Ik heb nu drie keer een bijna totale stroomuitval gehad. Alleen de autoradio deed het nog.
Situatie 1: Rijdend. Redelijk onveilig, aangezien motor uitvalt, samen met alle bekrachtigingen en lichten. 45 Minuten zonder stroom.
Situatie 2: Na het vergrendelen van de deuren met afstandbediening. Kon nog via de achterklep de auto in. 2,5 Uur zonder stroom.
Situatie 3: Na meerdere keren te schakelen van en naar accesoire-stand, zonder de motor te starten. (Om het contactslot te testen). Was daardoor korte tijd overtuigd dat dit het probleem gaf. 1,5 Uur zonder stroom.
Na enige tijd deed de auto het op onverklaarbare wijze elke keer weer. De auto is in de eerste twee gevallen verplaatst en in alle gevallen is er met het contact gerommeld om te kijken of er weer leven in zat.
Opvallend was dat zelfs mijn klok stilstaat tijdens deze uitvallen, maar dat de autoradio in alle gevallen te bedienen is.
Is er iemand bekend met dit probleem en weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het gebeurt nog wel eens dat het elektrische gedeelte van het contactslot kapot gaat. Zit met2 schroeven achter op het slot gemonteeerd. Nummer 8650054 kost 33,90 ex btw.
Bedankt voor je reactie!
Dit gedeelte heb ik afgelopen zaterdag even losgemaakt, dus weet hem al te vinden. Toen was ik nog overtuigd dat het probleem in het contactslot zat.
Kan het falen van dit deel van het contactslot alle spontane uitvallen en oplevingen verklaren? Volgens mij loopt het klokje niet via het contactslot. Alleen de oplichting hiervan...
14 jaar
Update:
Na de laatste stroomuitval (situatie 3) heb ik mijn boordcomputer laten uitlezen en resetten. Volgens experts moet ik een volgende stroomuitval afwachten en dan opnieuw de computer uitlezen. Dan zou mogelijk het probleem zichtbaar kunnen worden. Heb nog geen stroomuitval gehad tot nog toe. Erg spannend...
Vanmorgen stond wel mijn klok op --:--
Het lijkt er een beetje op dat mijn CEM in de war is...
14 jaar
Update:
Geen stroomuitval meer gehad. We blijven gewoon doorrijden...
14 jaar
Eindelijk weer een totale stroomuitval gehad. Zelfde als situatie 2. Voor de deur op slot gezet en is op een gegeven moment in storing gegaan. Viel op toen ik het lampje van mijn alarm niet meer zag knipperen. Ik kwam hier gisteravond achter. Heb meerdere keren geprobeerd te starten, maar zonder resultaat. Wederom alleen de radio die wilde werken. Voor het slapen gaan nog even gekeken of er alweer leven was, maar helaas...
Vanmorgen heb ik met de afstandbediening geprobeerd om de auto te openen en/of sluiten. Dit werkte direct, dus alles doet het gewoon weer...
Ik ga straks mijn boordcomputer uit laten lezen. Ben benieuwd of hier nog wat uitkomt.
Zodra ik meer weet, weten jullie het ook...
14 jaar
Het resultaat van de uitlezing:
Regeleenheid Storingscode Omschrijving Status
ABS 0095 Communicatie regeleenheid Communicatie regeleenheid De storingscode is met een onbekende status aanwezig
AUM E003 Configuratiestoring - Onjuiste configuratie De storingscode is niet actief
CCM 0003 Ventilatormotor binnentemperatuursensor Onjuist signaal De storingscode is actief
CEM 6A01 Portier ontgrendeld, links achter Signaal te hoog De storingscode is actief
CEM 6A02 Portier ontgrendeld, rechts achter Signaal te hoog De storingscode is actief
DDM Storing niet gevonden
DIM Storing niet gevonden
ECM E003 Configuratiestoring - Onjuiste configuratie De storingscode is niet actief
ETM Storing niet gevonden
PDM Storing niet gevonden
REM Storing niet gevonden
SRS E003 Configuratiestoring - Onjuiste configuratie De storingscode is niet actief
SWM Storing niet gevonden
UEM Storing niet gevonden
Kan iemand hier wat mee? Volvogarage denkt richting CEM-module (1000,-), maar moet eerst meer metingen verrichten om er zeker van te zijn.
14 jaar
Als ik zou gokken had ik niet voor de CEM gekozen maar voor de ABS computer.
(Er zou een interne foutcode voor CEM moeten zijn om het te vervangen .)
Diagnostic trouble code (DTC) information
Condition
The control modules exchange information over a network via a standardized serial communication interface. Control modules transmit and receive information. Diagnostic trouble code (DTC) ABS-0095 is stored if the ABS control module registers that communication is missing or subject to interference.
Substitute value
-Anti-spin function disengaged.
Possible source
-Defective ABS control module.
-Defective central electronic module (CEM).
-Another control module is interfering with network communication.
-Fault in communications cables.
Fault symptom[s]
-ABS warning lamp lit.
-Anti-spin warning lamp lit.
Checking cables
Check that the communication cables between the control modules are not too close to sources of interference such as electric motors, ignition cables and carphone cables.
14 jaar
Voel eens bij het starten aan de accupoolklem. Vooral op de plek waar de kabel aan de klem gefelst zit. Het kan goed zijn dat hij daar erg heet is of tijdens je stroom uitval. Dan heb je het probleem gevonden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar