Volvo 850: Sterk inhouden en bijna afslaan

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5i

Dag allemaal,

Ik heb een heel verhaal maar hoop dat jullie mij verder kunnen helpen voordat ik toch naar een (erkend) garage moet.

Ik heb een namelijk probleem met mijn auto (Volvo 850 2.5i Luxury-Line (1994) met ong. 360.000 km op de teller, benzine), hij houd enorm in (met optrekken en tijdens het rijden) en bij stationair lopen valt hij net niet uit maar de hele auto trilt zowat uit zijn voegen.

Ik zal even uitleggen wat er vooraf gebeurd is en wat ik tot nu toe gedaan heb.
Voor mijn vakantie kreeg ik een lekkage aan de benzine tank, bleek een gescheurde leiding boven op de tank die we hiervoor een stukje gekanteld hebben om te repareren. Verder geen probleem. Tijdens de rit hebben we verkeerde benzine getankt (super E10?) waardoor later het lambda lampje begon te branden. Tijdens de vakantie (Kroatië) hebben we geen problemen met de auto gehad , ook al hebben we alle bergpassen van Duitsland, Oostenrijk en Italië gehad. Maar op terug weg vlakbij thuis begon de auto ineens een beetje in te houden maar dat werd na enkele dagen steeds erger. Nu moet ik na starten gelijk gas blijven houden(koude motor) zodat hij niet uitvalt, de hele auto schud als een gek. Met optrekken en tijdens het rijden houd hij in en schokt de auto en moet ik veel met de koppeling spelen om op gang te komen (ook met warme motor). Hij mist ook kracht na mijn idee.

Ik heb het volgende, na deze forum deels doorgenomen te hebben, gedaan.

Ik heb de computer uitgelezen en deze gaf aan dat de lambda natuurlijk niet goed was, deze vervangen voor een nieuwe. Hierna gaf de computer geen fouten aan.

Tevens heb ik de benzinefilter vervangen i.v.m. dat de tank gekanteld is geweest en het wel eens mocht gebeuren.

Ik heb de vlamdover vervangen (was nodig) en enkele vacuümslangetjes vervangen (zat verstopt of was poreus) en schoongemaakt.

De stationair regelaar en de gasklep (zoveel als mogelijk) schoongemaakt.

De rotor en verdeelkap en bougies vervangen.

En enkele stekkers (waarvan ik de naam niet van weet) onder de luchtfilter schoongemaakt.

Aangezien ik diverse eventuele oorzaken op het forum voorbij heb zien komen is mijn vraag of jullie mij op weg kunnen helpen en eventueel vertellen wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt !

Groeten Ted

Teddy

Geplaatst door Teddy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 850? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Highway (155) PRO, 11 jaar geleden

kijk ens na de benzinedrukregelaar onder de brandstof galerij? trek daar het vacuumslang af als daar benzine uit komt heb je misschien de oorzaak.

Teddy (0), 11 jaar geleden

Dank Highway voor je reactie.

Hier komt geen benzine uit. Het is wel zo als ik de vacuumslang eraf haal dat de motor iets beter "lijkt" te draaien.
De zuigkracht van de vacuumslang is goed, deze blijft aan mijn vinger hangen als ik hem afsluit.

Highway (155) PRO, 11 jaar geleden

Als hij dan iets beter gaat lopen zul je verder moeten zoeken in het vacuum. Bij de stuurpomp aan het spruitstuk (niet of nauwelijks te zien) zit ook een vacuumslangetje en die loopt onder het spruitstuk door. De vacuumslagentjes gaan meestal schuren en een heel klein gaatje kan voor veel problemen zorgen.
Op het spruitstuk zit een slangetje dat in de bocht poreus wordt.

Teddy (0), 11 jaar geleden

Dank je voor het meedenken Highway :D
Ik zal deze morgenochtend opzoeken en controleren. Ik heb nog genoeg vacuumslangetjes liggen mocht het nodig zijn.

Highway (155) PRO, 11 jaar geleden

remmen reinger spuiten kan ook helpen het mogelijke lek te vinden.

Teddy (0), 11 jaar geleden

Ik krijg op de computer nu twee foutcodes vermeld op A2, deze was ik niet eerder tegen gekomen en kan ze ook niet vinden op de lijsten :(

|De eerste is 1-2-2 en de tweede 5-1-2. Ik heb de computer enkele malen na gekeken en dit is de eerste keer dat deze langs komen.

Bij de rest:

A1 - wordt niks aan gegeven
A2 - 1-2-2 & 5-1-2
A3 - 1-1-1
A5 - wordt niks aan gegeven
A6 - wordt niks aan gegeven
A7 - 1-1-1

B1 - wordt niks aan gegeven
B2 - 1-2-2
B3 - wordt niks aan gegeven
B5 - 1-1-1
B6 - wordt niks aan gegeven
B7 - wordt niks aan gegeven

Enig idee?


Wel even naar het vacuumslangetje gezocht maar niet gevonden, morgen heb ik even iets meer tijd.

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

1-2-2 Luchttemperatuursignaal ontbreekt of is onjuist
5-1-2 Lambdaintegrator ondergrens

Controleer je inlaatsysteem op valse lucht. Geeft je inlaatluchttemperatuursensor wel de juiste temperatuur aan (blauwe sensor in je inlaatluchtslang)
Deze types hebben boven de radiateur een MAP sensor die kunnen ook weleens de geest geven. (zit een vacuumslangetje aan)

Herman BMW (0) PRO, 11 jaar geleden

Als ik het goed zeg heeft een 20V een luchtmassameter en een 10V een MAP sensor met inlaatluchttemperatuursensor.
Maar dat zie jezelf snel genoeg!

Teddy (0), 11 jaar geleden

[quote=Herman Volvo]1-2-2 Luchttemperatuursignaal ontbreekt of is onjuist
5-1-2 Lambdaintegrator ondergrens

Controleer je inlaatsysteem op valse lucht. Geeft je inlaatluchttemperatuursensor wel de juiste temperatuur aan (blauwe sensor in je inlaatluchtslang)
Deze types hebben boven de radiateur een MAP sensor die kunnen ook weleens de geest geven. (zit een vacuumslangetje aan)[/quote]
Dag Herman. Was een foutje van mijn, ik had de blauwe sensor in de inlaatluchtslang vergeten terug te doen en hing er naast ;( De computer geeft de geruststellende 1-1-1 aan.

De facuumslangetje naar de MAP sensor had ik al gecontroleerd en daarvan de bevestigingsrubber van vervangen. Klopt dat als je deze ,tijdens het draaien van de motor, lostrekt dan de motor direct afslaat?

Teddy (0), 11 jaar geleden

[quote=Highway]Als hij dan iets beter gaat lopen zul je verder moeten zoeken in het vacuum. Bij de stuurpomp aan het spruitstuk (niet of nauwelijks te zien) zit ook een vacuumslangetje en die loopt onder het spruitstuk door. De vacuumslagentjes gaan meestal schuren en een heel klein gaatje kan voor veel problemen zorgen.
Op het spruitstuk zit een slangetje dat in de bocht poreus wordt.[/quote]
Dag Highway

Klopt het dat ik, om bij dat vacuumslagentjes (niet gevonden nog) te kunnen komen, de spruitstuk weg of gedeeltelijk moet halen?


Nog een vraagje, kan het zijn dat de carter ontluchting verstopt zit? Omdat het mij opvalt dat bij gas geven kleine rookpluimpjes (niet altijd) uit de vlamdover (huis) en langs de peilstok komen. Ook de onderkant van de peilstokbuis is nat (olie).

Highway (155) PRO, 11 jaar geleden

Om het goed te controleren is het wel makkelijker en nu wil je toch je carterventilatie controleren. Onder het spruitstuk zit de een zwarte pot olie/water afscheider kun je deze ook goed schoonmaken.

Teddy (0), 11 jaar geleden

Dank Highway, ga er spoedig mee beginnen.

Teddy (0), 11 jaar geleden

Dag alle,

Ik heb eindelijk de auto gedaan, alle onderdelen van de carterventilatie vervangen en zoveel als mogelijk de doorgang naar de carter toe schoon gemaakt. De pot en de leidingen zaten verstopt. Was wel nodig dus. Tevens de accu vervangen, deze was per ongeluk door een kortsluiting overleden :(
Alleen het heeft niet geholpen.

Ik heb even de stekker van de nokkenas sensor los gehaald en de motor ging wel beter stationair lopen maar het inhouden blijft :(

Zou het toch een sensor probleem kunnen zijn ? of een inwendig motor probleem?

groeten Ted

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 850 of stel zelf een nieuwe vraag.