auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo XC90 2003: XC90 Automaatbak probleem na verversen olie

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 D5, Motorinhoud (cc): 2400

Hallo,

Na het verversen van de olie in de automaatbak springt de bak op storing als hij warm is en wil niet meer schakelen.

In dezelfde evrsnelling blijven rijden gaat wel, maar in display brand "versnellingsbak service nodig" o.i.d.

Na het afkoelen werkt alles weer als gewoon.

Na controle blijkt dat er de verkeerde olie in is gekomen ATF III-F/G in plaats van ATF HFM.

Zou dit de oorzaak kunnen zijn, of kan het zijn dat er iets teveel olie in zit. Na het peilen stond het peil wel onder het "Hot" maar niet precies op "Cold"

Aangezien de HFM olie voldoet aan JWS3309 en de ATF3 niet.


Groeten Tom

Geplaatst door

Tomramakers (120)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volvo onderdeelnummer: 1161640 voor 4 liter of 1161540 voor 1 liter.

Hallo,

Ik weet welke olie dat is (had moeten zijn dus...) en die voldoet aan de JWS3309..

Maar kan dit de oorzaak zijn van het probleem, is het probleem niveau gerelateerd, of is er iets anders aan de hand ?

Groeten

Tom

Tomramakers 120
badge

12 jaar

Zou goed kunnen natuurlijk misschien is de viscositeit toch teveel verschillend waardoor bij warme olie de drukken in je automaat niet gehaald worden of je solenoids niet meer goed werken.

Herman BMW 0
badge

12 jaar

Hallo,

In totaal gaat er 7 liter olie in, bij verversen wissel je maar 3 liter.

Zou dit dan op te lossen zijn of moet ik op een of andere manier alle olie eruit krijgen?

Groeten Tom.

Tomramakers 120
badge

12 jaar

Er blijft natuurlijk altijd olie achter in koppelomvormer en je automaatbakkoeler dus hebben ze bij volvo een procedure daarvoor en uit mijn hoofd gezegd moet je de grote wartelmoer op je automaat(slang van je koeler naar automaat) losdraaien en bij lopende motor de olie nog opvangen die uit die slang komt.
Je moet het zo zien de olie gaat vanuit je automaat naar je koeler gaat en daarna de automaat weer in en wat je doet met het bovenstaande is dat je alle olie die vanuit je automaat komt en door de koeler heen gaat opvangt (gaat dus niet weer naar de automaat, want je hebt die wartelmoer los) en je zo alle oude olie opvangt.

Herman BMW 0
badge

12 jaar

Maar als je het zeker wil weten bel even een dealer en vraag om een uitdraai.
Want je moet tegelijkertijd ook nieuwe olie via je peilstok bijvullen totdat je ziet dat er schone vloeistof uitkomt.

Herman BMW 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.