Volvo V40: Startprobleem V40

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Heb een V40 uit 1997 gekocht met nu 309606km op de teller.
Auto is altijd dealer onderhouden geweest en rijd voortreffelijk.
Distributie is vorig jaar vervangen bij 277000km.

Alle kleine problemen die je onvermijdelijk tegenkomt bij een oudere auto heb ik inmiddels opgelost.
Alleen het laatste krijg ik niet gevonden.
De motor start 's morgens gewoon slecht.
Als hij langer dan een uur stilstaat ook.
Het duurt dan tot ongeveer 10 seconden voor hij aanslaat waarna hij even naar benzine stinkt.

Maar hij slaat wel altijd aan. (geen rook uit de uitlaat).

Ik heb de overige treats al gelezen maar die geven niet exact hetzelfde probleem te zien of het betreft diesels en de mijne rijd op benzine en gas.

Om uit te sluiten dat 1 van de gasinjectoren lekt heb ik de gastank leeg gereden en omgeschakeld naar benzine.
Maar het probleem blijft onveranderd bestaan.

Wie kan en wil mij helpen?

Daarnaast heb ik nog een vraag.
Als ik het systeem omschakel naar gas moet dan de brandstofmeter dienen als meter voor de gastank?
NB. de auto doet dit omschakelen normaal zelf maar het is weleens voorgekomen dat het gas op was.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Met vriendelijke groet
Robert

Robert.J.B

Geplaatst door Robert.J.B (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je het contact aan zet: hoor je dan de benzinepomp lopen?
Zo ja, wacht 2 seconden met daadwerkelijk starten.
Zo nee, start kort (1 a 2 seconden), contact uit en weer aan en dan starten tot de motor aan slaat.
Gaat het nu beter?

Andere mogelijkheid is dat de koelvloeistof temperatuur sensor voor de motor-computer verkeerd aangeeft.
Dat kun je laten uitlezen in live data - wel na minstens 1 uur stil staan.

Robert.J.B (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Als je het contact aan zet: hoor je dan de benzinepomp lopen?
Zo ja, wacht 2 seconden met daadwerkelijk starten.
Zo nee, start kort (1 a 2 seconden), contact uit en weer aan en dan starten tot de motor aan slaat.
Gaat het nu beter?

Andere mogelijkheid is dat de koelvloeistof temperatuur sensor voor de motor-computer verkeerd aangeeft.
Dat kun je laten uitlezen in live data - wel na minstens 1 uur stil staan.[/quote]
Als ik het contact aanzet hoor ik kort de pomp lopen (ong.2 sec.) daarna niet meer.
Het starten na 2 seconden geeft ook slecht resultaat, het starten na kort en opnieuw starten was naar mijn gevoel iets of wat sneller, maar zeker weten doe ik dat niet.
Zal het straks nog eens proberen.

Waar kan ik die koelvloeistof temperatuur sensor voor de computer vinden?
Ik ben nogal visueel ingesteld dus als iemand een plaatje heeft dan graag.

Alvast bedankt!
Robert

Taunusatmocossie (0), 12 jaar geleden

Helaas is dit standaard, heb zelf ook dezelfde Volvo en ook op gas, wat betreft de meter, bij ons zit er een aparte meter met ledjes voor de gastank, de benzine meter is alleen voor de benzinetank, maar je gastank leegrijden is juist erg slecht, bij ons ging het motorcompartment lampje branden terwijl hij wel goed reed, en pas later bleek dat dat was omdat de gastank helemaal leeg was gereden, tank volgegooid na eerst een tijd op benzine te hebben gereden, en toen ging hij uit en is niet meer aangegaan.
De reden dat het starten langer duurt, is omdat de auto altijd op benzine start en daarna automatisch op gas schakelt, hierdoor word de benzinetoevoer leeggetrokken tijdens het omschakelen, als je dan de auto weer start moet hij eerst weer benzine oppompen in de leiding en dat duurt een paar seconden, dus ik zou eerst een tijdje alleen op benzine rijden en je gastank vol gooien, en na een tijdje zal het iets beter gaan, maar verwacht niet dat hij ineens start na de sleutel omgedraaid te hebben, dat doet een Volvo niet.

