheched hoeveel stroom er wordt afgenomen dan is dat waarschijnlijk om te zien of er een lamp stuk is. Hoogstwaarschijnlijk geeft hij dan geen melding als je iets meer afneemt (ca 50mA tegen achteruitrijlamp van 2x21W/13,8=3A). Maar de aanhangwagen is denk ik een goede plek, echter ik heb geen trekhaak en dus waarschijnlijk ook geen kastje. Ik denk echter dat het kastje ook wel iets van 50mA zal gebruiken.

edwin2004 0

19 jaar

De achteruitrijlamp zit NIET in het kapotte-lampjes-waarschuwingssysteem.

cruiser1849 0

19 jaar

das handig, geeft dat ook geen probleem. Dank Ton

edwin2004 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.