close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo 460: Tijdens rijden valt de motor uit

Bouwjaar: 1989

Goedendag,

Ik ben nu 3/4 jaar in het bezit van een volvo 460 en geen problemen gehad, maar nu is het een en ander mee mis.

Laatst heb ik met de auto gereden en thuis aangekomen voor de deur gezet. Nadat ik een volgende x de auto pakte, bleek mijn accu leeg te zijn (ik kon iig niet starten). Vervolgens heb ik met de startkabels en een andere auto (duh!) mijn auto, direct, aan de praat gekregen. Ik ben naar mijn vriendin geweest en op de weg terug ben ik wezen tanken. Toen ik mijn ritje terug voortzette begon hij op de snelweg (2 à 3 km na het tankstation) ineens heel bizar te rijden. Ik moest heel veel toeren draaien, want onder een niet duidelijke grens remde hij heel sterk af op de motor. Dit gaf een heel raar gas aan/gas uit gevoel en het was ontzettend schokkerig rijden. Ik moest door de stad en daar brak het zweet mij uit... Bij de stoplichten en rotonde viel hij uit, als ik niet als een idioot gas gaf. Omdat ik niet wist of hij weer zou startten als ie uitviel (ik heb een stuk voor de stoplichten 1x de koppeling moeten laten opkomen, tijdens uitrollen (met een zeker vaartje) van de auto en toen startte hij iig nog wel), wilde ik stilstaan voorkomen. Na een hels stukje gassen, bij de parkeerplaats thuis aangekomen, stuur ik richting de plaats en trap de koppeling in, waarna hij eigenlijk direct uitvalt.

Ik heb de accu opgeladen met een lader (de accu bleek goed leeg te zijn en laadde in een paar uur bijna helemaal bij) en die er weer in gezet en hij deed het weer goed, maar de accu is na het opladen (2 weken geleden) alweer leeg geraakt, dus moest ik dit weekend weer met startkabels aan de slag.

Op dit forum las ik verschillende oplossingen voor problemen die leken op de mijne, waarvan ik een paar dingen heb geprobeerd en genoteerd. De kabel van de dynamo naar accu heeft een weerstand van zo goed als niets (0.02 ofzo) en voor 'van de min pool naar het chassis' geldt hetzelfde. Mijn accu gaf opgeladen 12,9 - 13,0 volt. Met een draaiende motor was dit rond de 14,0 en 14,5 volt. Ik weet het niet meer precies maar iig daartussen... Ik dacht dat het wel een redelijk constante stroom was)

Ook moet ik nog even vermelden, dat vanaf de zomervakantie, mijn accu een paar x leeg is geraakt door verschillende zaken.
1. Omdat ik mijn radio & versterkers in ging bouwen en deze later ook aan heb gezet, wat dus de accu leeg maakte
2. Mijn (elektrische) dakraam ging niet meer open, dus heb ik dat verholpen, maar daarna was ook mijn accu leeg.
3. Zat in de auto muziek te luisteren met vrienden en hij raakte weer leeg... Gelukkig konden ze de auto een beetje duwen en kwamen we weer thuis.
Misschien is mijn accu gaar ofzo, want hij is wel vrij snel leeg... Nou is mijn geluidsinstallatie max ongeveer 500 watt, dus dat gebruikt wel wat, maar valt in principe voor audio nog wel mee.

Iemand enig idee voor een oplossing?
Liefst zo goedkoop mogelijk, want ik heb eigenlijk geen cent te makken, wat ook de reden is dat ik de auto (nog) niet heb laten nakijken.

Alvast bedankt,
Arnoud

Geplaatst door

Arnoud696 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

nieuwe en zwaadere accu monteren

mart-vervoort 0
badge

18 jaar

meet de spanning is op je accu polen als je de motor start (even met zijn twee doen dus)

gr tijne

tijne 0

18 jaar

Ik zou beginnen met sleutel eraf, alle stroom gebruikers uit accupool los en dan een ampere meter er tussen meten of er een rust/lekstroom aanwezig is en zonodig opsporen dmv een voor een de zekeringen eruit te trekken

succes

petertje8912 0
badge

18 jaar

Meet de spanning als de motor draait, brand het accu lampje wel als je contact aanzet 99 van de honderd zijn je koolborstels van de dynamo versleten
succes jan

jan5047 0
badge

18 jaar

je dynamo laadt inderdaad als de spanning bij lopende motor tussen de 13.8 en 14.4 volt is. Laat de (volle) accu even testen. Kijk idd ook even of je geen stille verbruikers hebt (stroomverbruik als de auto uit staat). Sjaak

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Om wat antwoorden te geven op vragen...
- Spanning bij het startten zal ik vanmiddag proberen te testen.
- Het acculampje brand

Het is mij opgevallen dat ik de auto niet langer dan zoveel dagen stil moet laten staan, waardoor ik denk dat ik best een lekstroom zou kunnen hebben. Ik ben een paar weken geleden met mijn radio bezig geweest (zonder deze overmatig aan te zetten) en een paar dagen later is mijn accu leeg, en loopt deze na stilstaan gewoon leeg.

Petertje schreef:
>alle stroom gebruikers uit accupool los en dan een ampere meter
>er tussen meten of er een rust/lekstroom aanwezig is

Mijn multimeter kan tot 10A, zou er (met stilstaande motor) meer dan 10A door heen gaan en zo ja, blaas ik de multimeter dan op, of moet ik bij voorbaar al een 'volwaardige' ampere meter aanschaffen? Als ik het goed heb onthouden van de natuurkunde lessen moet je voor het meten van het amperage de meter 'tussen de stroom' krijgen, dus zeg maar in serie meeschakelen, klopt dit?
Plaats ik dan de plus van de meter aan de pluspool van de accu en de min van de meter aan de kabelboom die de auto in gaat?

Groetjes,
Arnoud

Arnoud696 0

18 jaar

nee normaal gaat er max 0.05 ampere door heen als echt alles uit staat.

dus je kan hem er rustig tussen hangen.

gr tijne

tijne 0

18 jaar

inderdaad in serie!! niet erover dan blaas je de meter op. laat eens horen hoeveel die aangeeft met ALLE gebruikers uit

petertje8912 0
badge

18 jaar

Voor de veiligheid zou je er eerst een lamp tussen kunnen doen ipv de amperemeter. Neem je een lamp van 12V 55 Watt en deze gaat fel branden gaat er ongeveer 4.6 A door (55/12). Weet je waar je aan toe bent. Als het lampje gaat branden kun je steeds een zekering er even uittrekken --> lamp uit dan zit in die groep de stroomverbruiker.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Ik heb vanmiddag even wat research gedaan en in het begin leek er wel iets van een lekstroom aanwezig te zijn (0.70A & ook niet helemaal stabiel qua amperage), maar later, toen ik dus al van alles had gerommeld bij mij cd-speler, waar ik het probleem zocht, kwam ik er achter dat doordat de deur opstond het lampje in de auto bleef branden... Na het uitzetten van deze, daalde het amperage tot 0.01 op een schaal tot 10A. Het lijkt mij dus dat het toch iets anders zal moeten zijn (of ik heb het probleem in ultra korte tijd en zonder kennis te hebben van wat ik precies aan het doen was, verholpen door wat gerommeld te hebben aan de draadjes achter mn cd-speler...) Omdat ik had onthouden dat Martijn vroeg wat de spanning was tijdens het starten wilde ik dat nog eventjes testen, maar helaas was ik vergeten de draadjes van de multimeter uit de ampere stand te halen en in de volt stand te stoppen, waarna vervolgens de draadjes het gepaard met flinke rookpluimen begaven... Nieuwe test laten dan dus ook even op zich wachten.
Dynamo stuk? Hij lijkt wel bij te laden. (Waarden die ik had gevonden staan in mijn eerste bericht). Accu gaar? Kan dat zomaar gebeuren; Ik bedoel, dat gaat meestal toch vrij gelijk matig... Hoe test je of een accu echt op is?

Arnoud696 0

18 jaar

accu kan inderdaad opeens de geest geven accu opladen en dan belasten met een weerstand dan kan men zien of hij stuk is
gr jan

jan5047 0
badge

18 jaar

Hoe bedoelt u, belasten met een weerstand? Hoe kan je dan zien of hij stuk is?

Groetjes,
Arnoud

Arnoud696 0

18 jaar

Bij een "accuboer" hebben ze een apparaat dat ze aansluiten op de polen van de accu, daarmee belasten ze de accu een 10 seconden en dan kun je zien hoeveel de spanning van de accu terugzakt.

sjaak10918 0
badge

18 jaar

Waar kan ik deze accuboeren vinden? Ik woon in Gorinchem...

Arnoud696 0

18 jaar

elke een beetje goede garage kan een accu testen dus...........

petertje8912 0
badge

18 jaar

Accu vervangen, rijdt weer.
Tnx

Arnoud696 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.