sinds enige tijd valt het me op dat mijn stuurbekrachtiging begint te janken nadat de olie op temperatuur is. Na controle blijkt het olieniveau goed te zijn en er ook geen lekkage zichtbaar is.Moet de olie vervangen worden ? of kan ik het systeem ontluchten ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Rene,
Ik heb ook een probleem aan mijn stuurbekrachtigingspomp en heb het volgende uitgezocht:
Wij hebben een Ford KA 1.3 uit maart 2000 en er staat nu een kilometerstand op van ongeveer 72.000 ( iets meer ).
Zodra je de motor start, dan hoor je al een gierend geluid en dat geluid loopt mee met het toerental en is een soort jankend geluid.
Nu kun je dat controleren, zodra je de motor start, dan moet je het geluid al horen en als je, terwijl je dus stil staat, aan je stuur draait, iets naar links en dan weer naar rechts, dan merk je meteen dat het gieren reageert op je stuurgedrag.
Zodra je rijdt, is het ergste wat er kan gebeuren: dat je stuurbekrachtiging totaal uitvalt.
Je normale remmen werken dan gewoon door, maar je merkt dat het heel zwaar gaat, zoals je misschien vroeger gewend was.
Het gejank wordt steeds erger en ineens merk je dat er wat weerstand gaat ontstaan tijdens het sturen, dat is het begin van het einde van je stuurbekrachtiging, maar het kan geen kwaad.
Je kunt even kijken in het reservoir van je stuurbekrachtigingsvloeistof, die moet natuurlijk wel op niveau zijn, maar als die bruinachtig, of zelfs tegen donker aan gekleurd is, dan is je stuurbekrachtigingspomp verbrand en moet dan vervangen worden, wat bij ons het geval is.
Kosten voor een tweedehands stuurpomp blijkt voor ons, dus voor een Ford KA 1.3 ongeveer te varieren van ¤ 70.00 tot ¤ 100.00 exclusief het uit en inbouwen.
Volgens een keurmeester in de garage is het ongeveer 1 uur werk.
Ik hoop dat ik je zo wat heb kunnen helpen, verder weet ik er ook niet al te veel van, maar ik heb het laten controleren door 2 keurmeesters en beiden kwamen zij met de zelfde verhalen om het te controleren.
Laat je het even weten hoe het bij jou is afgelopen?
Ben heel benieuwd.
Christo
Hallo Christo,
Het probleem is eindelijk opgelost, na lang zoeken en navragen kreeg ik de tip om eens de olie te wisselen alhoewel dit eigenlijk niet noodzakelijk is. Toen ik de olie uit het reservoir gehaald had zag ik dat er een pijpje los in lag. Dit is de aanzuigleiding.Deze leiding zit weer met een koperen pijpje in het reservoir bevestigd, nadat ik deze weer opnieuw had vast gezet en opnieuw olie bijgevuld bleek alles weer prima te werken. Dus de pomp heeft waarschijnlijk lucht mee aangezogen, vandaar dat jankende geluid.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar