Hallo allemaal,
Ik heb al een eerder topic hierover gevonden( van smullie7), maar helaas is deze gesloten zonder duidelijke oplossing. Het gaat om het volgende:
Afgelopen donderdag is mijn standkachel veiligheidshalve uitgeslagen met de de melding brandstofniveau te laag. Natuurlijk stom om zolang met tanken te wachten, maar ja het gebeurd....toen gelijk getankt en gisteren de standkachel weer op timer ingesteld. Bij aankomst in de auto was hij niet aangeslagen. Gisteren bij de dealer geweest en die vermoedde lucht in de toevoer waardoor hij gelijk uitslaat, wat logisch klinkt. De hele boel gereset, maar helaas wilde hij op timer vanmorgen weer niet aanslaan. Zowel als bij timer als bij direkte activering geeft hij na 1 sec AAN op het display, gelijk UIT en activeerd de kachel dus niet.
alles lijkt er dus op( ook gezien het eerdere topic) dat er idd valse lucht in het spel is. Wie weet hoe dit te verhelpen? Probleem is natuurlijk( buiten de extreme temperaturen buiten op dit moment) dat als ik maandag weer bij de dealer ben en hijm de foutcode er weer uit haalt, zonder dat eea getest kan worden, aangezien mijn mototr dan al warm is....
graag jullie mening, alvast hartelijk dank!!!
vriendelijke groet
bob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je bij de dealer bent kunnen hun de standkachel via de Vida testkast aansturen probeer dat eens.
Gelijk parameterwaarden controleren misschien toch een ander probleem zoals vlamsensor of iets dergelijks.
Dank je herman! Je bedoelt neem ik aan het aansturen via het vadis programma? Ik begreep al via een ander (volvo)forum dat lucht aanzuigen ivm te laag brandstofniveau eigenlijk niet kan aangezien hij gewoon reageert(uitslaat) aan de hand van de brandstofmeter.......Kan jij dit bevestigen?
12 jaar
het koude weer maar even overwonnen en op onderzoek uit....
Ik heb het brandstofslangetje (diesel) van de standkachel afgehaald. zowel bij activeren "direkte start" als bij starten van de D5 motor, komt er geen diesel uit het losgekoppelde slangetje, klopt dit? Mijn boerenverstand zegt me dat er toch druk op zou moeten staan bij het lopen van de brandstofpomp, of werkt dit via een ander meganisme( aparte brandstofpomp, onderdruk standkachel oid?)?
12 jaar
Dat er druk op moet staan is overdreven, als de parkeerkachel geactiveert word komt er inderdaad een klein "straaltje" brandstof uit.
Maar omdat de kachel een aantal keren geactiveert is geweest zonder dat hij "doorgestart" is word er een foutcode opgeslagen en word de kachel "permanent" uitgeschakeld.
Er is namelijk iets niet in orde met de kachel anders zou hij wel gaan (blijven) branden.
Alleen als deze foutcode word gewist kan men de kachel weer (proberen te) starten !!
Ik ben eruit: afgelopen maandag bij dealer geweest. Deze heeft de foutmelding weer gereset en de kachel weer geactiveerd. Hij bleek hem vrijdag ook wel getest te hebben, maar alleen in de voorverwarmfase( een soort ventilatiestand) en niet de echte verbrandingsfase. Nu hij dit maandag probeerde ontbrandde de kachel inderdaad niet en sloeg hij na 3 keer weer in de beveiligingsmodus.
Vandaag heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken:
linker koplamp verwijderd, bumper gedeeltelijk verwijderd( alleen het zwarte gedeelte, koelslangen van de standkachel afgehaald en gedicht met een wijnkurk, brandstofleiding van kachel losgekoppeld en de standkachel in zijn geheel uit de auto verwijderd. dit waren 3 boutjes losmaken en een beetje stoeien.....
vervolgens de gehele kachel systematisch op mijn gemakje uit elkaar gehaald en wat bleek: het rotortje wat de benzine moet vernevelen was volledig losgeraakt en was een eigen plekje op gaan zoeken in de verbrandingskamer! alles geheel schoongemaakt( wat een hoeveelheid roet!) inclusief bougie en vlamsensor( wattenstaafje). vervolgens de rotor weer vastgezet (met locktite voor de zekerheid) en alles in elkaargezet.
vice versa alles weer op de auto en.........it was alive!!! zonder enig opstartprobleem , maar wel met heel veel rook is hij voluit gestart en blijven branden totdat de auto weer heerlijk warm was!
conclusie: het grote probleem is het lostrillen van 1 boutje!!!
Nu maar hopen dat de locktite zijn werk blijft doen.
iedereen hartelijk dank voor het meedenken en hopelijk kan dit topit in de toekomst weer ioemand anders helpen!
voor nu ga ik het topit dus maar met een goed resultaat afsluiten.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar