auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo XC90 2004: Tal van klachten na motor vervangen (bij 225.000KM!)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: D5, Motorinhoud (cc): 2400

Begin dit jaar begaf de motor het van mijn XC90

Toen ik 's avonds op de snelweg reed merkte ik dat hij niet boven de 178km/u uit kwam. Hij verloor als het ware vermogen.
Bij de eerste afrit (met stoplicht) sloeg de motor af en deed er 10sec. over om weer te starten.
Bij het volgende stoplicht sloeg de motor weer af, het duurde nu zeker 20sec. voordat de motor weer startte (startmotor draaide,.. maar motor sloeg niet aan).

De volgende dag ben ik direct naar de plaatselijke garage gereden (1km verderop). Tijdens de rit ging heel even het olie lampje branden en een waarschuwing op het display: "olie druk...", ik zag de melding maar gedurende 1 seconde.

Bij de garage heeft men er 5liter olie bij gegooit! (in een XC90 gaat max. 6,5 liter).
We hebben de auto even stationair laten draaien en an 20min. ben ik weer weggereden. Tijdens de rit merkte ik dat de koppeling slipte als ik veel gas gaf.
Tijdens dezelfde rit belde de garage: "U kunt beter stoppen, de helft van de olie ligt hier op de grond".

Ik ben inderdaad gestopt en de auto is naar de garage terug gegaan.
Bij de garage heeft men de motor open gehad en zag men dat de krukas uit zijn lagers was gelopen en de motor rondom was weggesleten. Door de speling die de nokkenas nu had was de koppeling stuk gegaan en was alle olie uit de motor gelopen,.. langs de koppeling.. dit verklaarde ook dat de koppeling slipte.

Ik was dus flink aan de beurt:
- Motor vervangen
- Koppeling vervangen
- Distibutie riem vervangen
- Stabilisator stangen vervangen
- Nog tal van kleine zaken vervangen...
- Bij het loshalen van de wielen brak men het velgenslotje dus moesten deze worden utigeboord (dit is een beetje te zien aan de binnenkant van de velg)

Tevens een heeft de auto een grote beurt gehad en zijn:
- De remblokken (voor) vervangen
- Filters vervangen

Daarnaast is:
- De Koppelingssensor vervangen (dit was op mijn verzoek, een sensor onder het pedaal, deze gaf soms een melding en dan deed de cruise control het niet meer).


[b]Problemen[/b]
Twee dagen nadat de motor+koppeling was vervangen merkte ik dat de auto erg schudde wanneer je in de 6e versnelling 80km/u reed en dan het gas intrapte!
Het schudde hield op bij 110km/u. Hetzelfde effect was merkbaar in de 5e versnelling.
Ik heb hierover de garage gebeld en zou dezelfde week nog langskomen.

3 dagen later reed ik de bocht om en sloeg de motor af, hij wou niet meer starten.
De ANWB erbij en die heeft de auto uitgelezen en gezocht: Het bleek dat de brandstofpomp eraf was gevallen! 2 bouten waarmee deze vastzat waren afgebroken! De ANWB monteur heeft de brandstofpomp weer vastgezet en ik ben de volgende dag langs de garage geweest. De brandstofpomp had men met motor en al 1 week geleden vervangen. De ANWB monteur vermoedde dat men de brandstofpomp niet met alle bouten had vastgezet (4 of 5 stuks) en dat daarom de 2 bouten waren afgebroken.

Het schokken/trillen tijdens het gaf geven in de 6e versnelling was nog steeds aan de orde.

Volgende garage moest een motorsteun (een stalen ding met rubber erin) en een vacuümsteun (een ei vormig stalen ding) worden vervangen, die zorgen dat de motor recht blijft liggen en bij het optrekken en remmen iets wordt bijgesteld.

Ook na het vervangen van deze 2 onderdelen is het probleem niet opgelost.
De garage is ermee naar een Volvo specialist in Utrecht gegaan, men denkt nu dat het probleem in het twee massa vliegwiel zit, hier zou een rubber overheen zitten wat vermoedelijk door de lekkende olie is weggesleten.
(materiaalkosten voor een nieuw twee massa vliegwiel a € 780,-).


[b]Daarnaast lopen nog steeds 3 andere problemen:[/b]

[b]1) [/b]Aangezien het koppelingspedaal een beetje piepte (ik dacht meer aan invetten van het scharnier) heeft men met het vervangen van de motor gelijk een veer voor het koppelingspedaal vervangen.
Sinds toen voelde het pedaal sompig aan en kwam het niet direct terug als je het los liet (dit duurde ongeveer 0,7sec). Toen ik bij de dealer langs ging zei deze dat dit absoluut niet zo hoorde en of het al was ontlucht (ja, dat had de garage al gedaan).
Met onderzoekt dit probleem nog en denkt aan iets met tegendruk..?

[b]2) [/b]Ook heeft men gelijk de remblokken vervangen.
Sinds toen kraakt de auto echter bij het remmen. Net alsof er een remkabel door de auto heen trekt. Ook kraakt de auto bij het rustig oprijden van een drempel op stoeprandje (helemaal in een bocht).
Volgens de garage zit dit in 2 steunen waar rubbers omheen zitten. Hier zat een paar cm speling in.
Met wil deze 2 gaan vervangen.

[b]3) [/b]Daarnaast merkte ik dat nadat men de motor heeft vervangen het stuur een beetje kraakt (aanloopt) bij het terugsturen. Wanneer het stuur helemaal naar links is gedraait en je stuurt terug naar rechts, dan merk je in het begin even alsof er iets aanloopt. Ik realiseer me net dat ik dit laatste probleem nog niet heb gemeld bij de garage. Na wat posts te hebben gelezen hier op problemcar kan het in: -het stuurhuis, een doorvoerrubber, een rubber dat vrij ligt en een lager die er op drukt,..etc. zitten.


Zoals u begrijpt ben ik heel wat geld verder en heb nog steeds alleen maar problemen. De auto heeft dit jaar al 8 weken bij de garage gestaan!
Ik sta bijna op het punt om (na 10 jaar tal van Volvo's te hebben gereden) deze te verkopen en een oude degelijke G-klasse te kopen.

Geplaatst door

roeller (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ten eerste moet ik zeggen dat ik het verhaal van je krukas en lagers nog niet heb meegemaakt wat wel vaker voorkomt is dat de krukaskeerring en het kunstof plug achter je vliegwiel los gaat en er veel olie lekt.
De kunstof plug word vervangen (gemodificeerd) door een stalen plug!
Wat betreft het vliegwiel had de garage deze natuurlijk eerst moeten controleren op axiale en radiale speling i.v.m. dat het een tweemassa vliegwiel is.
Je zou eventueel zelf naar aanleiding van het sturen de doorvoerrubber met lager controleren dit is gemakkelijk te zien vanaf de binnenkant dus even op de knieen onder het dashboard kijken.
Dat trillen kan van je vliegwiel komen maar heb zelf al een keer meegemaakt dat het aan de rechter aandrijfas lag.
Is het subframe wel goed vastgezet kan natuurlijk ook geluid geven bij het remmen.
Dit probleem ligt niet aan de auto maar aan de garage waar hij gerepareerd is.

Herman BMW 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.