Robert.J.B (0), 12 jaar geleden

[quote=Taunusatmocossie]Helaas is dit standaard, heb zelf ook dezelfde Volvo en ook op gas, wat betreft de meter, bij ons zit er een aparte meter met ledjes voor de gastank, de benzine meter is alleen voor de benzinetank, maar je gastank leegrijden is juist erg slecht, bij ons ging het motorcompartment lampje branden terwijl hij wel goed reed, en pas later bleek dat dat was omdat de gastank helemaal leeg was gereden, tank volgegooid na eerst een tijd op benzine te hebben gereden, en toen ging hij uit en is niet meer aangegaan.
De reden dat het starten langer duurt, is omdat de auto altijd op benzine start en daarna automatisch op gas schakelt, hierdoor word de benzinetoevoer leeggetrokken tijdens het omschakelen, als je dan de auto weer start moet hij eerst weer benzine oppompen in de leiding en dat duurt een paar seconden, dus ik zou eerst een tijdje alleen op benzine rijden en je gastank vol gooien, en na een tijdje zal het iets beter gaan, maar verwacht niet dat hij ineens start na de sleutel omgedraaid te hebben, dat doet een Volvo niet.[/quote]
Bedankt voor je reactie echter heb ik wel mijn bedenkingen.
Hier verderop in de straat staat ook een V40 op Gas en die start wel direkt.

Daarnaast rijd ik nu al 30 jaar op gas en sinds de 90er jaren starten die standaard eerst op benzine.
Dit is de eerste auto waar ik tegen dit probleem aanloop.
Ik rijd hiernaast ook in een Grand Scenic (ook op gas) en daar slaat de motor aan op de eerste tik dat ik de startknop in druk.
Ook mijn vorige voertuigen startten op het moment dat ik de sleutel omdraaide.
De relais die de boel afsluiten en openen moeten ervoor zorgdragen dat de leidingen niet leeglopen.

Ik zeg niet dat het niet zo is en een starttijd van 2 seconden zou ik nog aanvaardbaar vinden maar 10 seconden en dan nog alleen als hij langer dan 1uur stilstaat?

Brengt mij wel op het idee om deze leidingen op lekken te (laten) controleren.
Dan kunnen ze hem gelijk uitlezen om te zien of de koelvloeistof temperatuursensor eventueel een verkeerde waarde doorgeeft.

Waar kan ik deze vinden?

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Id. Robert, wat (Taunusatmocossie Particulier Echte naam: Kees) schreef gaat mank. Bij een injectiesysteem wordt de leiding/ toevoer niet leeggetrokken. Dat was voorheen bij de carburateur auto´s wel zo.

Controleer je benzinepomp. Het starten begint inderdaad op benzine. Is deze benzine niet te oud? Is de benzine niet vervuild? Benzinefilter.??

Robert.J.B (0), 12 jaar geleden

[quote=Ralf_Jensen]Id. Robert, wat (Taunusatmocossie Particulier Echte naam: Kees) schreef gaat mank. Bij een injectiesysteem wordt de leiding/ toevoer niet leeggetrokken. Dat was voorheen bij de carburateur auto´s wel zo.

Controleer je benzinepomp. Het starten begint inderdaad op benzine. Is deze benzine niet te oud? Is de benzine niet vervuild? Benzinefilter.??[/quote]
De benzinetank wordt elke maand tot bijna 1 kwart leeggereden en daarna weer tot 3kwart gevuld dus ik denk niet dat de benzine te oud is.
Aanvoerleiding losgeschroefd voor de injectors en daar spuit de benzine gelijk uit als ik probeer te starten.
Benzine is helder en ziet er zo op het oog niet vervuild uit.
Ik zal in ieder geval het filter vervangen want dat is nooit verkeerd.

Mvg.....Robert

Robert.J.B (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost.

Ben naar de dealer gereden en deze vertelde mij dat ook als je je gastank leegrijd,het systeem onder druk blijft staan.
Advies, maak de injectors van je gas los en let op dat de kleine rubbers (O-ringetjes) die er inzitten niet verloren gaan.

Duw dan de injectors 1 voor 1 in een kopje water, degene die lekt zal bellen veroorzaken.

Gedaan, 1 voor 1 in een kopje water en nummer 4 begon bellen in het water te blazen.
Deze was dus lek en heb ik vervangen. (€ 20,= op de sloop)
Alles weer gemonteerd, starten en hij sloeg meteen aan.
Tot nu toe start hij elke keer als ik de sleutel omdraai meteen!

Iedereen bedankt voor het meedenken, jullie hebben mij op het goede spoor gezet en daarmee dit probleem helpen oplossen.

Met vriendelijke groet, Robert

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.