close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 855 1996: Starten geen probleem, maar na 8 seconden slaat ie af. Alarm, EC

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: B5204T, Motorinhoud (cc): 2000

Heb een Volvo 855R met een 2.0, Itailaanse uitvoering, MT, met een Clifford AvantGuard-alarm. Kwam laatst van de airco-specialist af, waar de aircopomp was vervangen ivm lekkage. Was bijna thuis, drie kwartier rijden vanaf de aircospecialist, toen de motor ineens onregelmatig begon te lopen en uiteindelijk afsloeg. Van de verbazing bekomen (mijn auto slaat namelijk nooit uit zichzelf af) weer gestart, maar het slechte lopen bleef, en het regelmatig afslaan ook. Aangezien ik nogal haast had om thuis te komen omdat wij nog weg moesten, met overmatig veel toeren de auto naar huis gekregen.
In eerste instantie ging ik er van uit dat het aan danwel de luchtmassameter danwel de Lambda-sonde zou liggen, ook omdat het meldlampje van de laatste ging branden. Nieuwe lmm via besteld, duurde enkele dagen, maar kwam uiteindelijk binnen. Lmm vervangen, bleek de accu leeggestart. Omdat ik zelf geen booster heb ANWB laten komen (ja, betaal daar toch lidmaatschap voor), en deze was er met twintig minuten.
Het lag in ieder geval niet aan de lmm; de wegenwachter gaf starthulp, en na ongeveer 8 seconden draaien sloeg de motor af. De wegenwachter heeft toen samen met mij alle sensoren doorgemeten, brandstofpomp op druk gecontroleerd en alle mogelijkheden nagelopen, maar wij konden er niet uit komen. Rondje bellen en volvo850forum.nl gaf nog wel de hint dat het misschien aan de koppeling van de aircopomp kon liggen.
Viavia sleepauto geregeld en de Volvo naar de dealer laten slepen, met bovenstaande info. De dealer heeft geen idee waar ze t moeten zoeken; aircopomp schijnt goed te zijn, alle sensoren e.d. lijken het ook normaal te doen. Zij verdenken het alarm, dat ie de startonderbreker er constant op gooit. Nu denk ik (en de man die mijn alarm heeft ingebouwd) dat dat niet kan, want de motor start wél. Pas na een seconde of 8 slaat ie af; de man van t alarm denkt dat de ECU ergens een signaaltje niet terugkrijgt, en daarom het motorprogramma afbreekt. Deze zouden ook niet altijd te meten zijn met een reguliere OBD-II-meter die de dealer heeft. Zelf vind ik het ook erg toevallig dat het gebeurt nadat de aircopomp is vervangen. De aircospecialist heeft, zoals het een goede specialist betaamt, al gezegd dat als het aan het vervangen van de pomp ligt, dat zij hun eigen fouten zullen herstellen.
Al met al een leuke en redelijk frustrerende puzzel, wie kan er helpen of weet de oplossing?

Update: het schijnt in ieder geval niet de aircopomp te zijn, volgens de dealer.

Geplaatst door

Joris_Scholte (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je al geprobeerd de auto met een andere contactsleutel te starten om te kijken wat hij dan doet

Herman BMW 0
badge

16 jaar

Heb ondertussen een nieuwe nokkenassensor en nieuwe antennering laten plaatsen. Alle relais heb werken, heb in ieder geval relais 103 en het hoofdbrandstofrelais uitgewisseld met een andere 850, geen resultaat. Vanmiddag een ruil-ecu van een andere B5204T geprobeerd, maar ook geen resultaat. Heb de dealer maar een nieuwe sleutel laten bestellen, krijgen ze hopelijk maandag binnen. Ook zijn er dan weer wat meer monteurs daar terug van vakantie, misschien dat zij nog ideeën hebben.
Het komt er op neer dat de vonk na 7 à 8 seconden wegvalt. Maar wat daar nu de oorzaak van is...?

Joris_Scholte 0

16 jaar

het is 1 van de eerste modellen dus kan je niet met iemand de bobine met je ontstekingsmodule omwisselen. bobine en ontstekingsmodule zitten links onder de motorkap aan elkaar geschroefd

Herman BMW 0
badge

16 jaar

Even terug: één van de eerste modellen? Auto is van 1996, juist een van de latere. Of bedoel je dat niet? En kan het de ontstekingsmodule zijn, en zit dat in de ecu? Inspuitsysteem is een Motronic, van Bosch.

Joris_Scholte 0

16 jaar

inderdaad ze zijn er vanaf 1992 geloof ik dus inderdaad 1 van de latere.
ik bedoelde de auto heeft nog gewoon een rotor en verdeelkap en de middelste kabel van de verdeelkap
gaat naar de bobine en daarbij geschroefd zit je ontstekingsmodule als je dan geheel nu even omwissel met
een andere volvo kun je kijken of het daar in zit

Herman BMW 0
badge

16 jaar

Oh okee, nu weet ik welk onderdeel je bedoelt. Bedankt, ik ga maandag weer eens naar de dealer, waar de auto nu pas drie weken logeert. Eens kijken of dat helpt. Hoop het wel, want ik begin goed chagerijnig van het hele verhaal te worden....

Joris_Scholte 0

16 jaar

Ben vandaag zelf maar weer naar de dealer gegaan. Heb de aircozekering en het aircorelais er uit getrokken, en de motor gestart. Verrassing, want de motor sloeg niet af. Relais terugplaatsen, motor slaat nog steeds niet af. Na het terugplaatsen van de zekering slaat de motor na ongeveer 8 seconden af.
Toch een probleem met de aircopomp dus. De aircospecialist gebeld, verhaal uitgelegd en van de week gaan ze t oplossen. Probleem (zo goed als) verholpen dus. Herman, bedankt voor het meedenken!

Mochten er nog aanvullingen en/of wijzigingen zijn, plaats ik ze hier.

Joris_Scholte 0

16 jaar

meegemaakt,sluiting hogedruk schakelaar airco.

bormie 0
badge

16 jaar

[quote=bormie]meegemaakt,sluiting hogedruk schakelaar airco.[/quote]
Ongeveer zoiets. Na terugkomst van vakantie gebeld door aircospecialist; twee kabels tussen pomp en schutbord hebben kortsluiting gemaakt. Na het vervangen van deze twee kabels is het probleem opgelost.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat...

Joris_Scholte 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 855 of stel zelf een nieuwe vraag.