Ik heb mijn volvo 460 2.0I uit '93 op LPG gekocht met een lekke uitlaatklep. Vervolgens heb ik toen de gehele cilinderkop vervangen. Hierna liep de motor goed alleen hield het vermogen op bij 4200 tpm, zowel op LPG als benzine. Hiermee had mijn auto toch nog een topsnelheid van 175 km/u. Ik kon hier wel meeleven totdat het vermogen de laatste tijd (30.000 km later) afnam en mijn topsnelheid daalde naar 150 km/u.
Doordat mijn auto koelvloeistof verbruikte en er kalkaanslag op de bougies zat heb ik de koppakking van mijn auto vervangen.
De motor liep goed alleen bleek de spanrol versleten. Nadat ik deze de volgende dag heb vervangen liep de motor maar maximaal 300 tpm en viel daarna uit. Het enige wat ik veranderd kan hebben is de nokkenas timing. Daarom heb ik de distributieriem 1 tand op de nokkenas verder gezet. De motor liep goed maar heeft toch weinig topvermogen en een topsnelheid van nog maar 140 km/u. Vervolgens heb de de nokkenas weer een tand verder gezet maar dit geeft geen meer topsnelheid en de motor loopt onregelmatig stationair.
Doordat de distributieriem al 30.000 km oud is staan hier geen merktekens meer op.
Hoe weet ik zeker of mijn distributieriem correct staat? Het vermogenverlies ook voor het vervangen van de koppakking komt volgens mij door een fout in de onsteking. Kan dit komen door een niet geod werkende vaccuum vervroeging? Hoe controleer ik dit?
Groet, Thomas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst het volgende bij een 2 liter versie van een 460 is het best mogelijk dat de distributie 1 tand verkeerd staat.
Je moet er bij motage van de riem opletten dat de merktekens op de riem tegenover de merktekens op de krukaspoeie en tegenover de nokkenaspoelie staan mogelijk moet je een nieuwe distributieriem monteren,bij een gebruikte riem zijn de merktekens vaak niet meer te zien Grzz.Wieberen
Het is gelukt om de distributieriem goed te zetten door zuiger 1 in bdp te zetten. Dit betekende dat ik de nokkenas 3 tanden moest verzetten. Heel vreemd dat de motor blijft lopen met zo'n verkeerde nokkenastiming. Maar helaas, de motor heeft nog steeds geen vermogen.
Er kan ook een andere oorzaak zijn voor het probleem. Nadat ik de koppakking had vervangen en alles weer aan het monteren was kreeg ik hulp van een vriend. Alleen had hij twee slangen verkeerd aangesloten waardoor er koelvloeistof in de inlaatspruitstuk liep, net voor de gasklep. Na een kwartiertje rjden was al het water weer uit de motor, geen witte rook meer.
Maar mijn vraag is wat dit nog meer aangetast kan hebben. Ik denk dat er water in de carterontluchting is gekomen.
19 jaar
dan ligt waarschijnlijk ook je koppakking er weer uit want water is neit samen druk baar.
het is ook nog mogelijk dat er zuigerveren gebrokken zijn door de inmens hoge druk die ontstaat.
gr tijne
19 jaar
Alvast bedankt voor de tips.
Een deel van de oplossing heb ik al gevonden. De slang tussen het luchtfilter en het inlaatspruistuk waar ook het LPG mengstuk zit was aan de achterkant gescheurd. Nadat ik deze vervangen heb liep de auto uiteraard een stuk beter. Ik ben er dit weekend mee naar Praag gereden met een topsnelheid van 160.
Moet harder kunnen lijkt mij? Maar ik kan iig wel weer normaal rijden.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar