I shet normaal dat de temperatuurmeter van mijn volvo 440 1.7 uit 89 soms tijdens het rijden oploopt tot ongeveer 3/4 ?
Ik heb wel eens gehoord dat dat normaal is bij oudere auto's.
Hij is nog nooit in het rood gekomen, ik heb de auto nu 2 maanden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de koelventilator aanslaat en de meter weer terugloopt is alles ok. Laat de motor even een tijd stationair draaien totdat de ventilator aanslaat. Dan zie je de meter weer teruglopen. Houd wel de meter in de gaten dat hij niet aan de kook gaat als de ventilator niet aanslaat.
ik heb ooit een renault 19 gehad ,volgens mij met dezelfde motor als in de 440 zit(1.7) die had dat ook, scheen normaal te zijn, me zusje had toen ook zo'n auto en die had dat ook.....bij stationair en filerijden etc
19 jaar
Bedankt voor de reacties,
Ik ben vandaag naar huis gereden vanuit het werk en heb toen op de meter gelet.
Hij bleef steeds op 3/4 staan en soms er net overheen.
Toen ik thuis was (50 km) heb ik hem stationair laten lopen om te kijken of de vin aan was. Deze was aan. Ik heb m toen een tijdje, 5 min. , laten lopen. Ik zag dat de meter opliep tot wel een halve centimeter voor het rood. Toen begon de vin nog harder te draaien. Ik heb nog een minuutje gekeken maar de temp. bleef hetzelfde en daalde niet. Toen heb ik de motor uitgezet. Komt dit door de extreme hoge buitentemperatuur vandaag? 34 graden...?
19 jaar
Koelsysteem laten reinigen en temp.sensor laten vervangen lost het vermoedelijk op.
Het is normaal dat deze autos vrij hoog oplopen bij file/stationair draaien. (+/- 3/4 kwart en dan horen ze te dalen tot helft of iets lager.
Ik zal je advies opvolgen Quentin, alleen het vreemde is dat de temperatuur wel hoog oploopt maar niet meer daalt..
19 jaar
randy dat klopt dallen doet hij bijna alleen maar als je rijd ik heb zelf ook een 440 1.7cab gehad.
de koelvel krijgt het eigenlijk net niet voor me kaar om de temp weer terug te krijgen als het zo warm is maar als je gaat rijden dan dan zal je hem wel weer zien zakken.
je koel ven werkt in 2 stappen wantj e hoorde dat hij harder ging draaien dus dat is allemaal goed.
dat je meter 3/4 aan geeft komt waarschijnlijk door dat de messing busjes en moertjes achter op je cockpit vies zijn en gekorodeert waardoor er een grotere weerstant op treet bij de temp meter hebben overigens bijna alle 440jes last van.
conkluzie niks aan doen is niks mis mee.
gr tijne
19 jaar
Martijn, bedankt voor de info...
Ik hoop dat je gelijk hebt want ik heb eigelijk ook echt geen zin om nog veel geld in deze auto te stoppen, hij verder prima dus..
Ik merkte vanmorgen ook dat de temperatuur minder hoog was (het was kouder vanmorgen) maar wel nog steeds te hoog. Maar dat zou dan verklaard kunnen worden door de busjes en moertjes die vies zijn, wat jij al aanhaalde..
19 jaar
geloof me dat is het.
gr tijne
19 jaar
Beste Martijn,
Welke weerstandswaarde moet ie hebben dan bij koude temperatuur?
En welke bij +/- 90 graden?
Zelf rij ik ook in een 440 1.7 liter caburateur en had deze problemen ook namelijk. Alleen gaat het om de waardes die je meet ook elders. Denk aan temp.sensor op de motor (Bij caburateur) en de sensor in de radiateur.
Groet,
Quentin
sorry maar die waardes weet ik neit uit me hoofd vraag dat anders is op www.volvo.pagina.nl en daar het prikbord van daar lopen veel volvo monteurs rond.
gr tijne
19 jaar
Nou ben benieuwd wat jou waardes zijn gezien jij aangeeft dat je dit probleem door middel van die "weerstands brug" opgelost hebt. En ik eigenlijk standaard is de de sensoren bekijk en de thermostaatklep. Gezien deze nog wel eens last van ouderdom / slijtage kunnen hebben. En daar toch wel altijd het probleem mee oplos.
Groet
Quentin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar