Geachte allemaal,
Mijn S40 word afgekeurd op een te hoge CO uitstoot. +/- 0.88 bij sationair en tussen de 2.2/2.5 bij 2500rpm.
Bijkomstigheid is dat de motor moeilijk aanslaat tijdens het starten, behalven als het heeft gevroren :S
Het lampje van de lambda sonde in mijn dashboard brand dan ook altijd.
Bij het uitlezen word de volgende melding gegeven:
Voorverwarming van de voorste lambda sonde ... fout...
Ik heb de voorste Lambda sonde en de katalysator vervangen, maar de fout blijft.
Ook hebben we de aansluiting voor de lambda gemeten, maar ook die krijgt gewoon zijn stroom.
Wanneer we de luchtmassameter er tussenuit halen, word de CO nog hoger, dus ook die doet zijn werk..
Wij komen hier dus niet uit en mijn monteur zegt dat het kan zijn dat de computer defect is...
Heeft iemand het antwoord op dit mistery of wellicht suggesties???
Bij voorbaad hartelijk dank!
Groet Niek.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kat vervangen is waarschijnlijk een beetje voorbarig geweest.
Wat voor signaal geven de lambda-sondes af bij stationaie en verhoogd toerental?
Wat is de exacte foutcode, liefst compleet met nummer?
Overigens, dat lampje is geen lambdasonde lampje, maar een algemeen foutcode lampje. Veel gemaakte fout bij Volvo.
Ik heb helaas geen exacte foutcode, alleen een omschrijving. ("Voorste lambdasonde voorverwarming foutmelding")
Het komt er op neer dat de computer geen signaal/respons krijgt van de voorverwarming van de voorste lambda. (terwijl deze wel stroom krijgt).
Wat voor signaal de lambda's afgeven stationair of op touren is mijn niet bekend .
Het lampje op het dashboard heeft een lambda sonde symbool.
15 jaar
Als hij wel goed start als het gevroren heeft zou ik kijken naar de tempsensors.
Met een tester kunnen ze vaak de waarde uitlezen. Als je tempsensor -40 aan geeft is deze defect.
Je kunt ook kijken wat het singaal van de Lambda doet.
Als je wel spanning krijgt voor de voorste lambda sonde kan de computer op dat gedeelte niet kapot zijn.
De computers van een S/V 40 gaan zelden stuk.
Inderdaad net wat toezicht zegt eerst koelvloeistoftemperatuursensor waarde controleren.
kijk ook even je brandstofdrukregelaar na die op je brandstofrail zit of deze niet lek is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar