Volvo 855 1993: Weinig vermogen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4

Volvo 855 gle.Ik heb de wagen sinds enkele dagen in bezit.Wanneer de auto koud is en ik start en begin te rijden, rijd hij goed en trekt ook goed. Ongeveer een minuut later begint hij iets te stoten en heb ik veel minder vermogen. Als hij warm is rijd hij wissellend goed en slecht. B.v. ik rij ongeveer 90 km/u en verander de stand van het gaspedaal niet, gaat hij weer stoten en moet ik het gas dieper in drukken om de zelfde snelheid te blijven. Dan na enkele kilometers voel je ineens dat hij beter gaat lopen en moet ik het gas weer eenstuk terug nemen, anders ga ik veel harder rijden. Ook loopt hij dan erg rustig en mooi.
Ik heb vandaag uitgelezen en alle fouten gewist. Heb daarna 70km gereden en daarna het brandstof gedeelte uitgelezen(keuze kabel in contact2).
Dit zijn de codes : 212 Lambdasignaal niet goed of geen signaal.en 113 lambda bovengrens (te mager). Als ik uitlees met keuzekabel in contact7 krijg ik 111. Ik heb alles uit het Zweeds moeten vertalen, vandaar dat het misschien iets raar overkomt.
Ik heb afgelopen maandag een nieuwe lambdasond gemonteert en hier in zweden op herkeuring gegaan. Reseltaat, Hc waarde te hoog( 1,29 inplaats van tussen de 0,96-1,04). Dus afgekeurd.
Heeft iemand een oplossing voor mij?

volvo850gle

Geplaatst door volvo850gle (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 855? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je schrijft: Hc waarde te hoog( 1,29 inplaats van tussen de 0,96-1,04)
Bedoel je daar het lambdagetal mee, want HC heeft geen cijfers achter de komma.

Heel hoog lambdagetal betekent heel veel Zuurstof in de uitlaatgassen.
Dat gecombineert met de foutcodes op de lambda doet mij vermoeden dat de uitlaat lek is.
Lek moet zich tussen de motor en de lambdasonde bevinden en verstoort het signaal van de lambdasonde.
Misschien uitlaatspruitstukpakking?

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Inderdaad foutje van mij, Hc 070 (100) staat op het formulier. 1,29 is de lambdawaarde. ik ga meteen zoeken naar een eventuele lekkage.
Ik kom er nog op terug.

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Ik heb de uitlaat dicht laten houden door iemand en toen onder de motorkap geluistert en geroken dit heb ik ook onder de wagen gedaan maar ik hoor geen gesis en ruik ook geen uitlaatgassen in die omgeving.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de uitlaat dicht is, kan de grote hoeveelheid zuurstof alleen uit de motor komen doordat er 1 (of 2) cylinders niet meedoen.

Loopt de motor op alle cylinders?
Hoe oud zijn de bougies?
Staan er op het formulier nog meer waardes van de gasmeting? Zo ja, geef die ook door (Co2, O2, Co)

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Ik de wagen nog niet zolang maar de vorige eigenaar zei dat luchtfilter en bougies pas zijn vernieuwt. Van de luchtfilter weet ik het zeker want die heb ik bekeken en die is nieuw. roto en verdelerkap zien er ook goed uit. Toen ik de wagen gekocht heb was hij niet afgekeurd op de emissiewaarden. de vier waardes waren allemaal niet goed en de verkoper zei dat de lambdasond vervangen moest worden en dat hij dan goed gekeurt zou worden. Met die oude lambdasond erin liep de wagen goed, geen stoten en geen verandering in vermogen. de lambdasond die ik erin gezet heb is een universele van biltema( een winkelketen met onderdelen voor de meeste auto,s).Volgens de criteria kon je zien aan de kabels van de lambda wat voor een erin zit. 4 kabels waarvan een rode betekende dat er een titanium lambdasond inzit. Dus heb ik er zo een gekocht.
Kan daar de fout liggen? kan ik op een of andere manier meten aan de bekabeling van de lambda of hij de goed waarde door geeft?de motor loopt op 5 alle cilinders.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik ken deze lambdasondes niet, maar op grond van de beschrijving zou ik de oude weer terug zetten, een nieuwe originele kan altijd nog.
Dan een stuk rijden en dan weer foutcodes uitlezen.

Enig idee van de emissiewaardes van de keuring voor de aankoop?
Heb je voor het wisselen van de lambdasonde misschien ook foutcodes uitgelezen?

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Ik ga eerst foutcodes wissen, en danhet nog eens proberen met de oude lambdasond. ik hou je op de hoogte van het reultaat.
Bedankt alvast voor je tips.

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Ik heb de oude lambdasond terug geplaatst en de foutcodes gewist. daarna ongeveer 20km gereden. De wagen liep goed,geen vermogen verlies en geen stoten, gewoon zoals hij lopen moet. Uitgelezen nieuwe foutcodes 212 geen lambdasignaal. 521 verwarming lambdasond fout.

De foutcodes voor het wisselen van de oude naar de nieuwe waren, 122,123,212,113,521.
de emissiewaardes van de keuring,CO O,9 (0,5) CO 2500 3,0 (0,3) HC 345 (100) Lambda 0,92 (0,96-1,04)
Commentaar van het raport, HC-gehalte stationair :te hoog
Co-gehalte verhoogt stationair: te hoog
CO-gehalte stationair: te hoog
Lambda-waarde verhoogt stationair: fout
Ben er achter gekomen dat die nieuwe lambdasond specifiek voor een 20 klepper is en die van mij is een 10 klepper. wat ik nog vergeten ben te vragen is: waar krijgt de toerenteller zijn signaal van? De toerenteller doet het namelijk niet bij lage toerentallen,maar als ik door trek tot ongeveer 3500-4000 toeren dan springt de wijzer in eens op 5000.als ik het gas los laat dan valt de wijzer bij het zelfde toerental (3500-400) weer op nul. Ben benieuwt naar je reactie.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Die oude lambdasonde is dus echt kapot en dan gaat de motor kennelijk wat rijker lopen.
Dat rijdt lekker ja, maar daar kom je de keuring niet mee door.
Maar het is wel een aanwijzing dat er met de motor zelf en de onsteking weinig aan de hand kan zijn.

Ik denk dat de nieuwe lambdasonde de verkeerde is en met een foutief signaal de hele boel ontregelt.
Dat veroorzaakt dan het stoten, verminderd vermogen en de andere klachten.

Ik denk niet dat het signaal voor de toerenteller verkeerd is, maar eerder je toerenteller zelf defect.
Signaal komt ofwel rechtstreeks van de motor-computer of van de bobine.
Bobine komt alleen in aanmerking als dat een enkelvoudige bobine is en je een verdeler hebt.

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Nou dan ga ik een orginele halen en monteren. Ik laat het resultaat nog wel even weten. Dank je wel voor alle raad.

Volvo-Specialist (0) PRO, 13 jaar geleden

De lambdasondes van de 10 en de 20 kleppers werken precies andersom tov elkaar !!

De lambdasonde van de 20 klepper werkt "normaal", arm 0 volt, rijk 1 volt.
De lambdasonde van de 20 klepper werkt "andersom", arm 5 volt, rijk 0 volt !!

rensk001 (0) PRO, 13 jaar geleden

Er zijn ook bij een B5252F motor 2 type's. Ligt aan het chassisnummer. Laatste 6 cijfers.
9207998 854 tot ch.nummer 069909. 855 tot 000802.
9207999 na deze ch. nummers.

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Hallo, ik heb een originele lambdasond bij volvo besteld en erin gemonteerd. Alle waardes zijn goed enkel HC is 133 en moet 100 of minder zijn.
Foutcode uitgelezen 521- verwarming lambdasond fout of voorverwarming lambdasond fout. ik heb geen electrisch schema dus weet ook niet waar ik nu kan gaan meten.

volvo850gle (0), 13 jaar geleden

Ik heb gisteren deolie ververst, nieuwe filter en nieuwe bougies gemonteerd. HC waarde is nu 56 en dus is de wagen goed gekeurd. Dit was natuurlijk het belangrijkste. Foutcode 521 blijft terug komen, iemand een idee wat ik kan doen? Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 855 of stel zelf een nieuwe vraag.