close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo V90: Trillende aandrijfas

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 150

Mijn aandrijfas trilt in ernstige mate.

Inmiddels zijn de volgende werkzaamheden verricht:
- Motorsteunrubbers en versnellingsbak steunrubber vervangen. De oude waren duidelijk ingezakt (zo'n 1 cm).
- Midden lager vervangen.
- aandrijfas gebalanceerd (2 x).

Uitmeten van e.e.a. geeft het volgende resultaat:
- Uitgaande as versnellingsbak staat 4,0 graden naar beneden.
- Om de tussenas in lijn te krijgen met de versnellingsbak, moet de montageplaat van het middenlager 7,5 mm lager gezet worden (vulringen tussen plaat en carrosserie).
- Ingaande as van het differentieel staat 0,0 graden, dus horizontaal.

De theorie zegt dat de tussenas in lijn moet zijn met de versnellingsbak (zeker omdat de vorken ongelijk staan), en de hartlijn van het pignonas moet evenwijdig lopen met de tussenas en dus ook aan de versnellingsbak.

?????? Hoe kan het dat ik 4 graden verschil heb tussen versnellingsbak en pignonas ?????? (de montage van het differentieel is origineel en correct).

Wie kan uitleggen wat hier Volvo bezielt heeft?

Geplaatst door

FvdL (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

By the way, er zijn heel veel 700 serie Volvo's die ook dit trillende aandrijfasprobleem hebben.

FvdL 0

7 jaar

Om het differentieel in lijn te krijgen, zou ik de voorzijde ervan 2,1 mm omhoog moeten brengen.

FvdL 0

7 jaar

Sorry, 21 mm (!) omhoog moeten brengen.

FvdL 0

7 jaar

Voor Hans 4040.....
Ja er zitten drie kruiskoppelingen in de aandrijfas.
Het is geen transaxle constructie zoals in de Corvette C6 of in de Porsche 928.

FvdL 0

7 jaar

Weet je zeker dat die kruiskoppelingen niet een zwaar punt hebben en de oorzaak zijn? Die kruiskoppelingen vangen dat hoekverschil toch wel op lijkt me en als de aandrijfas gebalanceerd is blijft er weinig anders meer over.

memos 255
badge

7 jaar

Ik had mijn reactie al verwijderd, maar blijf het vreemd vinden dat dit probleem na 10 jaar de kop opsteekt.
Je maakt mij niet wijs dat er plotseling een verschil ontstaat in de "uitlijning" van de cardanas..
Geen auto is uitgevoerd met een starre verbinding van motor naar diff.
(het is geen boot)

Hans4040 1285
badge vip badge

7 jaar

Ik zou de aandrijfassen naar de wielen controleren, dus van cardan naar de wielen. Als die een ingesleten punt of een defect kun je ook trilling krijgen. Laatst gehad met een Ducato daar stond de bijrijders stoel als een gek te schudden.

Omschrijf je klacht eens. Wat gebeurt er en hoe kom je tot de conclusie dat het de aandrijfas is.

Highway 670
badge

7 jaar

Beste reactie gevers,

mijn probleem ligt zeker aan de tussen- + aandrijfassen. Het is een bekend probleem bij de 700 serie van Volvo.
Vanaf de eerste 740 t/m de laatste V90 ('88).
Haal de aandrijfas compleet onder de auto vandaan (om welke rede dan ook), dan krijg je hem vrijwel zeker niet meer trillingsvrij onder de auto.
Ik zou het fijn vinden al er iemand die deze oudere Volvo's echt kent, zich met deze draad zou bemoeien. Met name iemand die weet hoe Volvo procedure is om deze aandrijfassen trillingsvrij te monteren.
Bij de huidige generatie dealers is de kennis verloren gegaan.

Waar het over gaat: ik heb een hoekverschil van ruim 4 graden tussen de flenzen van de versnellingsbak en die van het differentieel. Deze tweedelig aandrijfas lijkt een combinatie van een Z en een W opstelling te zijn. Die vindt je ook in vrachtauto's met tandem achteras. De gaffels van de voorste as staan ook 90 graden t.o.v. elkaar gedraaid.

Mijn vraag is: hoe moet het tussen lager (in hoogte) afgesteld worden?

FvdL 0

6 jaar

[quote=FvdL]

mijn probleem ligt zeker aan de tussen- + aandrijfassen. Het is een bekend probleem bij de 700 serie van Volvo.
Vanaf de eerste 740 t/m de laatste V90 ('88)[/quote]

Mocht het dan zo'n bekent probleem zijn is er dan op het net geen oplossing voor te vinden.
Kan mij niet voorstellen dat niet één eigenaar dit euvel niet heeft kunnen oplossen....

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Het is me gelukt om goed en definitief dit probleem op te lossen.
Er zal best iemand zijn die profijt van dit verhaal zal hebben.

Voor wie interesse heeft, heb ik een aantal foto's.
Ook mijn speciaal gemaakte meetgereedschap zijn eventueel te leen.

Vragen? stel ze gerust.

V90 met een aandrijfas met drie kruiskoppelingen: Dus geen homokineten en geen rubberschijf.

Het probleem was uiteindelijk tweeledig.
1) De hoek van de aandrijfflens en de aangedreven flens stonden werkelijk ver uit elkaar.
2) Het balanceren van de aandrijfas was twee keer niet goed gegaan.

Ten eerste, heb ik er voor gezorgd voor de flens hoeken.
Een vereiste is dat de flenzen van versnellingsbak en differentieel of een Z-opstelling vormen, of een W-opstelling of een combinatie van beide.
Aan het differentieel val weinig te doen. Dus naar de motor-versnellingsbak gekeken.
Eerst nieuwe motor- en versnellingsbak ophangrubbers gemonteerd.
Hierdoor werden de hoeken al beter, maar lang niet voldoende.
Met een zelfgemaakte laser gereedschap en een "target plate" kon ik de uitlijning 100 % goed krijgen.
In horizontale zin, een Z-opstelling en in verticale zin een W-opstelling.

Gezien de drie kruiskoppelingen, dienen de twee aandrijfashelften exact in elkaars verlengde zijn en dus een rechte lijn vormen.
Voor de horizontale plaatsing van het middenlager, heb ik weer het lasergereedschap gebruikt met een andere zelfgemaakte "target plate".
Voor de vericale plaatsing (vulringen) kon ik mooi dezelfde elektronische waterpas gebruiken die ik ook gebruikte voor de bak en diff flenzen.
De aandrijfas helften schelen nu niet meer dan 0,1 graad onderling.

Bij de volgende beurt, zal ik al die tussen ringen vervangen door een staal blokjes.

Ten tweede, het balanceren van de aandrijfas.
Door schade en schande ben ik achter gekomen dat dit plaats MOET vinden op een ZACHTE balanceerbank.
Bij een harde bank (Terberg - geschikt voor vrachtauto aandrijfassen) gaat het finaal verkeerd.
De firma TechnoTrans in Veendam heeft zulk een zachte bank.

Resultaat, een geheel trillingvrije aandrijfas waar ik heel blij mee ben.

FvdL 0

6 jaar

Bedankt voor je heldere uitleg, top !!

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V90 of stel zelf een nieuwe vraag.