333 bezoekers online

Volvo 66 1980: Stoterstangen

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat

Hallo,

Mijn naam is Casper en ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Volvo 66, met een standaard 1100 cc Renault blok met onderliggende nokkenas. Sind een paar weken ben ik bezig met opknappen. Helaas stuitte ik op een probleem.

Het blok heeft last van blauwe uitlaatgassen (vooral het starten). Het blok heeft een tijdje stil gestaan en startte enorm slecht, dus ben maar begonnen met de basics. Aller eerst een compressie test (tussen 11-13 bar). Vervolgens nieuwe bougies, olie, filters, brandstofleidingen etc gemonteerd. Nog steeds niet startte hij niet goed. Na het ruiken van kortsluiting in de solenoid van de start motor een nieuwe geplaats.

Dit resulteerde in een beter startende motor maar had geen effect op de uitlaat gassen. Dus het volgende plan was om de kleppen te stellen, maar toen ik de klepdeksel er aftilde kwam ik er achter dat er een paar stoterstangen krom waren.

Ik heb geen idee wat ik hier mee moet, dus na wat rond vragen bij mede knutselaars hoorde ik de volgende opties:
- de stoterstangen huidige richten
- nieuwe (2e hands) stoterstangen plaatsen
- de vorige opties plus de kop vlakken, kleppen slijpen en afpersen
- nieuw blok kopen

Dus nu zit ik met de volgende vraag, kan iemand mij helpen mijn problemen op te lossen?

1000 maal dank!

Groet Casper

Cappie94

Geplaatst door Cappie94 , lid sinds 4 weken geleden

4 Reacties

voyager, 4 weken geleden

Nou, eerst de kop onderzoeken of de kromme kleppen niet meer schade aangericht hebben, door kop afhalen, naar revisie bedrijf brengen. Daar zijn ze deskundig genoeg om te bepalen hoe verder. Met wat geluk blijft het beperkt tot een paar kromme kleppen.

    Dus kromme stoterstang betekend automatisch kromme kleppen? - Cappie94, 4 weken geleden

bert klein PRO, 4 weken geleden

Eerst klepspeling opmeten heb je met aanzienlijk meer speling op bepaalde kleppen en komen die overeen met de kromme stoterstangen, dan tuimelaaras kontroleren als deze te weinig smering hebben gehad gaan ze ook krom.
Bij blauwe olierook tijdens het starten zijn meestal de klepseals defect, deze zijn te vervangen voor de geoefende vakman zonder de cijlinderkop te demonteren

voyager, 4 weken geleden

De kromme stoter stangen betekenne niet altijd kromme kleppen. Wel, gezien lastig starten en blauwe rook is mogelijk verstandig om het na te trekken.

Beste antwoord, geplaatst door Punt PRO, 4 weken geleden

Kromme kleppen betekent geen compressie en aan de waardes te zien valt dit af . Klepstelen kunnen ook vast gaan zitten met kromme stoterstangen tot gevolg . Die stangen kun je wel richten .

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 66 of stel zelf een nieuwe vraag.