Volvo S60 2004: stroef schakelen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5

S60 D5 in 2004 nieuw gekocht, maar na een jaar of twee, met weinig kms, begint ie stroef te schakelen, maar niet structureel. Als ik de pook ´s ochtends eerst even door alle versnellingen heen en weer duw voor het rijden, dan komt ie langzaam los, en gaat het rijden normaal. Het lijkt er niet op dat de koppeling niet vrijkomt, maar wat anders. Iemand ervaring? Iets met de kabel bediening?

Remco loggica

Geplaatst door Remco loggica (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

De prise as moet gesmeerd en ontroest worden. Dit betekent een demontage van de versnellings bak en Prise as ontroesten en insmeren met vet.

Remco loggica (0), 16 jaar geleden

[quote=volvoxc90]De prise as moet gesmeerd en ontroest worden. Dit betekent een demontage van de versnellings bak en Prise as ontroesten en insmeren met vet.[/quote]
Dank, maar ik begrijp het verband niet tussen roest op de prise as en stroef schakelen, want de koppeling komt wel goed vrij. En een roest op een prise as daar trap je het druklager toch wel doorheen? Ik ga ervan uit dat je wel ervaring hebt, en dat het probleem verholpen is als je de bak er achter weghaald. Zou het niet kunnen zijn als je de bakbediening losneemt en weer vastzet dat het daarmee verholpen is?

volvoxc90 (0) PRO, 16 jaar geleden

Even voor de duidelijkheid het is geen grote bonk roest. De koppelingsplaat zit op de prise as en door lichte roest en geen vet wil de koppelingsplaat niet schuiven. Als je de koppeling in trapt blijft het als het waren plakken. Je zult waarschijnlijk het meeste last hebben in de eerste en achteruitversnelling en zo als je al beschreef in de morgen.

Schakelkabels komt zeldzaam voor en dat is meestal bij nieuwe auto's. Het zit dan in de kabels zelf.
Het losnemen waar u het over hebt zal geen resultaat hebben maar het kan ook geen schade veroorzaken als je het wilt proberen.

Remco loggica (0), 16 jaar geleden

[quote=volvoxc90]Even voor de duidelijkheid het is geen grote bonk roest. De koppelingsplaat zit op de prise as en door lichte roest en geen vet wil de koppelingsplaat niet schuiven. Als je de koppeling in trapt blijft het als het waren plakken. Je zult waarschijnlijk het meeste last hebben in de eerste en achteruitversnelling en zo als je al beschreef in de morgen.

Schakelkabels komt zeldzaam voor en dat is meestal bij nieuwe auto's. Het zit dan in de kabels zelf.
Het losnemen waar u het over hebt zal geen resultaat hebben maar het kan ook geen schade veroorzaken als je het wilt proberen.[/quote]
Dank voor je tips! Ik zal eens voorzichtigaan gaan beginnen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.